امروز يك شنبه  ۱۵ مهر ۱۴۰۳

تاثیر سیاست بر اقتصاد یکی از مباحث کلیدی در تحلیل‌های اقتصادی

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۰:۰۳

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت، در رادیو ایران گفت: ساختار سیاسی هر کشوری در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی و صنعتی نقش محوری ایفا می‌کند. در ایران، تصمیمات کلان سیاسی همواره تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر سیاست‌های اقتصادی و صنعتی دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آرمان خالقی در گفت و گو با برنامه «نمودار» بیان کرد: تغییرات در سیاست‌های ارزی یا مالیاتی می‌تواند بر هزینه‌های تولید، واردات مواد اولیه و حتی صادرات کالاها تاثیر بگذارد. ضمن اینکه این تغییرات اثر بلندمدت نیز دارند و ممکن است در بلندمدت یک حوزه اقتصادی به اندازه‌ای شکوفا شود که بتواند در رقابت با کشورهای پیشرفته دنیا شود.

 وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه، نرخ دستوری ارز باعث می‌شود صنایع گوناگون به‌ویژه آنهایی که وابستگی زیادی به واردات دارند، بیشتر تحت‌تاثیر این تغییرات قرار بگیرند.

 خالقی افزود: اگر مواد اولیه یک صنعت، برای صنعتگران تمام شود، کاهش برخی هزینه‌ها و بالابردن بهره‌وری نیز نمی‌تواند کمک چندانی به رشد آن صنعت کند؛ بنابراین سیاست‌های حمایتی از صنایع داخلی می‌تواند به رشد آنها کمک کند.

 برنامه «نمودار» این هفته به تهیه کنندگی راضیه حسینعلی و اجرای سعید توکلی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 10:20 روانه آنتن می‌شود.

امتیاز شما