امروز شنبه  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

آثار کلر ژوبرت در « کتاب فرهنگ» نقد و بررسی می‌شود

مشاهده ۲۵۵
۱۴۰۱/۰۸/۰۲- ۱۴:۴۰

برنامه «کتاب فرهنگ» دوشنبه ۲ آبان به معرفی و بررسی آثار کلر ژوبرت تصویر گر و نویسنده فرانسوی مقیم ایران اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «کتاب فرهنگ» برنامه زنده از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که هر شب ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

در برنامه امشب آثار کلر ژوبرت تصویر گر و نویسنده فرانسوی مقیم ایران نقد ‌و بررسی می‌شود.

کلرژوبرت نویسنده فرانسوی در سال 1961 میلادی (1340 خورشیدی) در پاریس متولد شد. مادرش پزشک بود و پدرش نقاش و کنده‌کار. کلر دوران کودکی خود را در پاریس گذراند. در سن ۱٩ سالگی به دین اسلام گروید و مسلمان شد. از سال ۱۳۶۲ با همسرش که ایرانی است ساکن ایران شد. او لیسانس علوم تربیتی، فوق‌لیسانس ادبیات کودک (از راه دور از دانشگاه «لومان» فرانسه) و تحصیلات حوزوی (سطح دو) دارد.

او از کودکی به کتاب خواندن و نقاشی کردن علاقه داشت. به گفته‌ی خودش به داستان‌های کوتاه و رمان علاقه دارد؛ و همچنین علاقه زیادی به مطالعه کتاب‌ های روان‌شناسی کاربردی، نقد داستان، عرفان عملی، خاطرات و البته کتاب‌های تصویری کودکان دارد.

 خانم ژوبرت از زمانی که مادر شد و می‌خواست کودکانش را به کتاب علاقه‌مند کند، به نوشتن ادبیات کودک علاقه‌ی زیادی پیدا کرد. او می‌گوید: «از طرف دیگر بچه‌ها وقت و بی‌وقت از من قصه می‌خواستند و خیلی پیش می‌آمد که مجبور می‌شدم خودم قصه بسازم. این شد که کم‌کم شروع به نوشتن کردم». از این زمان بود که کلر ژوبرت نوشتن و تصویرگری برای کودکان را شروع کرد.

 ژوبرت داستان‌های خود را برای کودکان و نوجوانان می‌نویسد. یکی از ویژگی‌های آثار او در این است که مخاطب هنگام خرید کتاب می‌داند که سن او برای نویسنده از قبل مشخص‌ شده است. کلر ژوبرت برای کتاب «در جستجوی خدا» دو جایزه‌ی جشنواره کتاب سلام و جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی رشد را گرفت. کتاب «خداحافظ راکون پیر» از او هم سه جایزه‌ی جشنواره‌ی کتاب سلام، پروین اعتصامی و کتاب سال شهید غنی پور را برای این نویسنده به ارمغان آورد. شکر خدا، لینالونا،سؤال موموکی، با...با...باشه و دو داستان دیگر، هزار بوسه پرپری و دو داستان دیگر، آرزوی زنبورک ،دعای موش کوچولو، اگر من جای تو بودم، امین ترین دوست، گربه ی کوچه ی ما، آدم کوچولوی گرسنه، خط خطو و... از جمله اثار این‌ نویسنده است.

امتیاز شما