امروز دوشنبه  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

اهمیت به سرپرستی پذیرفتن بذر گیاهان برای پرورش آن‌ها

مشاهده ۱۶۱
۱۴۰۱/۰۸/۲۳- ۱۳:۴۳

علی علیزاده علی‌آبادی، رئیس موسسه جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: روزانه ۴ گونه گیاهی در دنیا در معرض انقراض قرار می‌گیرند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی علیزاده علی‌آبادی، رئیس موسسه جنگل‌ها و مراتع کشور  افزود: ما در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنیم. بیش از ۲۰ موسسه در حوزه‌های متفاوت زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند که موسسه جنگل‌ها و مراتع کشور یکی از آن‌ها است. هدف فعالیت موسسه جنگل‌ها و مراتع کشور حل سوالات علمی‌بخش اجرایی است؛ برای مثال ما سازمانی به نام منابع طبیعی و آبخیزداری داریم که کارهای اجرایی انجام می‌دهد و فعالیت‌های تحقیقاتی آن‌ها را ما انجام می‌دهیم.

علیزاده علی‌آبادی ادامه داد: موسسه جنگل‌ها و مراتع کشور از ترکیب دو موسسه پیش از انقلاب ایجاد شده که نام آن‌ها تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و باغ گیاه‌شناسی ملی ایران بود؛ این دو موسسه پیش از انقلاب به صورت جداگانه فعالیت می‌کردند. بعد از انقلاب باغ گیاه‌شناسی با مرکز تحقیقاتی ترکیب شد. فعالیت موسسه جنگل‌ها و مراتع متشکل از هشت بخش تحقیقاتی است که یکی از آن‌ها بخش گیاه‌شناسی است. باغ گیاهشناسی ملی سال ۱۳۴۷ تاسیس شد که ۱۴۵ هکتار دارد. عمده این باغ بعد از انقلاب تکمیل شد و اکنون بیش از ۲۲ قطعه دارد که نشان دهنده اکوسیستم‌های مختلف دنیا است.
وی افزود: ما در این باغ انواع جنگل‌های ایران را داریم و سعی داشتیم انواع اقلیم‌های ایرانی و خارجی را در باغ جا دهیم. ما قطعاتی را به باغ‌های ژاپنی، آمریکایی و موارد دیگر اختصاص داده‌ایم. از هشت هزار گونه گیاهی کشور، چهار گونه گیاهی در این باغ نگهداری می‌شوند و ما سعی داریم از این باغ به عنوان بانک نژادی گیاه‌ها استفاده کنیم. همچنین ما از گیاهانی که در معرض انقراض هستند با دقت بسیار بیشتری محافظت می‌کنیم و آن‌ها را در اولویت خود قرار داده‌ایم.
او اظهار داشت: از ۸ هزار گونه گیاه ایرانی ۲ هزار مورد آن‌ها تنها به ایران اختصاص دارند و در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارند؛ متاسفانه در دنیا به طور روزانه ۴ گونه گیاهی در معرض انقراض قرار می‌گیرند. بخش عمده‌ای از انقراض گیاهان از شرایط آب و هوایی است؛ متاسفانه انقراضی که اکنون وجود دارد به دلیل دستکاری‌های بشری است که به دلیل تغییراتی که در اقلیم ایجاد کرده به وجود آمده است.
رئیس موسسه جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: مسئله تخریب جنگل‌ها به اندازه یک زمین فوتبال در هر بیست ثانیه متاسفانه در دنیا تا حد قابل توجهی صحت دارد چرا که ما روزانه تغییر کاربری، برداشت بی‌رویه، تغییر اقلیم، گسترش شهر‌ها و تخریب داریم.
بسیاری از ویژگی‌های مفید اکوسیستم به دلیل وجود درختان و گیاهان است که شامل نفوذپذیری آب، بارش باران، حفظ خاک و مباحث زیبایی‌شناسی می‌شود. به همین دلیل ما باید با تلاش بیشتر از این دارایی‌ها حفاظت کنیم و به آن‌ها اهمیت دهیم.
علیزاده علی‌آبادی ادامه داد: ما ترتیبی اتخاذ کرده‌ایم تا بتوانیم روزانه میزبان تعداد بالایی از مهمانان ایرانی و خارجی باشیم تا بتوانیم فرهنگ حفظ گیاهان را با بازدید از باغ به آن‌ها انتقال دهیم. یکی از اهداف ما فرهنگ‌سازی برای حفظ و پرورش گیاهان توسط مردم است تا بدانند نباید به گیاهان آسیبی برسانند.
وی افزود: ما بانک ژنتیکی برای بیش از چهار هزار گونه گیاهی داریم که در دمای ۲۰ درجه زیر صفر نگهداری می‌شوند؛ تامین این فضا برای نگهداری نژاد‌های مختلف بسیار دشوار است. ما برای نگهداری از باغ گیاه‌شناسی ملی به طور سالانه ۲۵ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم و هزینه نگهداری از بانک ژنتیکی گیاهان از آن جدا است.
او اظهار داشت: در تمام دنیا برای تامین هزینه‌های این اقدامات سعی می‌شود از کمک‌های مردمی استفاده کرد؛ برای مثال در لندن باغ گیاهشناسی کیو وجود دارد که برای پرورش گیاهان، دانه‌ها و بذر آن‌ها را برای گرفتن سرپرست ارائه می‌دهند و مردم می‌توانند با پرداخت سالانه ۲۵ پوند سرپرستی‌ آن‌ها را بر عهده بگیرند. سرپرستی هر بذر به طور سالانه در ایران ۶۰ هزار تومان است و اگر مردم بذرهای خاص چندگانه را انتخاب کنند هزینه آن ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. افراد حتی می‌توانند سرپرستی درخت‌های کاشته شده را بر عهده بگیرند تا هزینه محافظت از آن‌ها را پرداخت کنند.
گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز علی درویش است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

 

امتیاز شما