امروز پنج شنبه  ۱ آذر ۱۴۰۳
در گفت‌و‌گو با مدیران گروه رادیو تشریح شد
در گفت‌و‌گو با مدیران گروه رادیو تشریح شد

تحقق اهداف سند تحول در پیشانی حرکت رادیو اقتصاد

مشاهده ۱۰۸
۱۴۰۳/۰۶/۱۸- ۰۷:۳۴
تعداد بازدید:108

مردم دنیای امروز با تمام پیچیدگی‌های بزرگ و کوچکی که دارد، همچنان به رادیو گوش می‌دهند، به آن اعتماد می‌کنند و همراهش می‌شوند. این رسانه گرم وقتی با تخصصی در می‌آمیزد، اثرگذاری‌اش دوچندان می‌شود، به‌گونه‌ای که جامعه را متحول می‌کند. رادیو اقتصاد به‌عنوان رسانه‌ای گرم و تخصصی از مجموعه معاونت صدا همسو با سند تحول رسانه ملی برنامه‌های متنوعی تهیه و پخش می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  رادیو اقتصاد همچنین توانسته با برنامه‌ریزی مدون در جهت پیشرفت و عدالت‌گستری گام‌هایی بلند در حوزه برنامه‌سازی بردارد. این شبکه در فصل جدید کاری‌اش برنامه‌های متنوعی پخش کرده است. در این گزارش با مدیران گروه این شبکه رادیویی درباره تمهیداتی که برای تحقق سند تحول اندیشیده شده، گفت‌وگو شده است که در ادامه می‌آید.

حل مشکلات اقتصادی

مهدی شیار، مدیر گروه حکمرانی اقتصاد با تأکید بر اینکه رادیو اقتصاد با ابلاغ سند تحول مسیری نو پیش روی خود ترسیم کرده است، می‌گوید: از ابتدای راه‌اندازی رادیو اقتصاد در سال 1387 با این شبکه به‌عنوان تهیه‌کننده همکاری داشته‌ام و از سال ۱۴۰۱ مدیریت گروه حکمرانی اقتصادی را بر عهده دارم.

 وی ادامه می‌دهد: از ابتدای ابلاغ سند تحول به معاونت صدا و شبکه‌ها، رادیو اقتصاد به‌عنوان رادیو تخصصی و مرجع رسمی رسانه‌ای در حوزه اقتصاد، با عزمی جزم و براساس تجربیات گذشته، مسیری نو را در پیش روی خود ترسیم کرد تا بتواند با تعریف برنامه‌هایی برای بیان پیشرفت‌های کشور، حس اعتماد به نفس ملی و امید به آینده را در مخاطب تقویت کند. در میدان جهاد تبیین، رادیو اقتصاد در فصل جدید کاری‌اش می‌کوشد در گفت‌وگوها و مناظره‌ها، مفاهیم ملی و همدلی مؤثر را برای حل مشکلات اقتصادی کشور فراهم آورد. در همین خصوص رویکرد مطالبه‌گرایانه در برنامه‌ها نیز با هدف انتقال خواست و انتظارات مردم به مسئولان تقویت شده است.

این مدیرگروه می‌افزاید: به‌منظور رسیدن به این اهداف، جلسات منظمی‌برای تبیین مأموریت و برنامه‌ریزی اجرایی در سه بخش رویکرد، محتوا و سازوکار برگزار شده است. تغییرات مورد نیاز در بخش محتوا به اطلاع برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان رسید و در جدول پخش شبکه نیز بازنگری و تغییرات عمده‌ای به‌منظور اثربخشی بیشتر پیام و رویکردهای کیفی اعمال شد. می‌توان گفت این روند همچنان ادامه دارد و همواره عملکرد برنامه‌ها ارزیابی و در جهت تحقق اهداف سند تحول، اصلاحات مورد نیاز در آن‌ها اعمال می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ما با تمرکز بر رویکرد، تأکید ویژه‌ای بر گسترش و بهبود کیفیت در فعالیت فضای مجازی داشته‌ایم. فضای مجازی رادیو اقتصاد علاوه‌بر انتشار محتوای تولیدشده در وبگاه و کانال‌های رسمی این شبکه، گزیده اخبار مهم منتشرشده در رسانه‌های اقتصادی را در کانال‌های رسمی‌بازتاب می‌دهد؛ به‌این‌ترتیب نیاز رسانه‌ای مخاطبان برای اطلاعات و اخبار تخصصی اقتصادی از منابع مختلف در سکویی واحد در دسترس قرار دارد. هرچند رادیو اقتصاد به عنوان یک رسانه شنیداری تعریف شده است، ولی استقبال رسانه‌های مختلف در بازنشر محتوا و اخبار تولید شده در این شبکه، گامی در جهت تثبیت جایگاه این رادیو در بین انواع رسانه‌های اقتصادی بوده است.

 آموزش مردم به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی

 مهرگان سوادکوهی، مدیرگروه اقتصاد و جامعه شبکه رادیویی اقتصاد با جزئیات بیشتر توضیح می‌دهد: در برنامه‌های تحلیلی با رویکرد مطالبه‌گر، ما راهکار تحلیل 360 درجه را در نظر گرفته‌ایم. بدین‌ترتیب با لحاظ کردن دیدگاه تمام ذی‌نفعان در موضوعات تحلیلی، خطوط قرمز گفت‌وگوها به‌سمت خطوط سبز تغییر جهت یافته است. یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد تلاشی است که درخصوص تولید محتواهای کوتاه در شبکه صورت گرفت. به‌منظور همسویی با سند تحول، تولید برنامه‌های مستند کوتاه در دستور کار قرار گرفته و همچنین در گروه کارآفرینی و کسب‌وکار، توجه ویژه‌ای به ساخت مینی‌فیچرها داشته‌ایم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است. گروه کارآفرینی، برنامه‌هایش را با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی و در مسیر تصویرسازی مطلوب از چشم‌انداز پیشرفت اقتصادی کشور به مخاطبان ارائه می‌کند.

وی به آموزش مخاطبان در این شبکه رادیویی اشاره می‌کند: در برنامه‌های گروه اقتصاد و جامعه نیز توجه به رشد و آموزش مردم به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی درمدنظر قرار دارد و به همین دلیل به موضوعات سبک زندگی ایرانی- اسلامی‌با محوریت الگوی مصرف و اقتصاد خانواده به‌طور خاص پرداخته می‌شود. ما در مرحله طراحی برنامه‌ها سعی کردیم از تفکر جمعی و اتاق‌های فکر با حضور نسل‌های مختلف برنامه‌ساز استفاده کنیم تا بتوان به اندیشه‌های نو و خلاقانه در محتوا و قالب دست یافت. توجه به تفکر اسلامی و اندیشه انقلابی برای ترویج و معرفی دقیق اقتصاد اسلامی و نقد مکاتب اقتصادی غربی اولویت ما در تنظیم برنامه‌های اقتصادی است.

سوادکوهی به توجه این شبکه رادیویی بر سلیقه و علایق مخاطب و استفاده از ظرفیت‌های استانی تأکید می‌کند: درزمینه گسترش تولید و تأمین، باشگاه مخاطبان به‌صورت فعال اندیشه‌ها و محتوای تولید شده توسط مخاطبان را در دسترس شبکه قرار می‌دهد. همچنین با تحلیلی که بر محتوای به دست‌آمده صورت می‌گیرد، موضوعات موردعلاقه مخاطبان برای طراحی برنامه‌های آتی در نظر گرفته می‌شود. تلاش‌هایی درخصوص استفاده از ظرفیت استانی و هم‌افزایی در تولیدات رادیویی نیز انجام گرفته است. طی بازدیدی که معاون صدای مرکز مازندران به‌عنوان استان معین از شبکه اقتصاد داشت، مذاکراتی انجام و نتایج خوبی حاصل شد و طرحی با موضوع اقتصاد دریامحور در مشارکت با چنداستان ساحلی مورد تأیید طرفین قرار گرفت. ما همچنین امیدواریم این نوع از همکاری درون‌سازمانی به‌منظور بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌ها و انتقال دانش در بین بخش‌ها به‌طور مؤثر انجام گیرد.

 روی خط باشید

 طاهره جولانی، مدیرگروه کسب‌وکار و کارآفرینی با اشاره به برنامه‌هایی که با محوریت سند تحول تهیه و پخش می‌شود، می‌گوید: سند تحول به‌عنوان راهبرد و نقشه راه در رأس برنامه‌ریزی‌های مدیریت شبکه قرار گرفته است. ما برنامه‌ها را در جهت تحقق این سند تعریف و اجرا می‌کنیم؛ بنابراین می‌توان گفت بخش گسترده‌ای از برنامه‌های شبکه اقتصاد براساس تحول در رویکرد، محتوا و سازوکار طراحی و برنامه‌های قدیمی‌تر نیز به همین ترتیب بازنگری شده و تغییرات لازم در آن‌ها رخ داده است. در گروه حکمرانی اقتصادی، برنامه «هشت صبح» که به‌تازگی به جدول پخش شبکه اضافه شده و برنامه «رهیافت» که چند سالی است از رادیو اقتصاد پخش می‌شود، ابعاد گسترده‌ای از خطوط محتوایی و قالب برنامه مطالبه‌گر را دربر‌می‌گیرد که همین موضوع در جذب مخاطب و اثربخشی پیام تأثیر مثبتی داشته است. برنامه‌های «مجله کشاورزی»، «پنجره اقتصاد»، «زنگ اقتصاد»، «روی خط اقتصاد» و «بارکد» نیز براساس چارچوب کارکرد ترسیم‌شده در مسیر تحقق اهداف بلندمدت سند تحول قرار دارند. از گروه جامعه و اقتصاد، می‌توان به برنامه‌های «روزیِ نو» و «گذر بازار» به‌عنوان برنامه‌های کمربندی صبحگاهی و عصرگاهی و «روی خط باشید» و «مسابقه بیست» اشاره کرد و در گروه کسب‌وکار نیز برنامه‌های «به قید فوریت» و «شب آفتابی»، «سهم من» و «سرای سرمایه» همسو با محورهای تحولی طراحی شده است. می‌توان گفت در رادیو اقتصاد هرچند ساختار و محتوای همه برنامه‌ها براساس تغییرات و موضوعات روز منعطف هستند، ولی جهت‌گیری کلان خود را بر اساس مأموریت سازمان و شبکه حفظ می‌کنند.

مدیرگروه کسب‌وکار و کارآفرینی در پاسخ به این پرسش که شبکه رادیویی اقتصاد بیشتر بر چه موضوعاتی متمرکز و آن‌ها را در اولویت قرار داده است، می‌افزاید: براساس سند تحول رسانه ملی، شبکه رادیویی اقتصاد باید محور رسانه‌ای پیشرفت و عدالت‌گستری باشد. دراین‌خصوص راهبردهای کلان شامل ایجاد جریان منسجم و مؤثر در انتقال پیام امیدبخش، احیای نقش روایتگری و تسهیلگری رسانه در مسیر پیشرفت، تقویت عدالت رسانه‌ای، تقویت نگرش و هویت جهانی مخاطب، نقش‌آفرینی مؤثر در مشارکت‌انگیزی در مخاطبان، حضور هوشمندانه در خط درگیری رسانه‌ای با دشمن، تقویت جاذبه رسانه‌ای، الهام‌بخشی و مرجعیت‌سازی و بازپیرایی سازمانی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین پرداختن به مسائل اجتماعی و اقتصادی و ازطرفی مطالبه اجرای اسناد بالادستی نظام و تحقق شعار سال از بارزترین موضوعات محوری این شبکه است. عدالت‌گرایی، روایت‌های پیشرفت به‌خصوص در زمینه اقتصادی، پرداختن به خانواده و سیاست‌های جمعیتی به‌عنوان سرمایه‌های انسانی ِکلیدی در کشور، توجه به فعالیت‌های نهادهای انقلاب اسلامی و بازتاب نتایج اقتصادی براساس واقعیت‌های آماری، توجه ویژه به اقتصاد روستاها و مناطق کم‌برخوردار درجهت عدالت‌گستری و محرومیت‌زدایی و بازتاب فعالیت‌های جهادی جوانان توانمند انقلابی درجهت توسعه اقتصاد پایدار و فقرزدایی از موضوعات متمرکز در این شبکه است.

جولانی در پایان عنوان می‌کند: امیدوارم رادیو اقتصاد در دوره تحول سازمان، بتواند جوابگوی نیاز مخاطبان باشد. لازمه این مسئله پایش مستمر خواسته‌های مخاطبان و بررسی ظرفیت‌های رادیو اقتصاد خواهد بود که همکاران پرتلاش ما آماده دریافت نظرات و پیشنهادهای شنوندگان ازطریق مسیرهای ارتباطی شبکه اقتصاد هستند.

امتیاز شما