به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مهدی شاملو گفت: حدود ۶۰۰ برنامه رادیویی از 15 شبکه رادیویی که به طرق مختلف در فضای مجازی حضور داشتند، در این جشنواره شرکت کردند. در مرحله اول داوری 50 عنوان انتخاب شد و به مرحله دوم راه یافت و در مرحله دوم نیز 3 عنوان برنامه انتخاب خواهد شد. داوری مرحله اول به شکل رایانهای و در مرحله دوم انسانی انجام شده است. وی با اشاره به 4 مولفه مهم برای حضور آثار در فضای مجازی تاکید کرد: میزان تولید و حضور در فضای مجازی، تعامل برنامهها با مخاطبان در قالب کامنت، پسندیده شدن، پیامک و... ، ضریب نفوذ تولیدات که از طریق بازنشر محتوا بدست میآید و موفقیت در جذب مخاطب در فضای مجازی به این معنی که چه تعداد مخاطب، برنامه را در فضای مجازی (اپلیکیشن، سایت و دیگر درگاههای اینترنتی) دنبال کرده است، مهمترین مولفههای داوران برای ارزیابی آثار بود.
شاملو با اشاره به نحوه برگزیده شدن شبکهها در این بخش گفت: انتخاب 3 برنامه موفق در فضای مجازی، انتخاب 2 شبکه در بخش رادیو نما، و معرفی یک شبکه برتر در فضای مجازی که برآیند کل برنامههایش در این فضا رتبه بالایی کسب کرده است، ماحصل داوری و اهدای جایزه بخش فضای مجازی در روز اختتامیه خواهد بود. دبیر کمیته فضای مجازی تاکید کرد: کیفیت یکی از معیارهای اساسی ماست و همچنین موفقیت در میزان انتشار محتوا و موفقیت در جذب و کسب شنونده و همچنین میزان به تعامل واداشتن مخاطب موردتوجه ما است. در عصر کنونی فضای مجازی به مدد رادیو آمده است و پادکست یا همان رادیوهای اینترنتی، نمونه مشخصی از این حضور موفق است. ضمن اینکه رادیو نما نیز سبب حرفهگرایی، تخصصگرایی، تنوع بخشی، تعامل دوسویه با مخاطب شده است. وی افزود: اکنون شبکههای مجازی پرقدرت در خدمت رادیو هستند و با فراهم شدن بستر رقابت در فضای مجازی شاهد پویایی، اثربخشی و مخاطب افزایی شبکههای رایویی خواهیم بود.
دبیر کمیته فضای مجازی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو تصریح کرد: در این دوره از جشنواره بخش مردمی و بخش پادکست ها بسیار فعال بودند و عرصه حضور برای تولیدکنندگان این بخش فراهم شده بود. شاملو تاکید کرد: طبق سنجش های رسانه ای، ما با مخاطب 1/7 درصدی در فضای وب سایت ها و اپلیکیشنهای رادیو، رتبه قابل قبولی از نظر جذب مخاطب داشتهایم و امیدواریم این رقم در سال آینده افزایش پیدا کند. وی با اشاره به چهار محور اصلی داوری در کمیته فضای مجازی افزود: در بخش اول تولید کلیپ های چندرسانه ای که از دل برنامههای رادیویی انتخاب شده اند، بررسی شده است.این کلیپها با محتوای متنوع مانند خلاصهای از یک برنامه، تیزر برنامه یا موضوع شاخصی از یک برنامه ارائه شدهاند و با توجه به سهمیه 15 شبکه رادیویی به دفتر جشنواره ارسال و ارزیابی شدند. دبیر کمیته فضای مجازی خاطرنشان کرد: رادیو نما، بخش دوم ارزیابیهای ما را به خود اختصاص داده است. رادیو نما رسانه مکمل کاربردی رادیوست. به واسطه این رسانه حضور رادیو امروز در خانهها گسترش پیدا کرده است و دقت، حساسیت و کیفیت بر اساس مدیا مهم است. وی در پایان گفت: کیفیت محتوا، همخوانی تصاویر و محتوا، توجه به کارکرد رادیو و خلاقیت در به کارگیری متن و عکس از جمله معیارهای ما برای داوری آثار در بخش رادیو نما بوده است.