امروز سه شنبه  ۶ آذر ۱۴۰۳
توضیحات تهیه‌کننده «تهران 20» درباره رویه انتخاباتی برنامه‌اش
توضیحات تهیه‌کننده «تهران 20» درباره رویه انتخاباتی برنامه‌اش

انتخاب در سایه روشنگری آینده‌ساز می‌شود

مشاهده ۶۹
۱۴۰۳/۰۴/۰۳- ۱۱:۰۹

برنامه «تهران 20» با بیش از دو دهه حضور در شبکه تهران، جزو معدود برنامه‌های پیشتاز در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که با هدف اطلاع‌رسانی و روشنگری پا به عرصه فعالیت گذاشته است. این برنامه هم‌زمان با شروع انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر رویه داده و چهره‌ای کاملاً انتخاباتی به خود گرفته است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مجتبی احمدی، تهیه‌کننده برنامه زنده تهران 20 به خبرنگار هفته‌نامه صداوسیما گفت: پس از حادثه ناگواری که در کشور به وقوع پیوست و رئیس‌جمهور خدوم و جمعی از مدیران و مسئولان کشور را از دست دادیم، این برنامه همچون دیگر بخش‌های رسانه ملی خود را موظف دانست تا برای مشارکت در برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور دست‌به‌کار شود.

تهیه‌کننده تهران 20 به ظرفیت بالای رسانه ملی اشاره کرد و گفت: در این مسیر رسانه ملی مصمم است در یک فرصت برابر شرایطی فراهم کند تا همه نامزدها با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه ضمن معرفی برنامه‌ها و اهدافشان روشنگری کامل داشته باشند تا مخاطبان بتوانند به آگاهانه‌ترین انتخاب در این مسیر برسند.

وی درخصوص رسالت برنامه تهران 20 در شرایط خاص انتخابات عنوان کرد: این برنامه برحسب تکلیفی که بر دوش خود داشت، وارد صحنه شد تا به رسالتش که همانا اطلاع‌رسانی و روشنگری است، عمل کند.

احمدی با اشاره به اینکه با حمایت‌های مدیر شبکه تهران که دبیری ستاد انتخاباتی سیما را نیز بر عهده دارد، به‌سرعت اتاق فکر برنامه تهران ۲۰ ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل شد، گفت: همراه با مدیر گروه تهران شهروندی، پیام ابراهیم‌پور، به‌ روایتی متفاوت با ساختار همیشگی تهران 20، با هدف انتخابات رسیدیم.

تهیه‌کننده تهران 20 به تغییر محتوای این برنامه در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: این برنامه در شرایط کنونی، نگاه مطالبه‌گری خود از موضوعات مبتلابه جامعه را تغییر داده و برای انتخاب آگاهانه مخاطبان خود دست‌به‌کار شد. در این مأموریت با دعوت از مهمانان و کارشناسان صاحب‌نظر به‌دنبال روشنگری و اهمیت انتخاب مؤثر در آینده کشوریم. در این برهه متناسب با موضوع انتخابات شاهد حضور مهمانان و گفت‌وگوی متفاوتی از آن‌ها هستیم.

احمدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به محدودیت زمانی حاکم‌ بر فضای برنامه چه تدابیری به کار گرفته شد تا مخاطبان برنامه نهایت استفاده را ببرند، گفت: با عنایت به شرایط خاص کشور باید روال عادی برنامه تغییر کرده و وارد فضای انتخاباتی می‌شدیم. بنابراین، با تشکیل اتاق فکر و سردبیری برنامه به‌سرعت وارد عمل شدیم. به‌جز موارد خاص که قواعد و چارچوب‌های رسانه ملی است، در برنامه خط قرمز خاصی نداریم و دست گروه تولید در دعوت از مسئولان و کارشناسان باز است.

وی درباره وظایف تهران 20 در شرایط کنونی گفت: نشان دادن اهمیت انتخابات به مخاطبان و ایجاد فضای مناسب، ازجمله اعتمادزایی برای انعکاس اخبار و رویدادهای انتخاباتی از وظایف این برنامه به شمار می‌رود. در نظر داریم تا پایان انتخابات هر هفته، دو تا چهار برنامه درخصوص انتخابات داشته باشیم.

تهیه‌کننده تهران 20 به اهمیت ساخت برنامه‌های منصفانه و به‌دور از جانبداری از نامزد خاص گفت: برنامه‌ساز امانت‌دار آنتن است و باید در نهایت تیزبینی و با رعایت انصاف، حق نامزدها را در مدنظر داشته باشد و سعی کند در مسیر پیش رو به رسالت خود که آگاهی‌بخشی است، دست یابد.

احمدی به برنامک‌های ویژه انتخابات این برنامه اشاره کرد و گفت: «روزنامه انتخابات» و «تا انتخابات...» دو برنامک جدید این برنامه‌اند که وظیفه‌شان اطلاع‌رسانی بموقع از رویدادها و تحلیل واقع‌گرایانه از آن‌هاست.

تهیه‌کننده تهران20 به حضور مسئولان مرتبط با انتخابات در این برنامه اشاره کرد و گفت: در مدت باقی‌مانده تا انتخابات از حضور نماینده‌های نامزدهای انتخابات، مسئولان و سخنگوی انتخابات در برنامه غافل نخواهیم بود. با حضور هر یک از نماینده‌های نامزدها موضوعات و چالش‌های مرتبط با پایتخت موردبررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

اتاق فکر پویا، عامل موفقیت مجری

احمدی در خصوص مجریان این برنامه و درجه آمادگی آنان گفت: یک دلیل توفیق برنامه به اتاق فکر و گروه نگارش برنامه تلویزیونی برمی‌گردد. پرواضح است که برنامه مطالبه‌گر، پرچالش و پویا نیازمند اتاق فکر کاربلد و گروه جست‌وجوگر است تا بتواند ضمن اشراف کامل به مسائل روز جامعه، بررسی دقیقی از موضوع ارائه دهد تا درنهایت مجری برنامه نیز از آن بهره ببرد.

تهیه‌کننده برنامه تهران 20 ادامه داد: برای تشکیل هر اتاق فکر، گروه جست‌وجوگر درباره مسائل روز جامعه تحقیق و بررسی هفتگی دارد. در اتاق فکر، مسائل بررسی می‌شود و گروه نگارش بعد از دریافت کامل مطالب آن‌ها را به نگارش درمی‌آورد و آماده می‌کند. در ادامه، مطالب را به بسته رسانه‌ای تبدیل می‌کنیم و در اختیار مجری قرار می‌دهیم.

احمدی به اهمیت حضور مجری در اتاق فکر برنامه پرداخت و گفت: مجری برنامه هر هفته در اتاق فکر برنامه شرکت می‌کند و درنهایت، برنامه‌ای روی آنتن می‌رود که مجری با اشراف کامل به زوایای مختلف در مقابل مهمانش می‌نشیند. نکته مهم این است که مجری هر برنامه تلویزیونی به‌عنوان ویترین برنامه باید تلاش کند ایده‌های اتاق فکر را اجرا کند.

وی با قدردانی از مجریان برنامه گفت: در سال‌های اخیر محمد دلاوری و در چند سال گذشته علی مروی به‌عنوان سکاندار، موجب پویایی و طراوت برنامه شده‌اند.

انتخاب کارشناسان براساس سه نگاه متفاوت

احمدی درخصوص انتخاب کارشناسان برنامه گفت: تهران 20 در بحث انتخاب مهمانان و کارشناسان و مسئولان، سه نگاه متفاوت دارد: نگاه اول، بررسی اتفاقات روز جامعه؛ نگاه دوم، بررسی تقویم ملی و مذهبی؛ و نگاه سوم، موضوع پرونده و سندهای باز روی میز برنامه است.

وی افزود: با این سه زاویه، بهترین و مطلع‌ترین کارشناس را انتخاب می‌کنیم و با بررسی سوابق و داشته‌های علمی و عملی مهمانمان سعی می‌کنیم که افراد دعوت‌شده به برنامه بتوانند نگاه مطالبه‌گر برنامه را برتابند و پاسخگوی سؤالات مردم باشند.

نگاه ویژه تهران 20 به مخاطبان خود

احمدی درخصوص انتخاب موضوع برنامه گفت: در ادوار مختلف در مأموریت تهران20 این نکته را دیده‌ایم که باید براساس خواسته‌های مخاطبان به سراغ انتخاب موضوع برویم. گروه سردبیری برنامه خواسته‌های مخاطب را جمع‌آوری کرده و براساس اتفاقات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی آن را به سناریو تبدیل می‌کند. سپس، نیازمند آنیم که بهترین و پاسخگوترین مسئول را به برنامه دعوت کنیم.

وی درخصوص رعایت خط قرمزها در انتخاب مهمانان برنامه گفت: به‌جز موارد خاص که قواعد و چارچوب‌های رسانه ملی است در برنامه هیچ خط قرمز خاصی نداریم و دست گروه تولید در انتخاب مهمانان باز است.

تهران 20 به دنبال ارائه راهکار مؤثر به مسئولان

احمدی مناظره را مرحله پایانی کار کارشناسان دانست و تصریح کرد: در پرونده‌هایی مثل حمل‌ونقل، آلودگی هوا، ساختمان‌های ناایمن، پرونده محیط‌زیست و پرونده مسکن که از پرونده‌های ثابت برنامه‌اند، سعی می‌کنیم با دعوت از کارشناسان مسائل مختلف، زوایای گوناگون ماجرا را بررسی کنیم و درنهایت، به یک مناظره بین کارشناسان برسیم که حاصل این مناظره‌ها رسیدن به جوابی منطقی برای مخاطب و در بسیاری مواقع رسیدن به یک راهکار مؤثر برای مسئولان است.

احمدی درخصوص برنامک «هشتگ تهران20» و رسالت آن گفت: برنامه «هشتگ تهران 20» یکی از برنامک‌های جدیدی است که به این برنامه اضافه شده است. درواقع «هشتگ تهران 20» فرصتی است که مردم بتوانند با ارسال ویدئوهای خودشان، ارتباطی مستقیم با برنامه برقرار کنند.

مطالبه‌گری از نوع «هشتگ تهران 20»

تهیه‌کننده این برنامه درباره ویدئوهای ارسالی مخاطبان و نحوه آماده‌سازی آن‌ها برای پخش تصریح کرد: مردم چالش‌ها، موضوعات و دردسرهایی را که در استان دست‌به‌گریبان آن‌هایند، در قالب ویدئو برای ما ارسال می‌کنند و ما موظفیم ویدئوها را پس از طراحی، سلامت‌سازی و تبدیل آن‌ها به یک بسته مناسب برای پخش آماده کنیم. در این مسیر، مسئولان مرتبط را نیز کنار ویدئو پای خط می‌آوریم و می‌خواهیم پاسخگوی شهروندان باشند.

احمدی به بازخورد خوب برنامک «هشتگ تهران20» اشاره کرد و گفت: در بازخوردهایی که ازسوی مخاطبان، بعداز اضافه شدن آن داشتیم، نزدیک شدن فاصله مخاطب با برنامه را لمس کردیم و به‌نظرم، این بخش یکی از نقاط قوت برنامه است.

مخاطب، برنامه بدون تعارف را دوست دارد

تهیه‌کننده این برنامه افزود: هر برنامه تلویزیونی و رادیویی که بتواند بهترین ارتباط را با مخاطبان برقرار کند، طبیعی است که با اقبال بیشتری مواجه می‌شود. در طول سال‌های اخیر بارها دیده‌ایم که برنامه تهران 20 با مخاطب خود ارتباط خوبی داشته، چراکه مخاطب برنامه بدون تعارف و بی‌رودربایستی را دوست دارد و به آن علاقه‌مند است.

وی در خاتمه به فعال بودن مخاطبان تهران20 اشاره کرد و گفت: با اضافه کردن برنامک‌هایی مثل «هشتگ تهران 20» این فرصت را ایجاد کردیم تا مخاطب فقط به‌عنوان بیننده پای رسانه ملی ننشیند و فرصتی باشد تا خودش نیز در برنامه حضوری مؤثرتر داشته باشد.

امتیاز شما