امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

با پدر سمفونی ایران در برنامه رادیویی آشنا شوید

مشاهده ۱۲۰
۱۴۰۰/۰۸/۱۶- ۰۸:۱۴

برنامه «مستند فرهنگ‌» روز یکشنبه ۱۶ آبان، مخاطبان رادیو فرهنگ را با شاهین فرهت، استاد آهنگسازی، موسیقی کلاسیک و سمفونی ساز کشورمان آشنا می کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «مستند فرهنگ» که به ‌روایت زندگی حرفه ای هنرمندان کشورمان اختصاص دارد، امروز بخش هایی از زندگی شاهین فرهت، آهنگساز، موسیقی‌دان در زمینه موسیقی کلاسیک و مدرس موسیقی روایت می‌ شود.

شاهین فرهت متولد ۷ فروردین ۱۳۲۶ در تهران، استاد و مدیر سابق گروه موسیقی دانشگاه تهران است. شاهین فرهت فرزند غلامعلی فرهت است که خود از شاگردان درویش خان بود و تارمی‌نواخت. وی از پنج سالگی فراگیری موسیقی را آغاز کرد و از سیزده سالگی پیانو نواخت.
شاهین پس از این که در مقطع کارشناسی رشتهٔ موسیقی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد، برای ادامهٔ تحصیل به آمریکا رفت. او از دانشگاه نیویورک در مقطع کارشناسی ارشد آهنگسازی مدرک گرفت و فراگیری آهنگسازی را در کلاس‌های آهنگساز مطرح آمریکایی، ازرا لدرمن ادامه داد. پس از آن وی به دانشگاه استراسبورگ فرانسه رفت و در رشتهٔ آهنگسازی دکترا گرفت.
فرهت تا کنون بیش از هشتاد اثر موسیقی در فرم‌های مختلف ساخته است که شامل سمفونی‌ها، کوارتت‌ها و کنسرتوها و چند قطعهٔ دیگر است.
وی همچنین در جشنواره‌ها و محافل تخصصی موسیقی، به‌صورت فعال شرکت داشته‌ است. از کارهای وی تاکنون حدود بیست سمفونی ضبط و منتشر شده‌است که در بین آثار آهنگسازان ایرانی، بیشترین تعداد را دارا است، به‌همین دلیل از او با عنوان «پدر سمفونی ایران» یاد می‌شود.
گفتنی است به تازگی شاهین فرهت از خلق نخستین سمفونی کلاسیک ایرانی با موضوع کرونا خبر داد که با همکاری آرش امینی، رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما و حضور یکصد هنرمند اجرا می‌ شود.
برنامه‌ «مستند فرهنگ» به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر، ساعت ۲۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ روی آنتن می رود.

امتیاز شما