امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

یادی از استاد «عبدالکریم قریب» در رادیو ایران

مشاهده ۲۰۵
۱۴۰۲/۰۱/۲۸- ۱۳:۴۶

برنامه «نگین» دوشنبه 28 فروردین، یادی از زنده یاد «عبدالکریم قریب» پدر علم زمین‌شناسی ایران می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  عبدالله علایی تهیه کننده برنامه «نگین» گفت: این برنامه به معرفی نخبگان، برجستگان و دانشمندان ایرانی می‌پردازد.

وی ادامه داد: در سالی که استاد «عبدالکریم قریب» دیپلم گرفت، تعداد فارغ‌التحصیل‌های دیپلم آن قدر اندک بود که به ایشان گفته شد در هر دانشکده‌ای که دوست دارند، می‌توانند ادامه تحصیل دهند و استاد در این زمینه این گونه اظهار نظر کردند:«من در ابتدا شش ماه در رشته ریاضی ادامه تحصیل دادم ولی بعد نظرم تغییر کرد و رشته علوم طبیعی را انتخاب کردم و تا پایان تحصیلات دوره‌ لیسانس در این رشته ماندم، به خصوص چون زمین‌شناسی بخشی از این رشته تحصیلی بود و من به مرور زمان به آن بسیار علاقه‌مند شده بودم، در این رشته ماندم».

این تهیه کننده رادیویی تصریح کرد: علاقه‌ وافر استاد قریب به زمین‌شناسی تا آنجا پیش رفت که نامبرده موفق شد در مدت سه سال، مدرک لیسانس علوم طبیعی را از دانشسرای عالی (قدیمی‌ترین دانشگاه کشور تاسیس سال 1298، این مرکز بعدها به دانشگاه تربیت معلم تغییر نام داد و اکنون با نام دانشگاه خوارزمی‌شناخته می‌شود) اخذ نماید.

علایی افزود: ایشان موسس و رئیس کمیته غارشناسی ایران نیز بوده‌است و در مدت پنجاه سال کار آموزشی و پژوهشی موفق به تالیف، ترجمه و چاپ کتاب در زمینه علوم زمین و سایر مباحث روز دنیا شد، تا جایی که به واسطه تحقیقات و تالیفات متعدد از سوی جامعه زمین شناسان کشور به عنوان پدر علم زمین شناسی ایران شناخته و معرفی شد.

و سرانجام در ۱۷ بهمن سال ۱۳۸۱ بر اثر سکته قلبی درگذشت و بنا به وصیتش در زادگاهش آشتیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان به‌خاک سپرده شد.

گفتنی است «نگین» از شنبه تا چهارشنبه به تهیه کنندگی عبدالله علایی و با اجرای فاطمه آل عباس و حسن همایی ساعت ۱۴:۵۵ از رادیو ایران پخش می‌شود.

امتیاز شما