امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در مشاور مطرح شد:
در مشاور مطرح شد:

منافع ملی فراسرزمینی و توسعه ی مرزهای دانش آموزی در مدارس بین المللی ایران

مشاهده ۲۴۲
۱۴۰۲/۰۲/۱۲- ۱۲:۰۲
تعداد بازدید:242

همزمان با روز معلم برنامه ی مشاور شبکه جام جم نیز موضوع برنامه ی دهم اردیبهشت خود را به مدارس ایرانی خارج از کشور اختصاص داد؛ برنامه ای که با گرامیداشت "روز ملی خلیج فارس" و تبریک"روز معلم" آغاز شد و با گفتگو با "مهندس مهدی فیاضی" (رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش) ادامه یافت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، میهمان برنامه در پاسخ به پرسش نخست مجری برنامه از پیشینه ی صد ساله ی مدارس بین المللی ایران در "استانبول"، "امارات" و "نجف" سخن گفت و افزایش تعداد و توسعه ی این مدارس را حاصل تلاش وزارت آموزش و پرورش و "مرکز امور بین الملل" این وزارتخانه دانست. وی در راستای اعلام اهداف تأسیس این مدارس با نقل روایتی از "استاد شهید مرتضی مطهری" گفت: علم زیبایی عقل و ایمان زیبایی روح است. علم انقلاب برون و ایمان انقلاب درون است؛ عبارتهایی که می توان آنها را اهداف جریان معلمی و مدارس کشور دانست. اولویت ما در مدارس بین المللی  نیز پیگیری همین اهداف در راستای منافع ملی فراسرزمینی ایران است که توسط معلمان گزینش شده از  داخل و خارج کشور تأمین می‌شود.
رئیس مرکز امور بین الملل آموزش و پرورش، تعداد مدارس ایرانی خارج از کشور را 85 مورد اعلام کرد و با توضیح در خصوص "آمار دانش آموزان"، "گزینش معلمان"، "تأمین بودجه" و "شهریه"ی این مدارس مطالبی بیان داشت و چنین ادامه داد: "علاوه بر مدارس خارج از کشور، در مجموع هفتصد هزار دانش آموز اتباع خارجی و حدود 100 مدرسه در داخل داریم که 12 مورد آن مجموعه ی مدارس  بین المللی برای تحصیل فرزندان خودمان است و 88 مدرسه به اتباع خارجی مهمان خدمت رسانی می‌کند. در راستای  "تنوع بخشی"، به آموزش به زبان انگلیسی در تراز کتابهای بین المللی توجه داریم. آموزش به زبان انگلیسی در چند نقطه از جمله 12 مجموعه ی داخل کشور اجرایی شده و البته نیاز به توسعه ی بیشتری دارد. "تنوع بخشی" و "مهارت زبانی" به اندازهای مورد علاقه ی مخاطب ماست که حتی برخی از آنها مایلند حتی تاریخ و جغرافیای ایران را نیز به زبان انگلیسی بیاموزند."
مهندس فیاضی همچنین  مشکلات مربوط به تأمین حقوق معلمان شاغل در مدارس خارج کشور را ناشی از تحریم های ظالمانه دانست که امکان انتقال منابع مالی موجود به خارج از کشور را با مشکل مواجه کرده است  با این همه معلمان ما با دیر و زود شدن حقوق خود می سازند و با فداکاری پای کار ایستاده اند. وی در ادامه از تلاش همکاران و رؤسای پیشین مرکز در خصوص "تدوین نظام درسی مدارس بین المللی ایران" قدردانی کرد و افزود: "این پروژه در زمان تصدی من به اندازه ی 5 سال پیش از آن پیشرفت داشته و مدل مفهومی آن به روز رسانی شده است. کامل شدن تدوین این نظام و اجرایی شدن آن به راستی تحول چشمگیری را در آموزش و پرورش ایجاد خواهد کرد.
مهمان برنامه در راستای گزینش معلم برای مدارس خارج از کشور  به استفاده از "دانشجویان ایرانی مقیم خارج"، "بومیان درس خوانده در دانشگاههای ایران"  و "نیروهای بومی همسو با اهداف فرهنگی ما" اشاره کرد و از "آموزش ترکیبی" به عنوان روش جدیدی یاد کرد که زیرساخت آن همزمان با همه گیری کرونا در کشور فراهم شده است.

امتیاز شما