امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس اداره ی تابعیت، امور پناهندگان و مهاجرین وزارت امور خارجه:
رئیس اداره ی تابعیت، امور پناهندگان و مهاجرین وزارت امور خارجه:

ایرانیان هرجا که باشند؛ از حمایت های قانونی دولت ایران برخوردارند

مشاهده ۱۱۱
۱۴۰۱/۰۴/۱۳- ۱۴:۰۶
تعداد بازدید:111

علیرضا رضوانی رئیس اداره ی تابعیت، امور پناهندگان و مهاجرین وزارت امور خارجه با حضور در برنامه ی مشاور شبکه ی جام جم، ضمن گفتگو در خصوص موضوع برنامه به پرسش تعدادی از مخاطبان ایرانی ساکن خارج کشور پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی ، در این برنامه که به معرفی برنامه‌ها، خدمات و تسهیلات کنسولی اختصاص داشت؛ ابتدا کلیاتی در مورد وظایف و مسئولیتهای این اداره بیانشد؛ سپس به پرسشهایی در مورد قوانین و مقررات تابعیت، صدور گذرنامه و شناسنامه برای مهاجران، پناهندگان و هم میهنان مقیم خارج کشور پاسخ داده شد.

رضوانی گفت: در یک نگاه کلی همه ایرانیان ساکن خارج کشور، صرفنظر از موقعیت کنونی، تنها به دلیل ایرانی بودن مورد حمایت هستند و خدمات کنسولی بدون هیچ تبعیضی به آنها ارائه می‌شود. این خدمات که 151 مورد را در برمی‌گیرد؛ در بیشتر موارد بدون تعرفه و به صورت رایگان انجام می‌شود.

رئیس اداره ی تابعیت وزارت امور خارجه همچنین مطرح کرد؛ با آنکه دولت جمهوری اسلامی ایران برابر قانون، دو تابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد؛ همه ی ایرانیان، در هر کشوری که زندگی می‌کنند؛ بدون تبعیض از حمایتهای قانونی برخوردارند و تنها محدودیت این است که دو تابعیتی‌ها هنگام سفر به ایران باید با مدارک ایرانی خود وارد کشور شوند. وی در خصوص صدور شناسنامه برای فرزند والدین ایرانی که در خارج از کشور به دنیا میآیند؛ از امکان صدور شناسنامه ی ایرانی برای آنها سخن گفت و اعلام کرد؛ تا پیش از 18 سالگی فرزندان،تنها به درخواست پدر و ارائه ی مدارک هویتی او، در کوتاهترین مدت شناسنامه ی درخواستی در محل کنسولگری صادر و تحویل داده می‌شود. حتی بدون سند رسمی ازدواج ایرانی نیز در صورتی که مشخصات پدر و مادر در گواهی ولادت ثبت شده باشد؛ بنابر درخواست والدین، صدور شناسنامه بلامانع است. وی همچنین در پاسخ به درخواست ایرانیان ساکن ازمیر، دایر کردن نمایندگی یا کنسولگری در شهرهای دیگر را مستلزم توافق دو کشور و اعلام موافقت کشور دوم دانست و اعلام کرد در کشورهایی که وسعت سرزمینی دارند، هیأت های کنسولی در روزهای شنبه و یکشنبه به دفاتر شهرهایی از این دست اعزام می‌شوند و با استفاده از فرصت تعطیلی پایان هفته بیشتر خدمات قابل ارائه در کنسولگریها را به هم میهنان ارائه می دهند. رضوانی در بخش پایانی برنامه در پاسخ به پرسش یکی از هم میهنان ساکن عربستان که موفق به دریافت شناسنامه برای فرزندانش نشده بود؛ این مشکل را ناشی از تعطیلی سفارت و قطع روابط سیاسی دانست و اظهار امیدواری کرد که مشکلات هم میهنان در اندک کشورهایی از این دست نیز با برقراری روابط دو جانبه حل شود.

امتیاز شما