امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در رادیو فرهنگ؛
در رادیو فرهنگ؛

دختر شهید نواب صفوی: شهید چمران از نظر اخلاقی، شبیه پدرم بود

مشاهده ۵۰۱
۱۴۰۲/۰۴/۰۱- ۱۱:۱۱
تعداد بازدید:501

فاطمه نواب صفوی، دختر شهید نواب صفوی در سالروز شهادت مصطفی چمران مهمان رادیو فرهنگ شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، فاطمه نواب صفوی، در گفتگو با برنامه "سرزمین من" گفت: شهید چمران، در بسیاری  از ویژگی‌های اخلاقی، خصوصا رفتار با اطرافیان و خانواده، شبیه پدرم بود.
وی همچنین با نقل خاطره ای از "مهندس چمران" گفت: مهندس مهدی چمران در یکی از دیدارهایش با برادران جنگهای نامنظم در "موسسه فرهنگی شهید نواب" ضمن بیان علاقه و ارادت "شهید مصطفی چمران" نسبت به پدرم "شهید نواب صفوی" گفت؛ ۵_۶ساله بودم که مصطفی(شهیددکترچمران) دستم را میگرفت و مرا با خود به "مسجد شاه" و پای سخنرانی "شهید نواب صفوی" در روزهای ماه رمضان می‌برد.
وی  افزود: شهید چمران زمان حیاتش نسبت به پدرم اظهار لطف مینمود و از علاقه اش به "شهید نواب صفوی"، و اندوهش در غم شهادت ایشان می‌گفت.
دختر شهید نواب صفوی با اشاره به آشنایی اش با خانواده و بانو "غاده جابر" همسر شهید چمران، و نیز خود شهید چمران گفت: من چندین بار بهمراه "بانو چمران" از طرف "شهید چمران" برای  انجام عملیات و نیز تحقیقات، به لبنان رفتیم، هنگام وقوع جنگ ایران و عراق من در لبنان بودم و با آغاز جنگ بلافاصله به ایران و نزد "دکتر چمران" در جبهه‌های جنوب رفتم، و ایشان وسایل و تجهیزات جنگ در اختیار من گذاشتند، و همواره از افتخاراتم این است، که از نزدیک از عظمت "شهید چمران" را حس کردم.
گفتنی است، شهید مصطفی چمران از شخصیت‌های مبارز انقلاب اسلامی، وزیر دفاع دولت موقت جمهوری اسلامی ایران و فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود.
او شخصیتی علمی، انقلابی، مبارز، مومن و عارف مسلک بود. شهید چمران در تهران و آمریکا تحصیل کرده و دکترای رشته الکترونیک و فیزیک پلاسما (مهندسی گرافت هسته‌ای) را با درجه ممتازی از دانشگاه آمریکا اخذ کرد. وی از مبارزان جدی علیه نظام پهلوی بود، دوره نظامی چریکی را در مصر گذرانده و مدت چند سال در لبنان فعالیت داشت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وطن آمده و اقدامات گسترده‌ای انجام داد که از جمله آنها ختم غائله کردستان، انتصاب به وزارت دفاع، نماینده مجلس شورای اسلامی، تشکیل لشکرهای مردمی و تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم بود.

شهید چمران خدمات بسیار موثری در جنگ عراق علیه ایران داشت و سرانجام، سال ۱۳۶۰ ش بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. از این شهید چندین اثر از دست‌نوشته‌هایش بر جای مانده است.

تصاویر

امتیاز شما