امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

ایمن‌سازی ۲۵ درصدی کل شهر تهران طی کمتر از دو دهه

مشاهده ۲۷۱
۱۴۰۱/۱۰/۰۵- ۱۳:۲۲

برنامه سازمان مدیریت بحران برای پوشش ۳۳ گود رها شده تهران اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی نصیری، رییس سازمان پیشگری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: پس از زلزله بم کشور ما در حوزه بحران درس‌های بسیار جدی گرفت و اکنون نسبت به آن زمان بسیار رشد کرده‌ایم. اولین اتفاق و تغییر مهم که پس از زلزله بم افتاد تغییر آیین‌نامه‌های ساخت و ساز در کشور بود. ساخت‌ و ساز‌های پس از تغییر آیین‌نامه‌ بسیار مقاوم هستند و نمونه‌هایی که مطابق با آیین‌نامه‌ها عمل کرده‌اند طی زلزله‌های هیچ وقت آسیب ندیده‌اند. نصیری ادامه داد: از اواسط دهه ۸۰ تاکنون، تهران حدود ۲۵ درصد ایمن‌تر از قبل شده است و خوشبختانه شهرسازی بهتری داشته‌ایم؛ این آمار توسط سیستم‌های محاسباتی بسیار دقیق فراهم شده که میزان خسارت‌های بحرانی به شهر را مورد بررسی قرار می‌دهند. در تهران گسل‌های بسیاری وجود دارد به طوری که از هر گسلی که فاصله می‌گیرید به گسلی دیگر نزدیک می‌شوید؛ با این حال ما باید بیاموزیم چگونه در شهری زلزله‌خیر زندگی کنیم و مانند کشورهایی مثل ژاپن شرایط را مدیریت کنیم.

وی افزود: ما و ارگان‌های مربوطه اکنون باید در سیاست‌های جدید خود نظارت‌ها را جدی‌تر بگیریم تا از احتمال ساخت ساختمان‌های ناایمن جلوگیری کنیم. ما هم اکنون ۲۲ تیم ارزیاب ایمنی در ۲۲ منطقه تهران داریم که ساختمان‌های مهم و بلند را بررسی می‌کنند. این تیم‌ها ایمنی یک ساختمان را بررسی می‌کنند در حالی که مسئولان آتش‌نشانی نیز ایمنی حریق ساختمان‌ها را مورد مطالعه و بازرسی قرار داده‌اند.

او اظهار داشت: اکنون برای شبکه‌های گازی شهر نیز امکانات سیستمی فراهم شده که با شروع زلزله جریان گاز منطقه مورد نظر را قطع می‌کند تا حوادثی از طریق مشکلات گازی به وقوع نپیوندند. ما همچنین وارد بحث گود‌های رها شده تهران شده‌ایم؛ در تهران ۳۳ گود رها شده وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها گود کنار برج میلاد است که مراحل رسیدگی به آن آغاز شده و شهردار تهران ایمن‌سازی این نقطه را به ۴۶ درصد رسانده است. ایمن‌سازی این گود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد اما باید حتما انجام شود.

نصیری گفت: خوشبختانه ایمنی شهر تهران از آنچه در فضای مجازی و رسانه‌های غربی به نمایش در می‌آید بسیار بهتر است؛ با این وجود ساختمان‌های ناایمنی هم وجود دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود. ما در هر منطقه یک مدیریت بحران داریم و در هر ناحیه نیز یک مرکز پشتیبانی مدیریت بحران داریم. ما همچنین خانه دوام و ایمنی داریم که مخفف داوطلب واکنش اضطراری محله است. داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سرای محله در تیم‌های دوام قرار گیرند و از آموزش‌های بحرانی لازم برخوردار شوند.

برنامه صبحگاهی "صبح پارسی"  از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح  از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع ایمن‌سازی شهر تهران بر روی آنتن رفت.

امتیاز شما