امروز سه شنبه  ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

روایتی مستند از زندگی پدر علم زمین‌شناسی ایران در «چراغداران»

مشاهده ۳۲۶
۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۰۷:۵۰

برنامه «چراغداران» رادیو فرهنگ امروز 30 آذر، زندگی و آثار عبدالکریم قریب گرکانی، پدر علم زمین‌شناسی ایران و مؤسس دانشگاه اراک را مرور می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «چراغداران» مستندی رادیویی است که به روایت زندگی و آثار مفتخر فرهنگی، هنری و‌ ادبی کشورمان اختصاص دارد و در برنامه امروز سه‌شنبه ۳۰ آذر دکتر عبدالکریم قریب گرَکانی معرفی می‌شود.

عبدالکریم قریب گَرَکانی در سال ۱۲۹۱ خورشیدی در خیابان عین‌الدوله تهران دیده به جهان گشود. وی پس از اتمام دورهٔ ابتدایی در مدرسه صفوی، در سال ۱۳۰۷ برای ادامه تحصیل در دبیرستان علمیه ثبت نام کرد. وی در سال ۱۳۱۴ با اخذ دیپلم علمی از دبیرستان علمیه تهران فارغ‌التحصیل شد.
در سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۵ مدرسه عالی علوم اراک (دانشگاه اراک کنونی) را تأسیس کرد و تا سال ۱۳۵۴ مسئولیت آنجا را به عهده داشت. در سال ۱۳۵۴ وزارت علوم اعلام کرد که کلیه مدارس عالی ملی می‌بایست ضمیمه دانشگاه‌ها شوند و مدرسه عالی علوم اراک ضمیمه دانشسرای عالی شد. 
استاد دکتر عبدالکریم قریب، رئیس کمیته کارشناسی ایران نیز بوده‌است. دانشگاه تربیت معلم در سال ۱۳۷۱ برای ارج نهادن به تلاش‌های علمی استاد سمیناری تشکیل داد. سازمان انرژی اتمی نیز در سال ۱۳۷۲ بخشی از کتابخانه این سازمان را به نام وی نام‌گذاری کرد.
عبدالکریم قریب تا همین اواخر علی‌رغم کهولت و ضعف دوران پیری همچنان به فعالیت، تحقیق، تدریس و مطالعه مشغول بوده‌است.
دکتر عبدالکریم قریب گرکانی در ۱۷ بهمن سال ۱۳۸۱ درگذشت و بنا به وصیتش در زادگاهش آشتیان به خاک سپرده شد آرامگاه وی در محوطه دانشگاه آزاد آشتیان قرار دارد. 
برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۱۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما