امروز شنبه  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

نقش والدین در مسیر زندگی فرزندان از نگاه شاعر کودکان

مشاهده ۴۳۵
۱۴۰۱/۰۸/۱۱- ۱۴:۱۳

معصومه مرادی: برای علاقه‌مند شدن کودکان به شعرخوانی و کتاب‌خوانی باید الگوی فرزندان خود باشیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، معصومه مرادی، نویسنده و مشاور تربیتی کودک و نوجوان گفت: من در ابتدای فعالیت خود، شعر بزرگسالان را به صورت غزل می‌گفتم اما با گذر زمان و رشد فرزندم متوجه شدم جای اشعار در زندگی کودکان و نوجوانان خالی است.

مرادی ادامه داد: من متوجه شده بودم که سارا، دخترم آنچه را که با شعر به او می‌گویم بهتر متوجه می‌شود و به خاطر می‌سپارد در نتیجه تصمیم گرفتم موضوعات مهم را به این صورت به او بگویم.
وی افزود: زمانی که به مدرسه رفت تمامی دروس مهم را با او به صورت شعرخوانی تمرین کردم. همکلاسی‌های سارا نیز از این اقدام بسیار استقبال کردند و به همین دلیل من به کار خود در این زمینه ادامه دادم.
بسیاری از افراد تصور می‌کنند شعر کودک آسان است اما متاسفانه این امر حقیقت ندارد چرا که در شعر کودک کلمات محدودتر هستند، باید لطافت شعر بیشتر باشد و زبان کودکانه‌ای داشته باشد.
این نویسنده و مشاور تربیتی کودک و نوجوان گفت: زمانی که اشعار بزرگسالان را می‌گفتم برای دخترم می‌خواندم، چون او علاقه ی بسیاری به شعرخوانی دارد؛ در آن زمان وقتی شعرهای غمگین می‌گفتم از من ایراد می‌گرفت . به دنبال این مسئله من تصمیم گرفتم اشعار "امید" بگویم.
خانم مرادی اظهارکرد: تکرار و تمرین در شعرخوانی باعث شده تا دختر من علاقه و فهم بسیاری در رابطه با اشعار و ادبیات داشته باشد. رفتار والدین باعث می‌شود تا فرزندان بتوانند مسیر متفاوتی در زندگی انتخاب کنند و پیشرفت داشته باشند.
وی افزود: برای علاقه‌مند شدن کودکان به شعرخوانی و کتاب‌خوانی باید الگوی فرزندان خود باشیم؛ اگر ما جلوی فرزندانمان فقط از گوشی همراه استفاده کنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که آن‌ها کتاب‌خوان شوند.
او ادامه داد: مدت طولانی برای فرزندم کتاب می‌خواندم و این امر باعث شد تا اکنون سارا همیشه در خانه مشغول به کتاب خواندن باشند. من به شدت توصیه می‌کنم تا خانواده‌ها با فرزندانشان کتاب بخوانند تا آن‌ها نیز این فرهنگ را گسترش دهند.
سارا گودرزی، نوجوان موفق گفت: مادر من شعری در رابطه با دختر‌ها داشت که در ذهن من باقی‌ مانده است و از نظر من بسیار ارزش دارد. این شعر بر ارزش و جایگاه دختران تمرکز دارد و به همین دلیل بسیار دوست‌ داشتنی است.
من برای مطالعه ژانر علمی تخیلی و کودکانه را دوست دارم و سعی می‌کنم بیشتر در این حوزه مطالعه کنم. روزانه با مادرم به مدت بیست دقیقه صحبت می‌کنم تا اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.
برنامه صبحگاهی "صبح پارسی" که از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهیه کنندگی علیرضا نظارت از شبکه جام جم پخش می‌شود، امروز با موضوع ارتباط با کودکان و نوجوانان بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها و نماهنگ صبح پارسی؛ محمدامین نبی‌اللهی و آلاء خامه‌یار با معصومه مرادی، نویسنده و مشاور تربیتی کودک و نوجوان به گفت و گو نشستند.

 

امتیاز شما