امروز پنج شنبه  ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

گرامیداشت استاد محمد قهرمان در «چراغداران» رادیو فرهنگ

مشاهده ۱۱۲
۱۴۰۱/۰۷/۲۷- ۱۰:۰۶

بهروز رضوی امروز در برنامه «چراغداران» رادیو فرهنگ مروری کوتاه بر زندگی و آثار گرامیداشت استاد محمد قهرمان از پژوهشگران ادبیات فارسی ؛ شاعر ‌‌مصحح دارد .

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مستند رادیویی «چراغداران» که به روایت زندگی و آثار مفتخر فرهنگی و هنری و‌ ادبی کشورمان اختصاص دارد، امروز چهارشنبه ۲۷ مهر ماه در گرامیداشت استاد محمد قهرمان استاد محمد قهرمان، پژوهشگر، مصحح و شاعر خراسانی پخش می‌شود.

محمد قهرمان ۱۰ تیر ۱۳۰۸ در روستایی نزدیک تربت حیدریه متولد و در پنج سالگی مادر و سیزده سالگی پدر را از دست داد. در سال پنجم دبیرستان در مشهد با مهدی اخوان ثالث هم‌کلاس شد و این دوستی ادامه یافت. سال ششم ادبی را در دبیرستان البرز تهران به پایان رساند و سپس در دانشکدهٔ حقوق دانشگاه تهران در رشتهٔ قضایی ادامه تحصیل داد، امّا هرگز دنبال کار حقوقی نرفت و فقط به شعر پرداخت. وی از آذر ۱۳۴۰ به مدّت ۲۷ سال تا بازنشستگی به‌عنوان کتابدار دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه فردوسی مشغول به فعالیت بود. علاقهٔ محمد قهرمان در سرودن شعر، در غزل و به‌ویژه سبک هندی به اندازه‌ای بود که یکی از شعرای بنام غزل‌سرای هندی شد.

از سال ۱۳۳۹ در منزل شخصی‌اش انجمن ادبی به‌ صورت هفتگی برگزار ‌شد و در سال ۱۳۳۸ با نوهٔ عموی خود به‌نام فرشته قهرمان ازدواج کرد و مقیم مشهد شد. ۲۹ آذر ۱۳۸۴ از سوی دانشگاه فردوسی مشهد و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در محل دانشگاه مشهد از وی قدردانی به‌عمل آمد.

 قهرمان صاحب تألیفات ارزنده‌ای از جمله چند مجموعه شعر است. در کارنامهٔ او همچنین تصحیح و چاپ چند دیوان از شاعران مختلف به‌چشم می‌خورد. کتاب «روی جادهٔ ابریشم شعر» وی در نهمین جشنوارهٔ بین‌المللی شعر فجر به‌عنوان اثر برگزیده در حوزهٔ شعر معرفی شد. محمدرضا شفیعی کدکنی در مورد محمد قهرمان می‌گوید: «در این خصوص حتی ملک‌الشعرای بهار آن خصوصیت یک شاعر محلّی را به‌صورت کامل، آن گونه که قهرمان دارد، ندارد.»
محمد قهرمان ۲۸ اردیبشهت ۱۳۹۲ درگذشت و در مقبره الشعرای طوس در جوار حکیم ابوالقاسم فردوسی به خاک سپرده شد.

 برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۱۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما