امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس موسیقی مطرح کرد؛
یک کارشناس موسیقی مطرح کرد؛

قدرت موسیقی فیلم در تولید محتوای رسانه‌ها

مشاهده ۲۵۸
۱۴۰۲/۰۴/۰۱- ۱۵:۱۵
تعداد بازدید:258

یک کارشناس موسیقی گفت: از قدرت رسانه‌ای موسیقی فیلم در تولیدات رسانه‌ای استفاده نشده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پدرام بهابادی در گفتگو با برنامه «گفته‌های ناگفته» رادیو تبیین به وضعیت موسیقی فیلم قبل و بعد از انقلاب پرداخت و اظهار کرد: شرایط موسیقی فیلم های قبل از انقلاب شرایط خاصی بود، بخشی از موسیقی فیلم‌های معروف به فیلم فارسی و بخشی هم به بخش دیگر سینمای آن دوره مربوط بودند. فیلم فارسی نوعی از فیلم‌های بسیار بی محتوا و بیهوده بوده اند که بعد از انقلاب این نوع فیلم‌ها از سینما ما حذف شد.

وی ادامه داد: در سینمای قبل از انقلاب دو فرد در موسیقی فیلم‌های سینمایی آن زمان نقش موثری داشتند، اردلان سرفراز و اسفندیار منفردزاده؛ این دو باعث شدند موسیقی فیلم‌های قبل از انقلاب بسیار قدرتمند ساخته شود. اگر کسی نشانه شناسی که در موسیقی فیلم بود را رعایت نمی‌کرد و یا آهنگ ضعیفی تولید می‌کرد از صحنه خارج می‌شد.

این کارشناس موسیقی افزود: این موضوع باعث شد آن سینمای دیگر و جدا از سینمای فیلم فارسی، شاهد موسیقی قوی تری باشد. بعد از انقلاب تا زمانی که فیلم‌های جنگی حماسی ساخته می‌شدند، بار دیگر حضور دو شخصیت تاثیر گذار مثل مجیدانتظامی و کارن همایونفر باعث شد موسیقی بعد از انقلاب قدرتمند ظاهر شود.

بهابادی اضافه کرد: موسیقی متن فیلم براساس نشانه شناسی و حالات و احساسی که می‌خواهد به مخاطب القا کند ساخته می‌شود، در موسیقی یک سری ابزار تئوری داریم که به واسطه علم نشانه شناسی و این ابزار‌های موسیقی مثلا صحنه‌های که قرار است غمگین باشد را به مخاطب القا می‌کند و اینگونه یک موسیقی فیلم در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود.

وی تصریح کرد: موسیقی فیلم‌های مثل فیلم کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف، خاک سرخ و موسیقی فیلم کنعان ساخته کریستوفر رضایی که بسیار بی نظیر است و فیلم‌های دیگر، باعث شده این آهنگ و موسیقی در ذهن مخاطب ثبت شود و شما به قدرت موسیقی پی می‌برید.

این کارشناس موسیقی افزود: استفاده از این رسانه قدرتمند که می‌تواند هر احساسی را به شما القا کند بدون اینکه از متن و یا نریشی استفاده کنید خیلی می‌تواند اثرگذار باشد. خود تصویر و موسیقی می‌تواند گویای همه چیز باشد. ما در زمینه موسیقی فیلم قوی عمل کردیم در حالی که در کشور‌های عربی و همسایه ما ترکیه در این زمینه اصلا خوب عمل نکرده اند.

بهابادی با بیان اینکه ما کمتر از نقاط قوت خودمان حرف زدیم گفت: بعد از جنگ موسیقی فیلم‌های قوی ما با حضور استاد علیزاده و دیگران ساخته شد، ما کمتر از این موسیقی فیلم‌ها در رسانه‌هایمان استفاده کردیم در حالی می‌توانست پیام قدرتمند تری به دنیا مخابره کنند.

وی تصریح کرد: ما بعد از انقلاب با یکسری محدودیت‌هایی مواجه شدیم که بیشتر هم محدودیت‌های مذهبی بود، اما این محدودیت‌ها خیلی به هنر به خصوص به هنرموسیقی و سینمای کمک کرد، چون این محدویت باعث می‌شد کارگردان برای نشان دادن و اثر گذاری فیلمش خلاقیت به خرج داده و حتی از موسیقی بیشتری در فیلمش استفاده کند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

امتیاز شما