امروز پنج شنبه  ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
استقبال بی‌نظیر مردم از بخش رادیو‌تئاتر جشنواره فجر
استقبال بی‌نظیر مردم از بخش رادیو‌تئاتر جشنواره فجر

تفاوت نمایش‌های رادیویی با رادیوتئاتر در جشنواره فجر چیست؟

مشاهده ۴۰۰
۱۴۰۱/۱۱/۰۱- ۱۴:۴۵
تعداد بازدید:400

مدیر بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر روز جمعه سی‌ام دی ماه در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجریان برنامه شب‌نشینی به گفت‌وگو بنشیند؛ وی در این برنامه درباره جشنواره فجر و رادیوتئاتر صحبت کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، امین رهبر، امین رهبر، مدیر بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر درباره مقوله رادیو تئاتر گفت: رادیو‌تئاتر یک مدیوم نوظهور از ترکیب تئاتر صحنه‌ای و نمایش رادیویی است؛ رویکرد ما در جشنواره فجر به این گونه است که در نمایش رادیویی از پتانسیل‌های بصری استفاده می‌شود تا حدی که آسیبی به اصالت نمایش رادیویی وارد نشود. جشنواره فجر امسال پذیرای ۱۳ اثر رادیوتئاتر بود که از بین بیش از ۸۰ اثر انتخاب شدند. این نمایش‌ها از یکشنبه تا امشب اجرا داشتند.
امین رهبر درباره اجرای رادیوتئاتر گفت: رادیو تئاتر به صورت زنده در رادیو پخش می‌شود و در جشنواره فجر نیز از صحنه استفاده می‌شد تا کارهای رادیویی اجرا شوند. رادیو تئاتر ابتدا در سال ۱۳۸۵ برای اولین بار در جشنواره فجر به نمایش در آمد اما یک توقف پنج ساله داشت. خوشبختانه اکنون ۵ سال می‌شود که مجددا این بخش در جشنواره حضور دارد.
وی در رابطه با استقبال از رادیو‌تئاتر اظهار کرد: خوشبختانه استقبال از این بخش هم از سوی مخاطبان و هم تولیدکنندگان آثار بسیار بود و ما از سراسر ایران ۸۳ اثر را دریافت کردیم. تمامی اجراهای رادیوتئاتر همواره بیش از ۷۰ درصد ظرفیت سالن مخاطب داشتند و امروز تعداد مخاطبان به حداکثر ممکن رسیده بود.
وی ادامه داد: با گذر زمان و طی پنج سال اخیر کیفیت رادیو‌تئاتر همواره در جشنواره فجر بهبود پیدا کرده است. در این جشنوراه ۹۰ درصد از آثار از شهرستان‌ها بودند و در بین ۱۳ اثر اصلی نیز ۱۲ اثر شهرستانی بودند. از آنجایی که رادیوتئاتر بخش جدیدی به حساب می‌آید طی سال‌های آینده همواره تغییرات و رشد را به خود خواهد دید. انتظار می‌رود میدوم رادیوتئاتر با گذر زمان در بخش بین‌الملل نیز ورود کند.
او ادامه داد: ما امسال با موضوع آزاد جشنواره را پیش بردیم و هر ۱۳ اثر انتخاب شده موضوعات متفاوتی داشتند؛ ما از موضوعات افسانه‌ها و ادبیات ملی تا مواردی مانند دفاع مقدس، وحشت، فضای مجازی و ماجرای عاشقانه داشتیم.
فخرالدین جوادیان داور بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر درباره تفاوت‌های اجرای رادیو‌تئاتر در رادیو و جشنواره اظهار کرد: در رادیو‌تئاتر ارتباط تنها با میکروفن و صدا است اما اجرا در جشنواره فجر به صورت ارتباط مستقیم برقرار می‌شود. تمامی احساسات در رادیو توسط صدا انتقال داده می‌شود اما اجراهای جشنواره فجر از امکانات نمایشی نیز برخوردار هستند.
گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز عباس درویش است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

 

امتیاز شما