امروز جمعه  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی؛
در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی؛

تبیین ادعای دروغین حقوق بشر آمریکا و افشای اسناد آن

مشاهده ۱۷۲
۱۴۰۲/۰۴/۰۶- ۱۰:۵۲
تعداد بازدید:172

معاون امور بین الملل قوه قضائیه و رئیس ستاد حقوق بشر کشور: ستاد حقوق بشر؛ حوزه ای فراقوه ای است که اعضای عالی رتبه ی قوای مقننه، مجریه و قضائیه در آن حضور دارند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، گسترش تعاملات حقوقی و قضایی قوه قضائیه با ساختار حقوقی سایر کشورها، شناسایی نیازمندی­ ها و انعقاد موافقت ­نامه حقوقی با کشورهای دیگر، مباحث حقوقی ایرانیان خارج از کشور، نیابت­ های قضایی، استرداد مجرمان، پیگیری تضییع حقوق ایران و ایرانیان، تنها بخشی از وظایف و مسئولیت های معاونت اموربین ­الملل قوه قضائیه است؛ اموری که با همکاری وزارت امورخارجه و نهادهای مرتبط به انجام می­ رسد.  

«دکترکاظم غریب ­آبادی» معاون امور بین ­ا­الملل قوه قضائیه و رئیس ستاد حقوق بشر کشور، پاسخ به اولین پرسش مجری برنامه «مشاور» شبکه جام جم را با این عبارات آغاز کرد و در ادامه در خصوص بخش دوم مسئولیت خود ادامه داد: «حوزه­ ی حقوق بشر البته ساختار متفاوتی دارد. ستاد حقوق بشر از ارکان قوه قضائیه نیست؛ بلکه  حوزه ­ای فراقوه ­ای است که اعضای عالی رتبه­ ی قوای مقننه، مجریه و قضائیه در آن حضور دارند. موضوع حقوق بشر در دو بخش مطرح است. یکی در داخل کشور که در زمره­ ی الزامات قانون اساسی، تعهدات بین­ المللی و حقوق قانونی و شرعی شهروندان است و در این رابطه هر چه تلاش کنیم باز هم کم است. دوم در حوزه­ ی بین­ الملل و در زمینه ­ی اموری مانند مدیریت پروژه­ ی حقوق بشر، رویکردهای سیاسی در مجامع بین ­المللی، سیاست­ گذاری، تصمیم­ گیری و تعامل با کشورها و ساز و کارهای بین ­المللی که بخش دیگری از وظایف ستاد حقوق بشر است؛ وظایفی که با همکاری و هماهنگی سازمان­ های ذیربط به انجام می­ رسد.»

غریب ­آبادی همچنین در بخش­های بعدی برنامه، به پرسش­ های پر تعداد مخاطبان در ارتباط با تداخل مسئولیت ­ها، نحوه  ارتباط ایرانیان خارج کشور با نمایندگان قوه قضائیه، قاضی مأذون و امر طلاق و سامانه پرسمان تردد چنین پاسخ داد: «سازمان­ ها و دستگاه­های اجرایی، بخشی از اختیارات خود را به منظور حل مشکلات ایرانیان به نمایندگی­ های ایران در خارج کشور تفویض کرده ­اند. بخش مهمی از خدمات قوه قضائیه هم از طریق  کنسولگری­ ها قابل عرضه است و البته سامانه­ های پرسمان و ثنا هم فعال است که بخشی از خدمات را به صورت الکترونیکی ارائه می­ دهند. در مورد ثبت قانونی طلاق در خارج کشور، پرونده­ ها توسط وزارت امورخارجه جمع ­آوری  می­ شود و یک قاضی مأذون برای رسیدگی به این پرونده ­ها اعزام می­ شود. برای رسیدگی به این مورد، البته علاوه بر اسناد طلاق خارجی، جاری شدن صیغه­ ی طلاق شرعی هم یکی از شرایط صدور حکم قاضی و ثبت طلاق است.»

پایان­ بخش برنامه، اشاره به «هفته ی افشای حقوق بشر امریکایی» (6 تا 12 تیرماه) بود که رئیس ستاد حقوق بشر کشور دلایل برگزاری آن را چنین توضیح داد: ترورهایی که توسط منافقین با پشتیبانی امریکا انجام شده ( 6 تیرماه، ترور رهبر معظم انقلاب، 7 تیر انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و یارانش، ترور شهید کچویی، ترور شهید آیت ­الله صدوقی امام جمعه یزد و 12 تیرماه حادثه سرنگونی هواپیمای ایرباس) بخشی از رویدادهای تلخی است که فقط در تیر ماه در راستای تضییع حقوق بشر اتفاق افتاده و هفته افشای حقوق بشر امریکایی در واقع فرصتی برای تبیین ادعای دروغین امریکایی­ ها و افشای اسناد محکومیت امریکا در رابطه با حقوق بشر است.

امتیاز شما