امروز شنبه  ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
گفت‌وگو با مدیران رادیو ورزش به‌مناسبت سالروز تولد این شبکه
گفت‌وگو با مدیران رادیو ورزش به‌مناسبت سالروز تولد این شبکه

26 سال هم‌صدایی با جامعه ورزش

۱۴۰۳/۰۴/۰۳- ۱۱:۲۱

رادیو ورزش نزدیک به سه دهه قبل به‌ همت گروهی از عاشقان ورزش و رسانه در سپهر رسانه‌ای ایران متولد شد و در کنار دیگر شبکه‌های رادیویی قد کشید. این شبکه رادیویی که اکنون به 26سالگی رسیده، در تمام این سال‌ها پیام‌آور شادی‌ها و پیروزی‌های زیادی برای مردم بوده و صحت و سرعت و دقت در اطلاع‌رسانی را سرلوحه کار خود قرار داده است. از این جمع عاشق و کاربلد، فردی با صدای جاودانه‌اش به نماد همیشگی صدای ورزش ایران تبدیل شد؛ استاد مسعود پوراسکویی که همواره به‌عنوان معلم، گزارشگر و راهنما در کنار جوانان و دیگر همکاران می‌درخشید، شمع وجودش نورافشانی می‌کرد، آگاه‌ کردن مردم و مخاطبان را عاشقانه پی می‌گرفت و امسال از میان ما رفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به‌مناسبت سالروز تأسیس رادیو ورزش با مدیر شبکه و دیگر مدیران گروه گفت‌وگو کرده‌ایم.

 علی‌اصغر احمدی، مدیر رادیو روزش ضمن گفتن تبریک به مناسبت فرا رسیدن بیست‌وششمین سال فعالیت رادیو ورزش درباره این شبکه رادیویی گفت: در ابتدا لازم است سخنان رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) را در تاریخ 1/9/1402 خطاب به مسئولان و ورزشکاران بیان کنم. ایشان فرمودند «ایران قوی باید ورزش قوی داشته باشد. ما شعار «ایران قوی» داده‌ایم دیگر؛ ورزشِ ایرانِ قوی، باید یک ورزش قوی باشد» و ان‌شاءالله که در مسیر پیش رو سرلوحه کار همه ما و مجموعه ورزش کشور باشد. رادیو ورزش به‌عنوان پرمخاطب‌ترین رسانه شنیداری بنا دارد در پیشبرد اهداف ملی و به‌ویژه توسعه ورزش در ابعاد مختلف، نقشی مؤثرتر ایفا کند.

تقویت ورزش‌های سنتی و آیینی

وی ادامه داد: توجه بیشتر به تربیت‌بدنی و ورزش همگانی با اهداف ارتقای سطح سلامت جسمی و روحی جامعه به‌منظور دستیابی به جامعه‌ای پویا و پرنشاط، پرداختن به ورزش مربوط به اصناف و قشرهای مختلف جامعه، خانواده، دختران و بانوان، احیا و تقویت ورزش‌های سنتی و آیینی ایران و پوشش بیشتر مسابقات ملی و جهانی هم از اولویت‌های همیشگی رادیو ورزش بوده است. ارائه آخرین اخبار همراه با تحلیل کارشناسی به‌عنوان مقولات سرگرمی و آموزشی، توجه به مقوله طنز و سرگرمی در کنار برنامه‌های جدی و ترویج بیشتر مقوله‌های فرهنگی و روح جوانمردی و پهلوانی از مواردی است که دنبال می‌کنیم.

مدیر رادیو ورزش در پاسخ به اینکه بعداز 25 سال رادیو ورزش کجای این مسیر ایستاده است، تصریح کرد: رادیو به‌عنوان رسانه‌ای گرم و دردسترس، رابطه خوبی با مخاطبان خود دارد. رادیو ورزش به‌‌سبب داشتن بخش‌های کارشناسی و ارائه سریع‌ترین اطلاعات و اخبار و گزارش‌های ورزشی رشته‌های مختلف توانسته است جایگاه خوبی در میان مخاطبان خود کسب کند؛ به‌گونه‌ای که هرکجا امکان دریافت تصاویر و... نباشد، رادیو ورزش در تمام حوزه‌ها، به‌ویژه ورزش بانوان حضور دارد و هویت و اعتبار خوبی به دست آورده است و برای جامعه هدفش از ورزشکاران و مخاطبان عام گرفته تا مسئولان ورزش و... مرجعی معتبر است و سعی می‌شود این اعتبار با همراهی بیشتر و کمک به بالندگی ورزش کشور امتداد داده شود.

احمدی در پاسخ به این سؤال که رادیو ورزش بیشتر برای کدام رده سنی برنامه‌سازی می‌کند، تصریح کرد: برنامه‌های رادیو ورزش به‌نحوی است که می‌توان گفت این شبکه برای تمام سنین و قشرهای مختلف مردم برنامه دارد. برای مثال برنامه‌های آموزشی و سرگرم‌کننده که به معرفی رشته‌های مختلف، آموزش مهارت‌های ورزشی و ترویج ورزش در بین نسل جوان می‌پردازند، برای این رده سنی جذاب است. برای جوانان و دیگران هم، برنامه‌های مربوط به مسابقات و رویدادهای ورزشی در دنیا و بررسی کارشناسی این مسابقات و همچنین مصاحبه با ورزشکاران و مربیان محبوب طراحی شده است.

وی افزود: برای میانسالان برنامه‌هایی با موضوعات ورزش همگانی و تناسب اندام، تغذیه ورزشی، پیشگیری از آسیب‌های ورزشی و حفظ سلامت در دوران میانسالی که برای این رده سنی مناسب‌اند، موردتوجه است. برای بزرگسالان هم برنامه‌هایی با محتوای تاریخی و خاطرات ورزشی، بررسی رویدادهای مهم ورزشی در تاریخ و همچنین برنامه‌های طنز و سرگرم‌کننده مرتبط با ورزش موردتوجه این رده سنی در نظر گرفته شده است.

احمدی ادامه داد: بانوان نیز جایگاه خاصی در رادیو ورزش دارند و رادیو ورزش بانوان برنامه‌هایی با محوریت ورزش بانوان، معرفی رشته‌های ورزشی بانوان، گفت‌وگو با ورزشکاران و مربیان زن و بررسی مشکلات و دستاوردهای زنان در عرصه ورزش برای این قشر تهیه و تولید می‌کند. همچنین برنامه‌های تخصصی که به رشته‌های مختلف حوزه قهرمانی می‌پردازند، برای جامعه ورزشکاران و برنامه‌هایی که به تحلیل وضعیت مدیریت ورزش کشور خواهند پرداخت، برای مدیران و مسئولان ورزش کشور روانه آنتن می‌شود.

 نقد منصفانه

 زین‌العابدین مختاریان، مدیر گروه مسابقات و ورزش قهرمانی این شبکه رادیویی گفت: در شبکه ورزش علاوه‌بر پخش رشته‌های ورزشی پرطرفدار، رشته‌های ورزشی که کمتر شناخته شده، در قالب خبر و گزارش پوشش داده می‌شود تا چنین ورزش‌هایی هم به‌تدریج در جامعه ترویج داده شود. برنامه تخصصی جهان ورزش روزانه دو نوبت روانه آنتن می‌شود. همچنین راهبرد ما در برنامه‌های تحلیلی مسابقات، نقد منصفانه است.

تعامل با مخاطبان

 محمدرضا خاکپور، مدیر گروه تفریحات و ورزش همگانی با اشاره به اینکه تعامل با مخاطبان در رادیو ورزش به چند روش صورت می‌گیرد، توضیح داد: اولین راه ارتباط با مخاطب از طریق تماس‌های مردمی‌با واحد ارتباطات مردمی رادیو ورزش و ارسال پیامک مخاطبان به برنامه‌های موردعلاقه آنان است؛ راه دوم برگزاری نظرسنجی‌هایی است که متصدی آن‌ها مرکز تحقیقات و سنجش افکار عمومی سازمان صداوسیماست و راه سوم ارتباط تلفنی مخاطبان با واحد 162 روابط عمومی سازمان صداوسیماست. وی افزود: بازخورد نظرات مخاطبان در چینش جدول پخش و انتخاب موضوعات مؤثر است. علاوه‌بر آن علاقه‌مندانی که توانایی تولید برنامه در رادیو ورزش را داشته باشند، آثارشان در برنامه رادیویی «نیمکت» موردبهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مطابق با سند تحول

 محمودرضا حسنلو، مدیر گروه فضای مجازی شبکه رادیویی ورزش بیان کرد: گروه فضای مجازی شبکه رادیویی ورزش مطابق با سند تحول با راه‌‌اندازی کانال‌های متنوع در پیام‌رسان‌های مختلف داخلی، تلاش کرده با حضور مؤثر، قدرتمند و ۲۴ساعته در عرصه فضای سایبری بتواند در کمترین زمان ممکن، مخاطبان خود را در سراسر کشور از آخرین نتایج رویدادها، مسابقات و رقابت‌های ورزشی آقایان و بانوان مطلع کند. همچنین بازشنوایی برنامه‌های شبکه و تهیه خبرهای روز ورزشی و انتشار آن در سایت‌ها یکی دیگر از کارهای فضای مجازی رادیو ورزش است. قصد داریم وبگاهی مجزا نیز برای رادیو ورزش بانوان طراحی و راه‌‌اندازی کنیم.

پوشش رقابت‌های ورزشی

 شهرام جهانشیری، مدیر گروه فرهنگ و علوم ورزشی درباره جایگاه رادیو ورزش در بین مخاطبان با توجه به وجود شبکه ورزش سیما گفت: شبکه ورزش سیما به‌دلیل محدودیت‌های پوشش رویدادها قادر به پوشش رقابت‌های بانوان در برخی از رشته‌ها نیست؛ درحالی‌که رادیو بدون محدودیت می‌تواند همه رویدادهای ورزشی را در هر گوشه جهان پوشش دهد. همچنین، در رادیو می‌شود چند مسابقه را هم‌زمان و در کوتاه‌ترین زمان پوشش داد. گزارشگری که از سالن بسکتبال گزارش می‌دهد، بدون هیچ وقفه‌ای می‌تواند به سالن کشتی برود و از آنجا گزارش بدهد؛ اما تلویزیون قادر به سوئیچ کردن این‌همه تصویر به‌صورت پشت‌سرهم نیست.

 توجه به نیاز مخاطب

 مریم رستمی، مدیر رادیو ورزش بانوان تأکید کرد: باتوجه‌به سابقه کاری‌ام در رادیو ورزش، حس در خانه بودن را در این شبکه پرمخاطب دارم. از سال ۱۳۷۸ که همراه همکاران، کار گزارشگری، نویسندگی و تهیه‌کنندگی برنامه‌های مختلف را برعهده داشته‌ام، خاطرات زیادی را در کنار هم تجربه کرده‌ایم. توجه به نیاز مخاطب اولین دغدغه ما مثل هر رسانه دیگری است.

وی افزود: راه‌‌اندازی شبکه تخصصی بانوان و پخش مسابقات آن‌ها برای نخستین بار بیانگر همین موضوع است. ورزش بانوان در بعد قهرمانی و همگانی هدف اصلی ماست. خوشبختانه با پشتوانه رادیو ورزش در این دو سال توانستیم عملکرد نسبتاً قابل‌قبولی را در پخش مسابقات بانوان و برنامه‌سازی تخصصی نشان دهیم.

تلاش شبانه‌روزی برای تعامل با مخاطب

 حسن ملاصالحی، مدیر پخش و نظارت افزود: ما در پرشنونده‌ترین شبکه تخصصی ورزشی با شنوندگان عزیز زندگی رسانه‌ای داریم و از این لحاظ برای تعامل با مخاطبان تمام تلاش شبانه‌روزی خود را معطوف به این امر مهم کرده‌ایم. همچنین با تولید برنامه‌هایی متناسب با شرایط جامعه ورزشی و ارتباط با رؤسای فدراسیون‌ها و گفت‌وگو با قهرمانان ورزشی تعامل لازم را انجام داده‌ایم و از پیشنهادهای مردم فهیم و نخبگان در عرصه پیشرفت ورزش همگانی و قهرمانی و مشارکت مردمی‌شنوندگان استقبال می‌کنیم. علاوه‌بر آن، در عرصه برنامه‌سازی باتوجه‌به اسناد بالادستی سازمان صداوسیما و سند تحول، برنامه‌هایی متناسب با پیشرفت جامعه ورزشی با رویکرد قهرمانی تولید و پخش می‌کنیم.

امتیاز شما