با توجه به نزدیک شدن برگزاری اجلاس هجدهم، مهندس محمدعلی غفوریان دبیر کمیته ارزیابی هجدهمین اجلاس فناوری رسانه در خصوص فعالیت ها و نحوه عملکرد این کمیته سخن میگوید.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، هر سال عملکرد فنی و مدیریتی مراکز صدا و سیما و همچنین واحدهای ستادی سازمان در حوزههای مختلف فنی مورد ارزیابی قرار میگیرد که نتیجه حاصل از این ارزیابیها علاوه بر کاربردهای آسیب شناسی و سنجش های متفاوت، در مراسم اختتامیه مهمترین رویداد فنی، یعنی اجلاس فناوری رسانه اعلام میشود.
با توجه به نزدیک شدن برگزاری اجلاس هجدهم، با مهندس محمدعلی غفوریان مدیرکل نظارت و ارزیابی فنی معاونت توسعه و فناوری رسانه که دبیری کمیته ارزیابی هجدهمین اجلاس فناوری رسانه را نیز عهده دار است در خصوص فعالیت ها و نحوه عملکرد این کمیته توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می خوانید:
کمیته ارزیابی اجلاس هجدهم چگونه فعالیت میکند؟
بنا به اهمیت و حساسیت مقوله ارزیابی، این کمیته فعالیت های خود را در طول سال و بر اساس برنامه ریزی دقیق، پیگیری و اجرا میکند. در همین خصوص برای تسریع در روند فرایند اجرایی ارزیابی و گرفتن نتایج بهتر، کارگروههای مختلفی همچون کارگروه ارزیابی مدیریت های فنی مراکز، کارگروه ارزیابی معاونین فنی مراکز، کارگروه ارزیابی نمایندگیهای معاونت در تهران، کارگروه ارزیابی اداره کل های ستادی تهران، کارگروه ارزیابی نمایندگان نظارت و ارزیابی فنی، ارزیابی فنی ایستگاههای مانیتورینگ مراکز و کارگروه مشورتی ارزیابی، ذیل این کمیته تشکیل و پس از پایان هر اجلاس فعالیت خود را برای آمادگی اجلاس بعدی آغاز میکنند.
عملکرد این کارگروهها را بیان کنید و اینکه کرونا چه تاثیری بر روند فعالیت ها داشته است؟
هر یک از کارگروهها با تشکیل جلسات مختلف در حوزه فعالیت خود، بررسیها و برنامه ریزیهای لازم را انجام می دهند و این روند هم اکنون ادامه دارد. به طور مثال کارگروه ارزیابی مدیریت های فنی مراکز به علت تنوع و حجم فعالیت های آن با حضور فعال نمایندگان ادارات کل ستادی مرتبط از بهمن ماه 1399 شروع به فعالیت کرده است و با شیوع ویروس کرونا با رویکردی جدید در استفاده از فضای مجازی و ویدئو کنفرانس به عنوان مکمل بازدیدهای حضوری به ارزیابی فنی هر یک از حوزههای مربوطه میپردازد.
همچنین پس از طراحی، پیاده سازی و بهره برداری از فاز یک سامانه جامع ارزیابی به آدرس http://navaf.irib.ir، از آبان ماه سال جاری ارزیابی مدیریتی به روش 360 درجه یا چند وجهی در این سامانه در حال اجرا است و بخش ارزیابی فنی این سامانه که به همت کارشناسان این اداره کل طراحی و اجرا شده است نیز بستر لازم برای تجمیع امتیازات ارزیابی فنی و مدیریتی مجموعههای مختلف فنی سازمان را تا نیمه آذرماه جمع بندی کرده و برگزیدهها و منتخبین مشخص خواهند شد.
کارگروه ارزیابی نمایندگیهای معاونت در تهران نیز که متشکل از مدیران و کارشناسان ادارهکل نظارت و ارزیابی فنی است از مهرماه سال جاری اقدام به ارزیابی پنج اداره کل فنی سایر معاونت های سازمان کرد که با توجه به شرایط ویروس کرونا جلسات هم اندیشی و ارزیابی عملکرد فنی آنها از اوایل آذر ماه به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.
همچنین کارگروه مشورتی نیز از اسفند ماه سال 1399 به منظور مطالعه، بررسی روشها و مدل های پیشرفت و کارآمد ارزیابی، امکان اجرایی شدن آنها و بهینه سازی فرایند اجرایی ارزیابی، شروع به فعالیت کرد.
محورهای اصلی ارزیابی فنی1400 چیست؟
محور بهره برداری و نگهداری، پشتیبانی و تعمیرات، مولفههای مدیریتی، بهره وری و ابتکارها، دستیابی به اهداف و برنامهها از مهم ترین محورهای اصلی ارزیابی در سال جاری به شمار می رود.
تفاوت معیار ارزیابی این دوره با دورههای قبلی چیست؟
در دورههای قبلی ارزیابی، هر یک از ادارات کل ستادی بر اساس معیارهای مختلف و ناهماهنگ با سایر ادارات کل، ارزیابی فنی واحدهای تابعه را انجام می دادند که قابل تجمیع، قیاس و نتیجه گیری علمی نبود. با تجمیع معیارهای اصلی، این نقص مرتفع و امکان ایجاد بستر ارزیابی فنی در سامانه جامع ارزیابی مهیا شد.
ارزیابی فنی مدیران مانیتورینگ مراکز به شکلی صورت میگیرد؟
محورهای اصلی ارزیابی مدیریتی، کیفیت نگهداری دستگاههای مانیتورینگ، ارزیابی دانش فنی پرسنلی، فعالیت های ویژه و ابتکاری، نحوه بهره برداری از ایستگاه مانیتورینگ به شمار می رودکه علاوه بر آن طی برگزاری 33 جلسه مجازی با مدیران نظارت وارزیابی فنی ( مدیران مانیتورینگ 9 مرکز ) به دستاوردهایی همچون نظارت فنی بر پروژههای مرکز، ارزیابی فنی، اندازه گیریهای انجام شده در مرکز، اقدام برای راه اندازی مانیتورینگ مرکز، تهیه امکانات در راستای انجام وظایف محوله، روش ارایه گزارش، برگزاری کمیته قطعیها و شورای فنی پرداخته شد و مراکز مختلف به لحاظ توان فنی در سه گروه الف، ب و ج رتبه بندی شدند.
در خصوص ارزیابی عملکرد فنی معاونین فنی صدا وسیمای مراکز استانها چه رویکردی داشته اید؟
در این خصوص جلسات ارزیابی عملکرد فنی یک ساله معاونین فنی مراکز با رویکرد استاندارد کارت امتیازی متوازن ( BSC) در محورهای چهارگانه مالی، مشتری(منظور ارایه سرویس های فنی به سایر بخش ها همچون میزان ارتباطات زنده زمینی و ماهواره ای تلویزیونی و رادیویی و ...)، رشد و یادگیری و فرآیندهای داخلی برگزار شد و پس از تحلیل، تطبیق و جمع بندی گزارش ها با برنامههای سالیانه از پیش اعلام شده، میزان دستیابی به اهداف حوزه فنی مراکز به منظور رتبه بندی و اعلام نتایج به دبیرخانه هجدهمین اجلاس فناوری رسانه، اعلام میشود. لازم به ذکر است، معاونین فنی بصورت جداگانه و به مدت یک ساعت، گزارشی از فعالیت های صورت گرفته بر اساس محورهای ارزیابی اعلامی ارایه کرده اند. ضمن اینکه بحث و تبادل نظر برای رفع مشکلات و آگاهی از امکانات و توانمندیهای موجود نیز طی همین جلسات صورت پذیرفت.
پس از آسیب شناسی ارزیابی ادارات کل ستادی در اجلاس هفدهم، مقرر شد امتیاز ارزیابی ادارات کل ستادی که صرفا بر اساس ارزیابی 360 درجه انجام میشد در اجلاس هجدهم با اعمال 50 درصد امتیاز حاصل از ارزیابی 360 درجه، 15 درصد امتیاز حاصل از میزان دستیابی به اهداف و برنامههای سالیانه توسط اداره کل برنامه ریزی ونظارت، 15 درصد امتیاز حاصل از ارزیابی عملکرد مالی و اداری و عملکرد آموزشی توسط اداره کل مالی و اداری و ذیحسابی طرح های عمرانی و 20 درصد حاصل از ارزیابی کیفی توسط قائم مقام توسعه و فناوری رسانه، تفویض شده به اداره کل نظارت وارزیابی فنی، انجام شود.