شهر فرنگ، برنامهای که با زبان طنز مسائل روز را نقد میکند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، جنگ مفرح «شهر فرنگ» هر روز با پخش ترانههای نشاطآفرین همراه با بخشهای نمایشی کوتاه با بیان طنز به نقد مسائل سیاسی، اقتصادی، ورزشی و اجتماعی میپردازد. این برنامه با توجه به آمارهای اعلام شده از پرمخاطبترین برنامههای رادیو صباست. احسان زارع تهیهکنندگی و ساجد قدوسیان کارگردانی و سردبیری برنامه را برعهده دارند. شهر فرنگ از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۰ و روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ الی ۱۰ و ۳۰ دقیقه به گوش مخاطبان رادیو صبا میرسد. ساجد قدوسیان سردبیر و کارگردان شهر فرنگ با اشاره به این که برنامه هر روز روی آنتن رادیو صباست به همین دلیل کار سخت و پرفشار اما شیرین است، میگوید: شهر فرنگ برنامه بزرگی است که ۱۵بازیگر، یک مجری و تیمی هشت نفره از نویسندگان در آن فعالیت دارند.
سردبیر و کارگردان برنامه شهر فرنگ درباره نام این برنامه و وجه تسمیه آن اظهار کرد: زمانی که من فعالیتم را در برنامه شروع کردم، نام برنامه «طنز و ترانه» بود. یک نمایش طنز پخش میشد و سپس موسیقی اما بعدتر که قرار شد رویکردی نقادانه بر مسائل روز داشته باشیم در اتاق فکر تصمیم گرفتیم نام برنامه شهر فرنگ باشد یعنی شهری که شادی و خوشحالی درون آن هست، از هر دری سخن میگوید و به هر نکتهای میپردازد.
قدوسیان در پاسخ به این سوال که سوژهیابی برای برنامه چگونه انجام میشود، تصریح کرد: برای استخراج محتوا عمدتا دو راه داریم؛ یکی جستوجو در اخبار، اطلاعات، سایتهای معتبر و رصد اتفاقات و مسائل روز و دوم بررسی و مطالعه مطالبات و نقطه نظرات مردمیکه از طریق سامانههای ارتباطی شبکه رادیویی صبا مانند تلفن، پیامک و فضای مجازی به دستمان میرسد. ما این اطلاعات را استخراج و دستهبندی میکنیم. اطلاعات به گروه نویسندگان منتقل میشود و با تقسیم کار و در نظر گرفتن تنوع و سلیقه مخاطب، متنها آماده میشود. متن در بخش سردبیری اصلاح و کنداکتوری برای آن نوشته میشود تا به زمان ضبط و پخش برسد.
او با ابراز خرسندی از استقبال بالای شنوندگان از شهر فرنگ بیان کرد: مردم علاقه زیادی به برنامههای طنز اجتماعی دارند و محتوایی را که با نگاه نقادانه به موضوعات روز نگاه میکند، میپسندند. به همین دلیل بسیاری ترجیح میدهند مطالبات خود را به جای طرح در یک برنامه جدی در برنامهای طنز مطرح کنند. شاید مردم هم این باور رسیدند که مسئولان هم مخاطب این برنامهها هستند و بهتر صدای آنها را میشنوند. از همین رو بازخوردها اغلب مثبت است. البته گاهی گلهمندیهایی وجود دارد، مثلا از یک محله یا یک شهرستان زنگ میزنند و میگویند که نان در منطقه ما گران است و توقع دارند ما موضوع را مطرح کنیم اما این مشکل عمومی و فراگیر جامعه نیست. ممکن است اشارهای به مشکلات گرانی و احتکار داشته باشیم اما نمیتوانیم روی مسائل ریز استانها و شهرستانها خیلی تمرکز کنیم.