امروز شنبه  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

پوشش رسانه‌ای پرس تی‌وی از حادثه قرآن‌سوزی در سوئد و چند نکته

مشاهده ۸۰۶
۱۴۰۲/۰۴/۱۷- ۱۴:۵۱

پوشش گسترده رسانه‌ای شکبه پرس تی‌وی در ابعاد و لایه‌های مختلف از سیل قابل توجه انتقادات و محکومیت‌های بین‌المللی علیه وقوع اقدام غیرانسانی اخیر در سوئد و به آتش کشیدن قرآن کریم، می‌تواند نقش عمده‌ای در بالابردن هزینه‌های تکرار رویدادهای مشابه در آینده بازی کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اخیرا وقوع حادثه قرآن‌سوزی در نزدیکی مسجد مرکزی شهر استکهلم سوئد که در جریان یک تجمع اسلام‎‌ستیزانه و با مجوز رسمی‌پلیس سوئد رخ داد، خشم مسلمانان در دورترین نقاط جهان را به دنبال داشته است. کشورهای مختلفی در ‌دورترین نقاط جهان اقدام به احضار سفرا و نمایندگان دیپلماتیک دولت سوئد کرده‌اند و حتی در عراق، عده زیادی از معترضانِ به اقدام غیرانسانی قرآن‌سوزی در این کشور، به سفارت کشور سوئد در بغداد حمله کرده‌اند.

نهادهای عالی قضایی عراق نیز با توجه به تابعیت عامل اصلی این اقدام غیرانسانی که یک شهروند عراقیِ پناهنده به سوئد بوده، اقدام قضایی علیه وی را در دستورکار قرار داده‌اند. این اقدام (قرآن‌سوزی) در شرایطی در کشور سوئد صورت گرفته که حامیان آن، از تطابق این حرکت با اصول آزادی بیان سخن می‌گویند. این در حالی است که اساسا از دو منظر، استدلال آن‌ها پذیرفتنی نیست: نخست اینکه آزادی بیان حتی از نگاه نظریه‌پردازان برجسته غربی، تا جایی پذیرفتنی است که با ایجاد آسیب برای دیگران همراه نباشد و هر زمان که چنین شود، اساسا مفهوم آزادی حتی از چشم‌انداز لیبرالی آن نیز پذیرفتنی نیست.

دوم اینکه در حالی که در کشور سوئد تجمعات اسلام‌ستیزانه به‌راحتی برگزار می‌شود و حتی یک فرد اقدام به آتش زدن و هتک حرمت قرآن می‌کند و این اقدام خود را با مجوز رسمی از نهادهای حکمرانی در سوئد نیز انجام می‌دهد، هیچ فردی در همین کشور مجوز توهین به همجنس‌بازان و به آتش کشیدن پرچم مختص این طیف‌ها یا زیر سوال بردن رویداد مبهمِ هولوکاست را ندارد و اگر چنین کند، با پیگردهای قضایی عمده‌ای روبه‌رو می‌شود؛ مسائلی که همه و همه نشان می‌دهند تا چه اندازه استانداردهای دولت‌های غربی در حمایت از اصول آزادی بیان، یک‌طرفه و مغرضانه هستند.  با این همه، شبکه پرس تی‌وی به عنوان رسانه برون‌مرزی انگلیسی زبان کشورمان در بحبوحه وقوع رویداد غیرانسانی اخیر در کشور سوئد و به آتش کشیدن قرآن کریم، کنش رسانه‌ای فعالی را جهت پوشش تحولات مرتبط با این رویداد در پیش گرفته که این کنش رسانه‌ای به طور خاص از سه منظر قابل تحلیل و ارزیابی و حامل پیام‌هایی مهم است.

اولا، پرس تی‌وی در قالب برنامه‌ها و بخش‌های خبری مختلف خود، انزجار گسترده ای از این اقدام غیرانسانی در کشورهای مختلف اسلامی را به تصویر کشیده و اقدام به خبررسانی بین‌المللی کرده است. صِرف نمایش واکنش‌های گسترده در جهان اسلام نسبت به این اقدام، هم دولت سوئد و هم دیگر دولت‌های جهان به‌ویژه در غرب را که قویا از رویه‌های اسلام‌هراسانه و اسلام‌ستیزانه دفاع می‌کنند تحت فشار قرار می دهد و می‌تواند در آینده، از وقوع تحولات و اتفاقات مشابه تا حد زیادی جلوگیری کند و به نوعی به این دسته از کشورها این پیام را برساند که رویکردهای مغرضانه آن‌ها علیه دین مبین اسلام و مسلمانان و اعتقاداتشان، عاری از هزینه برای آن‌ها نخواهدبود.

دوم اینکه پرس تی‌وی با دعوت از ناظران و تحلیلگران و کارشناسان امر در قالب برنامه‌های مختلف خود، به واکاوی و تحلیل این رویداد و روشن‌سازی ابعاد مختلف آن به‌ویژه برای مخاطبان بین‌المللی و البته برجسته‌سازی این نکته برای آن‌ها که قرآن‌سوزی اخیر در سوئد هم با اصول آزادی در تضاد است و هم ناشی از رویکردهای خصمانه کشورهای غربی در مواجهه با اسلام و مسلمانان است، پرداخته و نوعی آگاهی گسترده را در میان افکار عمومی‌بین‌المللی در این زمینه ایجاد کرده‌است.

در واقع، پرس تی‌وی سعی کرده در قالب برنامه‌های خبری و تحلیلی خود، تا جای ممکن تصویری روشن و عاری از تحریف و تبلیغات را که رسانه‌های غربی در ارائه مغرضانه آن به افکار عمومی‌بین‌المللی، تبحر دارند به مخاطبان عرضه کند.  و در نهایت سوم اینکه، پرس تی‌وی به طور خاص مخالفت‌ها و انتقادات گسترده چهره‌های شاخص و البته دولت‌های گوناگون از اقدام دولت سوئد در همراهی با رویه‌های اسلام ستیزانه را نیز پوشش داده که این موضوع عملا اهرم فشاری را علیه رویه‌ها و اقدامات دولت سوئد و دولت‌هایی شبیه به آن در عرصه بین‌المللی ایجاد کرده‌است.

در این زمینه جدای از اعتراضات رسمی دولت‌های مختلف به دولت سوئد و احضار نمایندگان دیپلماتیک این کشور در دورترین نقاط جهان، جمهوری اسلامی ایران از اعزام سفیر جدید خود به کشور سوئد خودداری کرده و همچنان روند محکومیت‌ها و انتقادات از دولت سوئد و نهادهای حکمرانی آن چه از جانب دولت‌ها و چه افراد سرشناس در اقصی نقاط جهان همچنان ادامه دارد. موضوعی است که تا این لحظه با سکوت خبری جریان‌‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی روبه‌رو شده است .

امتیاز شما