امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
دورنمای تاریخی ماه رمضان و برگزاری مجالس رمضانی در زمان سلطان محمد ششم/
دورنمای تاریخی ماه رمضان و برگزاری مجالس رمضانی در زمان سلطان محمد ششم/

سنت زیبای تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان

مشاهده ۱۹۴
۱۴۰۲/۰۱/۱۴- ۱۱:۰۱
تعداد بازدید:194

دکتر انصاری، پژوهشگر حوزه تاریخ و مذهب شیعه در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه سفره نور گفت‌وگو کند. وی در این برنامه از سنت‌های ماه رمضان سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، انصاری گفت: همه ماه‌ها به نوعی حکم ضیافت الهی را دارند اما تفاوت ماه مبارک رمضان، تاکید بر گسترده شدن سفره نعمت‌های الهی است. همه ساله مسلمانان با جشن و سرور وارد این ماه می‌شوند و کشورهای مختلف در سراسر جهان، سنت‌های زیبایی را اجرا می‌کنند. خوشبختانه من این توفیق را داشته‌ام که با سفر به کشور‌های اسلامی و ارتباط گرفتن با مسلمانان در گوشه و کنار جهان، همواره دانش و تجربیات خود را در این زمینه وسعت ببخشم.

وی افزود: در تمام کشورهای اسلامی سنت‌های خاصی در رابطه با ماه مبارک رمضان وجود دارد. این ماه پربرکت در کشورهای اسلامی‌به گونه‌ای است که مردم از چندین روز قبل برای آن آماده می‌شوند. نوع آمادگی مردم نیز به سنت خاص کشورشان بستگی دارد. این سنت‌ها از زیباآرایی و تزئین خیابان‌ها تا مراسم و مناسک به خصوص متغیر است.

انصاری اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی ما شاهد یک تحول بزرگ در خصوص ماه مبارک رمضان در ایران بوده‌ایم؛ این که ماه رمضان به ماه قرآن تبدیل شد. این ماه مبارک با تلاوت آیات قرآن شروع و به همین نحو پایان می‌یابد. درست است که سنت زیبای قرآن‌خوانی از قبل‌ هم وجود داشته، اما تاثیر به سزای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی‌بر تحقق این امر نیز قابل انکار نیست.

وی اضافه کرد: ما در نیم قرن گذشته شاهد رسم و رسوم‌های بسیار متنوعی در خصوص ماه مبارک رمضان بوده‌ایم که همه ساله در کشور های اسلامی جهان به صورت مداوم اجرا می‌شوند. ماه رمضان اساسا ماه شب زنده‌داری است. بدین معنا که شب‌ها به مانند صبح می‌درخشند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که مسلمانان در ماه رمضان با یکدیگر تجدید دیدار می‌کنند و در صورت وجود کدورت‌، صلح در میان آن‌ها برقرار می‌شود.

انصاری اظهار کرد: جالب است بدانید که در زمان سلطان محمد ششم، هرسال مجالس رمضانی برگزار می‌شد. در این مجالس چهره‌ها و شخصیت‌های برجسته اسلامی دعوت می‌شدند و با حضور شاه، مناظره‌ای صورت می‌گرفت. این چهره‌ها فارغ از شیعه یا سنی بودن به صحبت نشسته و به تبادل نظر می‌پرداختند.

ویژه برنامه رمضانی سفره نور کاری از گروه معارف شبکه جهانی جام جم به تهیه‌کنندگی سید افضل میرلوحی است که هرشب ساعت ۱۹:۰۰ به وقت وین و ۲۰:۳۰ به وقت تهران از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود. این برنامه هر شب میزبان مهمانان عزیزی است که در سفره نور با علیرضا مرتضوی، مجری برنامه به گفت‌وگو می‌نشینند.


امتیاز شما