امروز سه شنبه  ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳

یک‌شب خاطره در یلدای رادیو فرهنگ

مشاهده ۱۴۲
۱۴۰۱/۰۹/۲۹- ۰۹:۴۶

شبکه رادیویی فرهنگ برنامه «هزارو یک شب» را برای بلندترین شب سال تدارک دیده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، همزمان با فرارسیدن شب یلدا که طولانی‌ترین شب سال نامیده می‌شود، شبکه رادیویی فرهنگ ویژه برنامه «هزارویک شب» را تدارک دیده است.
برنامه «هزار و یک شب» به مناسبت پاسداشت آیین‌ شب چله ۳۰ آذرماه از ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۲:۰۰ مهمان سفره‌های یلدایی شنوندگان رادیو فرهنگ می‌شود. برنامه «هزار و یک شب» که به مناسبت شب یلدا روی آنتن می‌رود، ویژه پاسداشت آیین‌های شب یلدا کاری از گروه فرهنگ و هنر شبکه است که تهیه‌کنندگی برنامه با مریم مردانی است و گویندگان آن مهدی محمدیان و فاطمه اسحاق‌تبار هستند.
در این برنامه شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان از یلدا می‌گویند ‌و از بخش‌های برنامه می‌توان به تفال به غزلیات حافظ با اجرای رشید کاکاوند، تجلی یلدا در شعر فارسی از گذشته تا امروز در بیان عبدالمهدی مستکین، نقل و نقالی شاهنامه با اجرای مرشد محمد‌رضا معجونی، اشاره کرد. در این برنامه نگاهی به آیین‌های یلدایی در کشور‌های حوزه زبان فارسی می‌شود و با حضور شاعران و نویسندگانی از کشور‌های افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و اندونزی از یلدا در این کشورها گفته می‌شود، همچنین، دانشجویان زبان فارسی غیر ایرانی شب یلدا را در قالب شعر و نثر تبریک می‌گویند. نمود یلدا در ترانه‌ها و تصنیف‌های ایران زمین با اجرای غزل نهانی نیز در این شب روی آنتن شبکه می‌رود.

گفتنی است ،«یلدای ایرانی » نیز از ساعت ۲۲:۰۰ با یادی از درگذشتگان و ادای احترام به آنها، تورقی در دیوان شاعران و تفالی بر غزلیات حافظ، پخش موسیقی‌های یلدایی و گزارش مردمی همچنین یادی از پیشکسوتان و بزرگان رادیو و فرهیختگان و هنرمندان در این شب روی آنتن می رود، از بخش های دیگر این برنامه می توان به گفتگو پیرامون رسم و رسومات شب یلدا در ایران باستان و سنت های محلی، قصه خوانی و مثل گویی، نگاهی به فلسفه چیدن سفره شب یلدا شامل آجیل های مخصوص و میوه‌هایی همچون انار و هندوانه و دیگر تنقلات، حافظ خوانی و شاهنامه خوانی اشاره کرد. همچنین در این برنامه به ثبت شب یلدا در یونسکو اشاره ‌‌و‌ درباره آن با کارشناس این حوزه گفتگو می‌شود.

«دریچه ای به شب یلدا» نیز عنوان برنامه دیگری است که از ساعت۲۳:۰۰ با گویندگی فاطمه اسحاق تبار از گروه تولید ‌وتامین پخش می‌شود و در این برنامه استاد قدمعلی سرامی؛ شاعر و پژوهشگر ایرانی در حوزهٔ زبان فارسی و عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی و دکتر عباس قنبری عدیوی؛ پژوهشگر و فعّال فرهنگی-اجتماعی در حوزه فرهنگ مردم و عشایر ایران، به بررسی یلدا در فرهنگ مردم و همچنین نگاه شاعران به این جشن باستانی می‌پردازند. گزارش مردمی، بررسی یلدا در شعر شاعران، نگاهی به یلدا نگاری‌ها از دیروز تا امروز و گفت و گو با کارشناسان درباره رسوم یلدا و همچنین حافظ خوانی از جمله بخش های مختلف این برنامه است.

«چهارباغ» نیز یکی دیگر از این برنامه‌هاست که در این شب ساعت ۲۴ بر روی آنتن رادیو فرهنگ می رود؛ شعرخوانی مخاطبان و شعرا؛ موسیقی و ترانه خوانی و شاعرانه‌ها در «دریای جان» از بخش های مختلف این برنامه است. همچنین از ساعت ۱:۴۵ پاییز خوانی این شبکه جای خود را به اشعار زمستانی می دهد و شب شعری با یلدا مهمان خانه شنوندگان رادیو فرهنگ می‌شود.

در برنامه «صبح به وقت فرهنگ» چهارشنبه ۳۰ آذرماه نیز به سراغ موضوع یلدا رفته و در این برنامه که ساعت ۶:۳۰ صبح پخش می‌شود درباره شب چله صحبت می‌شود. برنامه «هفت کوچه» نیز در همین روز ساعت ۹ صبح از رسوم شب یلدامی‌گوید و در برنامه سرزمین من نیز ساعت ۱۳:۳۰ تاریخچه شب یلدا بیان می‌شود .

در شب یلدا روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز با رادیو فرهنگ همراه باشید.

امتیاز شما