امروز پنج شنبه  ۲۹ شهريور ۱۴۰۳
در رصدخانه رادیو صبا عنوان شد؛
در رصدخانه رادیو صبا عنوان شد؛

مسیر گویندگی رادیو و اجرای تلویزیونی/آزمون گویندگی فرصتی برای کشف استعدادهای مجری‌گری

مشاهده ۸۲
۱۴۰۳/۰۶/۲۸- ۰۹:۳۸

اعضای کانون مجریان رسانه‌های دیداری در گفتگو با برنامه «رصدخانه» رادیو صبا درباره ورود عموم مردم به عرصه گویندگی و اجرا توصیحاتی به مخاطبان ارائه کردند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شبکه رادیویی صبا همزمان با سومین نمایشگاه «رصتا» برنامه‌ زنده «رصدخانه» را از محل برگزاری این نمایشگاه در مصلای امام خمینی(ره) تهران راهی آنتن کرده‌است.
کانون مجریان رسانه‌های دیداری نیز با حضور در سومین نمایشگاه «رصتا» و برپایی آزمون گویندگی فضای خاصی را به نمایشگاه داده‌‌است. به همین مناسبت وحید مهابادی و فرشید فهیم از اعضای این کانون در اولین روز برپایی نمایشگاه مهمان «رصدخانه» شدند و از برنامه‌های کانون مجریان رسانه‌های دیداری در این نمایشگاه گفتند.
ابتدا فرشید فهیم در خصوص حضور در سومین دوره نمایشگاه به رادیو صبا گفت: تقریبا دو سال از شکل‌گیری کانون می‌گذرد و امسال فکر کردیم که وقت و فرصت حضور در این نمایشگاه است و با برنامه‌های مختلف در این رویداد حاضر شدیم.
وی ادامه داد: در مدت چهار روز برگزاری نمایشگاه آزمون گویندگی و اجرا را داریم که با حضور مجریان حرفه‌ای کشور در تیم داوری سعی داریم تا از افراد مستعدی که در این حوزه حرفی برای گفتن دارند، تست مجری‌گری بگیریم و در آینده از توانمندی‌های آنان در اجراهای مختلف بهره‌مند شویم.
وحید مهابادی نیز با اشاره به اهمیت درک مخاطبان از اجرا و گویندگی اظهار داشت: بارها شده که از من پرسیده‌اند که چگونه وارد کار اجرا و گویندگی شوند و من در پاسخ ابتدا به آموزش اشاره می‌کنم و می‌گویم علاوه بر گذراندن دوره‌های گویندگی باید سواد رسانه را هم در خودتان ارتقا بدهید.
وی ادامه داد: اکنون در این نمایشگاه این فرصت را به علاقه‌مندان داده‌ایم که خودشان را در حیطه اجرا و گویندگی محک بزنند. علاقه‌مندان با مراجعه به غرفه کانون مجریان رسانه‌های دیداری می‌توانند با شرکت در آزمون استعداد خودشان را ارزیابی کنند.
مهابادی توضیح داد: در این آزمون تعدادی از کلمات میان علاقه‌مندان پخش می‌شود و یک تست هوش از داوطلبان گرفته می‌شود. از میان افرادی که در تست هوش برگزیده شدند، یک تست بداهه‌گویی گرفته می‌شود و مجریان حاضر نکات و انتفادات خود را نسبت به اجرای بداهه‌گویی افراد بیان می‌کنند.
وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره تفاوت اجرا در رسانه و صحنه گفت: بخشی از آموزش مجریان به اجرای روی صحنه مربوط می‌شود چرا که این اجرا هم دشوار و مهم است و باید فردی روی صحنه اجرا کند که توانایی در گفتار و سواد رسانه را داشته باشد.
مهابادی با اشاره به استقبال سکوها از مجریان جوان تأکید کرد: رسانه و سکوها به صداهای نو و جدید نیاز دارند. حضور این سکوها می‌تواند بستری برای فعالیت علاقه‌مندان به اجرا باشد و چهره‌ها را برای اجرا مدیریت کند. حتی این چهره‌ها می‌توانند وارد صداوسیما شده و اجرای وسیع‌تری داشته‌باشند.
وی ادامه داد: در حوزه گویندگی استعدادهای زیادی داریم که با گزینش و انتخاب و آموزش این نسل نو و مستعد می‌توان عرصه‌های گویندگی و اجرا را ارتقا ببخشیم.
مهابادی در پاسخ به پرسش مجری برنامه «رصدخانه» درباره تاثیر سکوها بر آموزش و جذب مجریان عنوان کرد: سکوها و پلتفرم‌ها می‌توانند نقش مهمی در آموزش و جذب مجریان داشته‌باشند. در این سال‌ها آن‌ها از مجریان محدودی استفاده کرده‌اند درحالی که آن‌ها می‌توانند با گزینش و آموزش استعدادها و مجریان جوان فضا را برای همکاری فراهم کنند.
برنامه گفت‌وگو محور «رصد خانه» به تهیه کنندگی رضا عزتی و با اجرای مهدی پر با هدف معرفی سومین نمایشگاه رصتا و سکوهای دارای مجوز از ساترا و مراکز علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه صوت‌ و تصویر فراگیر و نمایش خانگی به گفتگو با کارشناسان و مسئولان این نمایشگاه می‌پردازد.
«رصد خانه» تا ۲۹ شهریور هر روز ساعت ۱۵ از محل برگزاری نمایشگاه رصتا با اجرای مهدی پر و تهیه کنندگی رضا عزتی تقدیم شنوندگان می‌شود.

امتیاز شما