امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
نقش عزت نفس در برقراری ارتباط موثر با دیگران
نقش عزت نفس در برقراری ارتباط موثر با دیگران

بررسی انواع سبک‌های ارتباطی در بین افراد

مشاهده ۲۷۳
۱۴۰۱/۰۹/۱۹- ۱۵:۰۷
تعداد بازدید:273

فرزانه قهرمانی، مدرس مهارت‌های ارتباطی گفت: نخستین گام برای برقراری ارتباط موثر گشاده‌رویی، لبخند و حس خوبی است که فرد می‌تواند در چند ثانیه اول به فرد مقابل خود ارائه دهد؛ افراد نمی‌توانند با انسان‌های جدی که اخم می‌کنند ارتباط درستی برقرار کنند در نتیجه ما باید بتوانیم همواره لبخند بر لب داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، فرزانه قهرمانی، مدرس مهارت‌های ارتباطی در برنامه شب نشینی با بیان اینکه

 قدم بعدی حس خوبی است که به صورت پیوسته خود را در ارتباط نشان می‌دهد و اشتیاق به ادامه ارتباط را به فرد مقابل انتقال می‌دهد ادامه داد: ذات انسان به گونه‌ای است که از خوش‌رو بودن دیگران لذت می‌‌برد؛ ما هر زمان که می‌خواهیم در جمعی با یک نفر ارتباط برقرار کنیم ترجیح می‌دهیم تا شخصی را انتخاب کنیم که گشاده‌رو و خوش‌رو است چرا که احساس بهتری را به ما انتقال می‌دهد.

 وی افزود: خانم‌های خانه‌دار می‌توانند از مهارت‌های ارتباطی استفاده کنند تا ارتباط بهتری با همسر، فرزندان و خانواده خود برقرار کنند؛ این مهارت‌ها باعث افزایش کیفیت ارتباطات بین‌فردی می‌شوند. افراد با شناخت مهارت‌های ارتباطی می‌توانند در مواقع صحیح از موضوعات مناسب استفاده کنند.

 او اظهار داشت: در مبحث فن‌بیان ژنتیک کمترین تاثیر را دارد چرا که اصل آن به مهارت و تمرین بستگی دارد؛ افرادی وجود دارند که هنگام صحبت کردن مضطرب می‌شوند و نمی‌توانند در جمع حضور پیدا کنند اما آن‌ها با تمرین مهارت‌های ارتباطی می‌توانند پس از مدت کوتاهی در این زمینه پیشرفت کنند و بر شرایط مسلط شوند.

 قهرمانی گفت:‌ ما ابتدا تنها فن بیان و سخنوری را به دیگران آموزش می‌دادیم اما افراد همچنان مشکل داشتند چرا که عزت نفس پایین آن‌ها مانع استفاده از مهارت‌های فن بیان می‌شد در نتیجه تصمیم گرفتیم تا روی این موضوع بیشتر تمرکز کنیم.

 وی افزود: برای بالا رفتن عزت نفس ما باید ابتدا خود را همانطور که هستیم بپذیریم و ویژگی‌های غیرقابل تغییر خود را بشناسیم؛ کسب احساس ارزشمندی نسبت به آن چه هستیم زیرساخت اصلی عزت نفس است. در قدم دوم باید مهارت‌هایی را بیاموزیم که بتوانیم در رابطه با آن‌ها صحبت کنیم و به خود افتخار کنیم.

 او اظهار داشت: والدین باید فرزندان‌شان را در جمع‌های مختلف ببرند و امتیاز‌هایی را مانند دوست پیدا کردن در اختیار آن‌ها قرار دهند. والدین باید فرزندان خود را در فضاهای مختلف قرار دهند تا آن‌ها با ماندن در گوشه‌ای از اتاق از پیشرفت مهارت‌های ارتباطی خود جلوگیری نکنند.

 قهرمانی گفت: ما چهار دسته سبک ارتباطی داریم که شامل  گوشه‌گیری، پرخاشگری، پرسشگری و در نهایت ارتباط سالم می‌شود؛ تمامی افراد باید ابتدا سبک ارتباطی خود را بشناسند و سپس به سمت برقراری ارتباط سالم حرکت کنند.

 فاطمه قربانی، کارآموز مهارت‌های ارتباطی گفت: از آنجایی که من در شغل خود با انسان‌های مختلفی در ارتباط هستم این نیاز را احساس کردم که باید مهارت‌های برقراری ارتباط را بیاموزم چرا که این کار در مدیریت و جذب مشتریان بسیار کمک می‌کند.

 من با رفتن به کلاس‌های مهارت فن بیان ترس از قرار گرفتن مقابل دوربین را از ذهن خود پاک کردم و توانستم در دو جلسه اول آن را از بین ببرم. تمام علت وجود آن کمبود عزت نفس بود و با گذراندن دوره مهارت‌های فن بیان متوجه شدم در واقع مهارت خوبی برای حضور در جلوی دوربین و صحبت کردن با مخاطبان دارم.

 گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز علی درویش است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

 

امتیاز شما