امروز يك شنبه  ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرویس:یادداشت‌ها
تاریخ خبر : سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷- ۱۰:۵۹
تخریب رسانه ملی یا سیاه‌نمایی آیین‌های مردمی
رسانه ملی در دهه اول محرم به ویژه روز های تاسوعا و عاشورا حجم وسیعی از برنامه های خود را به انعکاس شور و حال مردم کشور در این ایام اختصاص داد اما برخی افراد و  رسانه ها با تفسیر به رای و به دور از نگاه حرفه ای به یک رسانه فراگیر، به سیاه نمایی درباره این کار پرداخته اند.این برخوردهای هدفمند، محمد حسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما در یادداشتی که روز گذشته در روزنامه جام جم منتشر شد به چرایی برخی از نقدها در خصوص برنامه های معارفی صدا و سیما در ایام محرم پاسخ داد .
عظمت عاشورا و جایگاه والای ماه محرم به‌گونه‌ای است که امام راحل(ره)، زنده ماندن اسلام را به بزرگداشت و احیای دو ماه محرم و صفر نسبت داده و بسیاری از علما و صاحب‌نظران شکل‌گیری و اقتدار انقلاب اسلامی ایران را پرتویی از نهضت عاشورا دانسته‌اند. بر این مبنا، رسانه ملی نیز همه‌ساله دوشادوش، همراه و همگام با مردم در مراسم و مجالس عاشورایی حاضر می‌شود و با تمام توان به بزرگداشت و احیای این واقعه عظیم می‌پردازد. امسال نیز معاونت‌های سیما، صدا، سیاسی، برون‌مرزی و استان‌ها در کنار دیگر حوزه‌های سازمان صداوسیما برمبنای جلسات مستمر و هم‌افزایی بخش‌های تولیدی و اجرایی، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای ایام محرم داشت و بسته‌های تولیدی متنوعی را متشکل از برنامه‌های مستند و نمایشی، برنامه‌های گفت‌وگومحور، سخنرانی‌های علما و روحانیون و مراسم و مداحی‌های هیات‌های معتبر و بزرگ کشور برای پخش از شبکه‌ها تدارک دید که از ابتدای دهه اول ماه محرم در حال پخش است. از سوی دیگر، راه‌اندازی رادیو محرم نیز که گنجینه‌ای از محتوای ویژه ماه محرم و صفر را شامل می‌شود، امسال برای دومین سال پیاپی با پخش برنامه‌های رادیویی متنوع و سخنرانی‌ها و مداحی‌های فاخر قدیمی و جدید، گستره قابل توجهی از مخاطبان گوناگون را با خود همراه کرده است که همچون سال‌های گذشته تا پوشش رویداد عظیم راهپیمایی اربعین و پس از آن همراه زائران و دوستداران امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) خواهد بود. شبکه‌های تلویزیونی سراسری و استانی نیز با حضور در میان مردم و پخش سخنرانی‌ها و پوشش مجالس عزاداری پرجمعیت در تهران و شهرهای مختلف کشور تلاش کردند گوشه‌ای از ابراز ارادت مردم ایران را به مقام سیدالشهدا(ع) به تصویر بکشند و هم آنهایی را که از حضور در این مراسم معنوی به هر دلیلی محروم شدند بهره‌مند کنند و هم شور و اشتیاق حضور در هیئات و مساجد را در روزهای پایانی دهه اول به اوج برسانند. در این میان و به‌رغم تمام این تلاش‌ها، مدتی است انتقاداتی درخصوص پخش برخی سخنرانی‌ها و مداحی‌ها از تلویزیون در رسانه‌ها منتشر می‌شود که جای بسی تامل دارد. رویکرد رسانه ملی همواره در انتخاب سخنرانی‌ها و مداحی‌ها و اماکن و هیئات عزاداری، بر سخنرانان و مداحان باسابقه و پخش برنامه هیئات و مجالس معتبر و معروفی است که هرساله با استقبال پرشور مردم در سراسر کشور برگزار می‌شود و همواره بر نشان دادن عظمت این مراسم در میان اقشار و اقوام مختلف و با محور وحدت امت اسلامی تاکید شده است. آنهایی که شاید چشم‌بسته انتقاد می‌کنند خوب است کمی منصفانه به قاب تلویزیون نگاه کنند و آن را با چند سال قبل مقایسه کنند و از خود بپرسند چگونه عزاداری امام‌حسین(ع) به عرصه‌ای برای رقابت مثبت میان استان‌ها برای نشان دادن رسم و رسوم خاص عزاداری‌شان مبدل شد و از این مهم‌تر پیوند قلبی مردم را زیر پرچم حسین‌زهرا(ع) نمایان‌تر از قبل کرد. در کنار قاب تلویزیون، رسانه گرم رادیو هم با برنامه‌های مناسبتی فضایی را فراهم آورد که مخاطبان به جای استفاده از نواهای خارج از عرف که در شأن عزاداری اباعبدا...(ع)نبود از مداحی‌های عمیق و سخنرانی‌های موثر بهره‌مند شوند. در این میان نمی‌توان از برنامه‌هایی جدید در شبکه‌های مختلف سیما گذشت، برنامه‌هایی که هر یک بخشی از نور حسینی را در داخل و خارج از ایران منعکس کرده و می‌کند. معاونت سیاسی هم در بخش‌های مختلف خبری ضمن ارائه گزارش‌هایی متناسب با مسائل روز، دوربین را با آخرین فناوری‌ها به شهرستان‌ها و شهرهایی برد که شاید تا به حال اسمشان را هم نشنیده بودیم و قابی را از آنها به مخاطب نشان داد که قابی خاص و منحصر بود و ممکن است برخی از شرکت‌کنندگان در این مراسم در آن شهر یا شهرستان هم متعجب شده باشند. در نهایت رسانه‌ملی با تمام تلاش سعی کرد گوشه‌ای از عظمت حسینی را در ایران اسلامی به تصویر کشد و مرور و بررسی برخی انتقاداتی که این روزها در بعضی از رسانه‌های مکتوب و مجازی خاص مطرح می‌شود شاید ذهن مخاطبان منصف را به جهتی دیگر هدایت و این سوال را به ذهن متبادر کند که آیا این همکاران رسانه‌ای به‌دنبال هدفی جز نقد هستند، هدفی که بهتر است درباره آن بیش از این چیزی نگوییم و قضاوت قطعی نکنیم؛ هدفی که طراحان آن به خوبی آگاهند بر تأثیر و نقش محرم وآیین‌های مذهبی مردم ایران و فحوای کلام بنیانگذار انقلاب اسلامی که: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌ داشته است.» محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما
© 2019- pr.irib.ir - Contact us :pr@irib.ir