امروز شنبه  ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
اهمیت آموزش، تمرین و تکرار اصول ارتباطات برای کودکان
اهمیت آموزش، تمرین و تکرار اصول ارتباطات برای کودکان

چگونه مهارت ارتباط موثر را به کودکانمان آموزش دهیم؟

مشاهده ۱۶۴
۱۴۰۱/۰۸/۲۳- ۱۳:۵۲
تعداد بازدید:164

مریم قائم‌مقامی، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و مشاور کودک و نوجوان گفت: ما به قدرت برقراری ارتباطات مهارت می‌گوییم چرا که انسان می‌تواند در طی زندگی خود آن را یاد بگیرد و این امر کاملا اکتسابی است. هیچ فردی نمی‌تواند مدعی شود که از ابتدای تولد این مهارت را در ژنتیک خود نداشته و در نتیجه نمی‌تواند دیگر در این زمینه پیشرفت کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، قائم‌مقامی ادامه داد: یکی از اجزای مهارت‌های زندگی روابط بین فردی و ارتباطات موثر است؛ در این دوران کودکان و نوجوانان پس از دو سال حضور کرونا وارد محیط اجتماعی و تحصیلی شدند که می‌تواند چالش‌هایی را برای آن‌ها ایجاد کند. مهارت‌های ارتباطی سه مولفه مهم دارد که هر انسانی باید آن را بلد باشد و والدین باید آن را به فرزندان خود آموزش دهند.

وی افزود: مهم‌ترین مولفه ارتباطات بین‌فردی است؛ بسیاری از والدین تصور می‌کنند فرزندشان در یک جمع به سادگی موفق می‌شود تا ارتباط برقرار کند اما مطالعات نشان داده که تمامی انسان‌ها نیاز دارند در ارتباطات انسانی آموزش ببینند، تمرین کنند و از والدین الگوبرداری داشته باشند. ما برای آن که والدین موثری باشیم باید ابتدا خود آموزش دیده باشیم و آن‌ها را عملی کنیم تا فرزندان بتوانند از ما الگوبرداری کنند. انسان تا آخرین لحظه زندگی خود می‌تواند مهارت‌های ارتباط انسانی را کسب کند و همواره آموزش ببیند.
او اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی کودکان پیدا کردن دوست و نگه داشتن آن است؛ یکی از مهارت‌های ارتباط موثر دوست‌یابی است که باید برای آن آموزش دید. همانطور که مشخص است بسیاری از بزرگ‌سال‌ها بدون آموزش صحیح ارتباطات خود را آغاز کردند و در نتیجه در پیدا کردن دوست مناسب، خوب عمل نمی‌کنند و به همین دلیل سعی می‌کنند ارتباطات کم‌تری داشته باشند.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و مشاور کودک و نوجوان گفت: والدین باید بدانند آموزش مهم‌ترین مسئله است و آن‌ها باید به فرزندان خود رفتار صحیح را یاد بدهند به گونه‌ای که او بتواند ارتباط تازه‌ای با کودکان دیگر برقرار کند. کتاب‌های بسیاری در بازار وجود دارند که والدین می‌توانند با استفاده از آن‌ها فرزندان خود را برای دوست‌یابی در مهدکودک یا مدرسه آماده کنند.
قائم‌مقامی اظهار داشت: والدین همچنین می‌توانند با فرزندان خود سناریو‌های مختلف دوست‌یابی را امتحان کنند تا اضطراب‌های کودکان‌شان شناسایی شود و فرزندشان با شرایط مختلف آشنا شود. پیش قدم شدن کودک برای دوست پیدا کردن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که هدف ما آموزش پیش قدم شدن برای ارتباط موثر است. همچنین باید به فرزندان خود آموزش دهیم که اگر فردی با آن‌ها دوست نمی‌شود از بی‌ارزشی آن‌ها نیست و تنها به دلیل تفاوت‌های ساده بین انسان‌ها است. ما باید به کودکان آموزش دهیم که افراد متفاوت در محیط‌های یکسان وجود دارند و آن‌ها باید به این مسئله عادت داشته باشند.
برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع روز ارتباط موثر بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار با مریم قائم‌مقامی، کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و مشاور کودک و نوجوان به گفت و گو نشستند.

 

امتیاز شما