امروز جمعه  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

تبیین حقایق پنهان ورزش پس از انقلاب در مستندهای رادیو ورزش

مشاهده ۳۴۹
۱۴۰۱/۱۱/۱۹- ۱۱:۱۹

محمدرضا خاکپور مدیر گروه فرهنگ و علوم ورزشی از پخش مستندهایی با موضوع انقلاب اسلامی و ورزش خبر داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شبکه رادیویی ورزش در دهه فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مستندهایی را با موضوع انقلاب اسلامی و ورزش در جدول پخش خود قرار داد.
محمدرضا خاکپور مدیر گروه فرهنگ و علوم ورزشی در گفتگویی با خبرنگار این شبکه در این خصوص اظهار داشت: اساسا برنامه‌های مستند به دنبال کشف حقیقت است. این ساختار برنامه‌سازی رادیویی، قالب مناسبی برای پرتو افشانی بر حقایق ناپیدایی است که به دلیل غبار زمانه یا برخی از مسامحه کاری‌ها مغفول مانده است. بنابراین پرداختن به این موضوعات در ایام الله دهه فجر در دستور کار شبکه رادیویی ورزش و برنامه‌های مستند قرار گرفت.

وی با اشاره به برخی از این موضوعات ادامه داد: بخش قابل توجهی از جمعیت کشور در روستاها و مناطق دور از مرکز کشور ساکن هستند. در این واحدهای اجتماعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات قابل توجهی رخ داده و این قشر از جامعه در سال‌های پس از انقلاب نقش موثری را ایفا کردند. به عنوان مثال در یکی از برنامه‌های مستند، روستایی در شمال کشور در منطقه اِزباران فریدون‌کنار معرفی شده که بیشترین شهید ورزشکار را در ایام دفاع مقدس تقدیم وطن کرده است و حتی ورزشکاران نسل جدید هم با آن افتخارات پیوند خورده‌ و مدال‌های قهرمانی خود را تقدیم آن شهدا کردند.

خاکپور با تاکید بر گسترش اخلاق ورزشی و روحیه پهلوانی در تولید این مستندها تصریح کرد: در برخی از مستندها ورزشکارانی را معرفی کردیم که مدال قهرمانی به خاطر آزادسازی زندانیان مالی به حراج گذاشتند و نکته جالب اینجا بوده که یک خلبان دفاع مقدس بیشترین کمک را به این حرکت ارزش محور اختصاص داده و در نهایت تعدادی از زندانیان از بند آزاد شدند. به صورت کلی رفتارهای اخلاق مدارانه جامعه ورزشکاران در منظر تولید برنامه‌های مستند رادیو ورزش قرار گرفته است.

محمدرضا خاکپور در پاسخ به این سوال که مجموعه برنامه‌ها تا چه حد در بازگو کردن حقایق پنهان ورزش کشور موفق بوده، گفت: تصویری که رسانه‌های بیگانه از ورزش ایران به تصویر می‌کشند تصویری مخدوش و غیرواقعی است. رویش‌هایی در ورزش ایران پس از انقلاب حتی در نسل دهه ۷۰ و ۸۰ رخ داده که بالنده است. برای نمونه یکی از مستندهایی که قرار است روی آنتن رود به زندگی شهید ورزشکار وحید زمانی‌نیا که همرزم شهید حاج قاسم سلیمانی بوده، اختصاص دارد. و یا زندگینامه شهید ورزشکار مدافع امنیت روح الله عجمیان دستمایه ساخت برنامه‌های مستند ورزشی شده است. ورزشکارانی که در کوچه‌ها و میادین با هم رفاقت و رقابت داشتند و با هم در دفاع مقدس در یک جبهه جنگیدند و به شهادت رسیدند. این ورزشکاران چه در میادین ورزشی و چه در صحنه‌های دفاع از کشور تا پای جان برای ایران غرورآفرینند.

او ضمن اشاره به عنصر تحقیق و پژوهش در تولید مستندهای رادیو ورزش گفت: اعتقاد ما بر این است که برنامه مستند بدون تحقیق و پژوهش فاقد مرجعیت لازم است و مخاطب را راضی نمی‌کند. بنابراین در تولید برنامه‌های مستند اصل بر نگاه متقن و مدلل به موضوعات است. با توجه به اینکه نگاه ما در تولید برنامه‌های مستند رادیو ورزش، روشن کردن حقایق پنهان ورزش بوده و روشنگری هم بدون کاوش میسر نیست‌؛ به همین دلیل یک ضلع اصلی تولید مستندهای ورزشی ما، پژوهش است.

مدیر گروه فرهنگ و علوم ورزشی رادیو ورزش در خاتمه درباره مشارکت مخاطبین در تولید محتوای اینگونه مستندها خاطرنشان کرد: این شبکه رادیویی پویش‌هایی را در بازه‌های زمانی مختلف برای مخاطبان خود در نظر می‌گیرد. همچنین برنامه "نیمکت" پل ارتباطی دیگری است که رویکرد اصلی این برنامه پخش تولیدات مردمی است. علاوه بر این "باشگاه ورزش یاران" رادیو ورزش هم محلی برای همراهی مخاطبین علاقه‌مند در تولید برنامه‌های رادیویی در این شبکه است.

گفتنی است مستندهای رادیو ورزش از ابتدای دهه فجر هر شب از ساعت ۲۲ از موج اف ام ردیف ۹۲ مگاهرتز شبکه رادیویی ورزش پخش خواهد شد.


امتیاز شما