مدیر شبکه آموزش نام «آموزش از راه دور» برای برنامههای آموزشی این شبکه را نامناسب دانست و عنوان کرد: این نام در گذشته درست بود زیرا در آن زمان واقعا آموزش از راه دور بود و ارتباطی وجود نداشت اما الان دانشآموزان با معلم ارتباط دارند و از طریق شبکههای اجتماعی نظرات و سوالاتشان را با او در میان میگذارند؛ بنابراین این اولین بار است که در دوره جدید گام مهمی در بحث آموزشهای مکمل رسانهای برداشته میشود.
با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و نگرانی خانوادهها از عقب ماندن تحصیلی فرزندان، شبکه آموزش سیما اعلام آمادگی کرد که میتواند آموزش دروس را در تلویزیون آغاز کند؛ این اتفاق از شنبه ـ دهم اسفند ماه ـ در این شبکه پیگیری میشود.
مسعود احمدی افزادی ـ مدیر شبکه آموزش ـ در گفتوگویی با ایسنا درباره برنامه آموزش از راه دور در این شبکه گفت: شبکه آموزش در عین حال که از یک روش کاملا جا افتاده در دنیا استفاده میکند، یک متد جدید تعاملی هم به این روش اضافه میکند و آن ارتباط مستقیم دانشآموزان و خانوادهها با معلمهاست.
احمدی درباره شیوهای که در زمان جنگ تحمیلی و دهه ۶۰ هم استفاده میشد، گفت: این، کارِ قدیمی و کهنهای نیست. آموزش تلویزیونی به عنوان آموزش مکمل یکی از متدهای پیشرفته امروز است و تمام نظامهای آموزشی پیشرفته دنیا مسوولیتهایشان را به صورت چندلایه پیش میبرند و از آن استفاده میکنند.
او در این زمینه افزود: «ما در زمان جنگ هم از همین شیوه استفاده کردیم اما آن موقع ضریب نفوذ تلویزیون خیلی پایینتر بود و از نظر فنی، زیرساختی و زمان پخش محدودیت داشت. امروز تلویزیون با ضریب نفوذ بیش از ۹۸ درصد، بالاترین ظرفیت را در سطح کشور دارد و میتواند به دانشآموزان و خانوادهها در زمینه آموزش کمک کند.»
این مدیر تلویزیون گفت: در شرایطی که به هر دلیلی نظام آموزشی کشور تعطیل میشود، وظیفه رسانه آموزش عمومی است. همانطور که امام راحل فرمودند: «صداوسیما دانشگاه عمومی است.»
مدیر شبکه آموزش افزایش سرگرمیها و تعدد گزینههای پیشروی دانشآموزان برای استفاده از رسانهها را عاملی برای کاهش استقبال از آموزش رسمی ندانست و گفت: «همانطور که آموزشهای رسمی هیچگاه در بستر آموزشهای غیررسمی تعریفی ندارند، آموزشهای غیررسمی هم هیچگاه نمیتوانند کارکرد کامل آموزشهای رسمی را داشته باشند. هر دو باید مکمل هم باشند. امروز هنر آموزشگیرنده این است که از بسترهای آموزش رسمیبه عنوان پایه و ستون و بسترهای غیر رسمی آموزش برای تکمیل یادگیری و فهم بهتر استفاده کند. در این زمینه ما سعی میکنیم در کنار پخش برنامههای آموزشی، نرمافزارهای تعاملی و مسابقات علمی و محتوایی را هم داشته باشیم تا یادگیری برای بچهها جذابتر شود.»
احمدی درباره برنامهریزیهای قبلی برای پخش این برنامهها گفت: آموزش تلویزیونی موضوعی نیست که ما در یک شب به آن رسیده باشیم حدودا شش ماه است که در شورای اندیشهورزی شبکه آموزش برسی میشود و ما قصد داشتیم در اولین فرصت آن را اجرایی کنیم که موضوع ویروس کرونا باعث شد تا آماده باش اعلام کنیم و برنامه را اجرا کنیم.
او انتخاب معلمان برای آموزش تلویزیونی را وظیفه آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: «وظیفه رسانهای و کارهای فنی برنامه بر عهده سازمان صداوسیما و شبکه آموزش است و محتوا، سر فصلها و معلمان را آموزش و پرورش انتخاب میکند. آموزش و پرورش معلمان را از بین مولفان کتابهای درسی و دبیران منتخب برمیگزیند و با ارزیابی دهها معلم نفراتی انتخاب میشوندو عدهای هم به عنوان جایگزین انتخاب میشوند؛ معلمهای منتخب بعد از ارزیابی اگر حد نصاب را کسب کنند به کارشان ادامه میدهند در غیر این صورت از معلمهای جایگزین استفاده خواهد شد.»
احمدی در پایان گفت: آموزش از راه دور در دهه شصت و در بحبوحه دفاعمقدس آزمایش شد و بعد از آن به آنصورت وجود نداشت و این نخستینبار بعد از دهه اول انقلاب است که ما این آموزش را داریم. در این دو روز که برنامه پخش شده است ما هزاران پیامک از خانوادهها و دانشآموزان دریافت کردهایم و از برنامه استقبال زیادی شده است.