به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، فناوری آموزشی و رسانههای مورد استفاده در این دوره با گذشته متفاوت است. امروزه، دانشآموزان در دنیای شنیداری، دیداری و جنبشی متولد میشوند. بنابراین، تلاش برای آموزش آنان با بهرهگیری از روشها و رسانههای آموزشی دوره گذشته بینتیجه خواهدبود یا نتیجه چندانی به همراه نخواهدداشت. معلمان باید درباره فناوری و رسانههای نوین آموزشی اطلاع کافی داشتهباشند و با نگرشی مثبت نیز با آن روبهرو شوند.
در سالهای اخیر، توجه بسیاری به بهرهگیری از رسانههای نوین در امر آموزش شدهاست. رسانههای جدید با فراهم آوردن فرصتهای مناسب برای تشخیص استعدادها و علایق شخصی فراگیران، به بهبود نظام آموزشی کمک شایانی میکنند. رسانه آموزشی به عوامل، وسایل یا ابزاری گفته میشود، که کل محتوای آموزش را به فراگیران منتقل میکند؛ در حالی که وسایل کمک آموزشی، اشیا، وسایل و ابزاری هستند که تنها در بخشی از آموزش از آنها استفاده میشود. بنابراین، رسانه به خودی خود قادر به انتقال و رسانندگی پیام آموزشی است و وسایل کمک آموزشی همانطور که از عنوانشان بر میآید، به فرآیند آموزش و تدریس کمک میکنند.
بر این اساس رسانههای آموزشی میتوانند در محیط آموزشی امکانی را به وجود آورند که یادگیری سریعتر، آسانتر، بهتر، بادوامتر و موثرتر صورت گیرد. انتخاب و کاربرد اثربخش رسانههای آموزشی مناسب میتواند باعث ارتقای کیفیت تدریس معلم، کارآمدی بیشتر و اثرگذاری پایدارتر در جهت فرآیند یادگیری مطلوبتر، افزایش سطح کیفی یادگیری فراگیران، علاقهمند کردن دانشآموزان به فراگیری دانش، صرفهجویی در زمان آموزش و یادگیری شود تا با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و در نتیجه تثبیت یادگیری آیندهسازان و جامعهای تحصیلکرده و خلاق و ارزشی را در رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت هدایت کند.
از حدود نیم قرن پیش که تماشای برنامههای تلویزیونی به یکی از سرگرمیهای متداول خانوادهها تبدیل شد، این رسانه نقش بسیار مهمی در زندگی دانشآموزان ایفا کردهاست.
تحقیقات بسیاری در نیمه دوم قرن بیستم نشان دادند که تلویزیون جای ثابتی در میان خانوادهها و بهویژه کودکان و نوجوانان باز کردهاست. برای مثال اسکرام، لیل و پارکر (۱۹۶۱) دریافتند که در میان خانوادههایی که در خانه تلویزیون داشتند، میانگین مقدار زمانی که بچههای خانواده برنامههای تلویزیون را تماشا میکنند بین یک ساعت و۳۶ دقیقه تا دو ساعت و ۵۴ دقیقه در هر روز است.
به عبارتی این محققان بیان کردند که کودکان و نوجوانان بین ۱۱ تا ۲۱ ساعت در هفته برنامههای تلویزیون را تماشا میکنند.
علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش سیما گفت: با توجه به تأثیر انکار ناپذیر تلویزیون بر دانشآموزان، شبکه آموزش سیما به عنوان رسانهای اثرگذار، برنامههای آموزشی بسیاری را برای هدایت تحصیلی و ترویج عدالت آموزشی با ضرباهنگی مفرح و سرگرمکننده برای دانشآموزان پایههای مختلف روی آنتن بردهاست.
وی افزود: رویکرد شبکه آموزش براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری وتاکیدات مدیران سازمان صداوسیما و شبکه آموزش، دستیابی به«عدالت آموزشی» با استفاده از امکان پوشش حداکثری سیماست. رفع نابرابری در توزیع امکانات و فضاهای آموزشی و بودجه خانوادهها برای تحصیل دانشآموزان ، خصوصا در نقاط محروم با ارائه آموزشهایی مفید و جذاب با حداکثر توان از اهداف این شبکه است.
از این رو شبکه آموزش سیما همواره کوشیده تا به عنوان یک همراه در کنار دانشآموزان باشد و نواقص آموزشی آنها را به نحوی آسان و مطلوب مرتفع سازد. برای این مهم میتوان به تولید برنامههای مختلف که در پایین به آن اشاره میکنیم، پرداخت.
«مدرسه تلویزیونی ایران»
مدرسه تلویزیونی ایران، ابتکار راهبردی رسانه ملی در اولین روزهای آغازین اسفند 1398 و درست زمانی بود که کشور شاهد آغاز بحران بیماری همهگیری کرونا بود که اولین و جدیترین تأثیراتش را از همان ابتدا بر روی نظام آموزشی و بهویژه آموزش و پرورش، گذاشت. تعطیلی سـریع و ناگهانی مدارس کشور در روزهای آخـر هفته اول اسفند، نزدیک به 15 میلیون دانشآموز و خانوادههای آنها را در بهت و سردرگمی عجیبی فرو برد.
با تدبیر رئیس رسانه ملی در هفتم اسفند و ابـلاغ آن و بـا دسـتور معـاون سیما، شبکه آموزش حرکت جهادی راهاندازی «مدرسه تلویزیونی ایران» را از شنبه دهم اسفند 1398بـا همکاری وزارت آموزش و پرورش آغاز کرد و نه تنها تا حد وسیعی بحران سردرگمی آموزشـی را پایـان داد، بلکـه موجـب ایجاد و ابداع فضای جدیدی در عرصه نظام نوین کلاسی و آموزشی در سطح کشور با همین عنوان شد.
بعد از کرونا نیز دوره جدید مدرسه تلویزیونی با فضایی جدید و چاشنی سرگرمکننده به آنتن رسید؛ کاری که دکتر پیمان جبلی، رئیس صداوسیما ادامه آن را اجرایی شدن یکی از راهبردهای مهم سند تحولی رسانه ملی یعنی «تقویت عدالت رسانهای» عنوان کرد.
«اینجا آموزش، خوشمزه است»، شعارِ مدرسه تلویزیونی سال گذشته بود که با دورههای پیش از خود تفاوتهایی هم دارد.
عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش در این زمینه میگوید: با مروری بر بیانات رهبر انقلاب در این زمینه میتوان به کوتاهیهایی که نسبت به عدم استفاده درست از ساختار آموزشی در سراسر کشور اتفاق افتاده، رسید. در طرح جدید مدرسه تلویزیونی، هرکسی که به تلویزیون دسترسی دارد، میتواند از مدرسه تلویزیونی بهره ببرد.
«مدرسه کنکور»
«مدرسه کنکور ایران» با شعار«پنجرهای یکتا رو به عدالت آموزشی» از ۲۹ بهمنماه1401 روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.
راهاندازی«مدرسه کنکور ایران» اتفاق خوب دیگری بود که زمینهساز اتفاقات خوشایندی، از جمله همان نکته مدیر شبکه آموزش بود که درباره جلوگیری از مافیایی شدن بازار آموزش کنکور مطرح کرد. همان نکتهای که سالها در صداوسیما مورد نقد کارشناسان مختلف قرار میگرفت و البته در اقدامیکاملاً متناقض و سرمایهسالار بسترهای تبلیغی و آگهیهای بازرگانی برای این کلاسها و مؤسسات کنکور فراهم میشد.
دانشآموزانی که در نتیجه شهریههای سرسامآور نمیتوانند وارد مؤسسات آموزشی خاص بشوند، توانستند تا حدی این فاصله را با تکیه بر این اقدام تلویزیون کم کنند و امیدواریها برای کسب جایگاهی خوب در فهرست قبولشدگان کنکور تا حدی افزایش پیدا کند.
«مدرسه مهارت»
«مدرسه مهارت» با بخش عروسکی برای بچههای دبستانی دوره اول دبستان، مهارتهای نرم و سخت، مانند مهارتهای زندگی همچون مهارت گفتوگو، مهارت نه گفتن، مهارت ارائه و کار گروهی را آموزش میدهد.
«شبکه ماه»
«شبکه ماه» یک برنامه نمایشی و آموزشی به مدت ۹۰دقیقه است که زندگی چند دختر و پسر نوجوان را روایت میکند که یک شبکه تلویزیونی را در دست میگیرند. در دل این برنامه، بحث آموزش و مهارتورزی مثل آموزش هوش مصنوعی، برنامه نویسی پایتون ، طراحی وب و آموزشهای فنی و حرفهای در دل یک سریال و موقعیت نمایشی مطرح میشود.
«سوادیاران»
مجموعه«سوادیاران» در 30 قسمت 20 دقیقهای در گروه آموزشهای رسمیشبکه آموزش با مشارکت سازمان نهضت سوادآموزی تولید شدهاست. در هر قسمت این مجموعه به یکی از مشکلات و تبعات بیسوادی در جامعه پرداخته میشود و در ادامه از همه افراد جامعه دعوت میشود تا برای آموزش و تشویق افراد بیسواد، به سهم خود همکاری کنند.
«هوش یار»
«هوش یار» یک مسابقه تلویزیونی است که در ۵۲ قسمت با مشارکت سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) تهیه شدهاست. هدف این برنامه تحقق شعار شبکه آموزش مبنی بر عدالت آموزشی است.
«رادیکال 7»
برنامه«رادیکال 7» با هدف شرح و بسط علمی مسائل روزمره، از دیگر برنامههای شبکه آموزش است. این برنامه به ترسیم فضای حرفهای در باره مسائل مختلف و نشان دادن اهمیت اطلاعاتی که به واسطه تجربیات حرفهای به دست میآید، میپردازد. «رادیکال 7 »، پرسشهایی درباره روزمرگیهایی که در ظاهر اهمیتی ندارند، اما تاریخچه و نحوه تولید آنها سرشار از نکات شگفت انگیز است که دانستن آنها میتواند نگاه ما به محیط پیرامونمان را تغییر دهد، مورد توجه قرار دادهاست.
«گوی طلایی»
مسابقه «گوی طلایی» با محوریت سنجش اطلاعات عمومی، در فصل اول در ٥2 قسمت از شبکه آموزش پخش میشود. شاید مخاطبی که ظاهر یک مسابقه تلویزیونی را نگاه کند، به نظرش برسد که با یک کار ساده روبهروست. با این حال، آنهایی که دستی در تولید دارند، خوب میدانند که تولید چنین برنامههایی چقدر وقتگیر و توانفرساست. مسابقه«گوی طلایی» را باید مسابقهای در حوزه اطلاعات عمومی دانست که در کنار پرسشهایی که مطرح میکند، دغدغه فرهنگسازی را هم برای مخاطبان دارد.
«پرسشگر»
برنامه«پرسشگر» یکی از پرمخاطبترین برنامههای این شبکه است که مورد استقبال معلمان و قشر فرهنگی قرار گرفتهاست. این برنامه به پیگیری چالشهای تحول در نظام آموزش و پرورش منطبق بر بیانات مقام معظم رهبری و بر اساس اسناد بالا دستی در قالب گفتوگوهای زنده، که در بیشتر موارد با حضور وزیر آموزش و پرورش است، میپردازد.
«پاناسه»
برنامه«پاناسه» پایان نامههای اثرگذارعلمی را در سه دقیقه با به کارگیری فناوری واقعیت افزوده AR به مخاطبان ارائه میدهد.
«جوان، توسعه، مهارت»
«جوان، توسعه، مهارت»، به شکل روایی - موشن گرافیک (با استفاده از گفتار و تصویرسازی موشن گرافیک) تولید و پخش میشود. علاوه بر این با گرفتن مصاحبههای کوتاه و پر محتوا از مسئولان رده بالای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و نیز محققان و استادان برجسته در این زمینه و نیز دست اندرکاران صفی (اعم از مربیان و کارشناسان امر) و نیز تهیه فیلم از مراکز آموزش فنی حرفه ای دولتی و آموزشگاههای آزاد پوشش دقیقی بر روی محورهای برنامه به شیوه جذاب و تماشایی ایجاد میشود.
«خارج از محدوده»
تلههای زندگی یا طرح وارههای ناسازگار، الگوهای تکراری از فکر کردن، احساس کردن و رفتار کردن است که در دوران کودکی یا نوجوانی شکل گرفتهاست و این الگوها در صورت عدم تغییر در سراسر زندگی تکرار میشود و این برنامه در قالب طنز سعی دارد به نوجوانان بگوید تلهها چه هستند و چگونه میتوان از آنها رهایی یافت. این برنامه علاوه بر ساختار دراماتیک و همینطور استانداردهای سیتکامها، درباره طرحوارههای روانشناسی و نقش آنها در زندگی، در قالبی نمادین و طنز، مخاطبان خود را با تلههای شخصیتی آشنا میکند و راه حلهای رهایی از آنها را آموزش میدهد.
«کهربا»
«کهربا» برنامهای است که برای حمایت شرکتهای دانشبنیان تولید شده است.
محور این برنامه، فعالیت مجموعههای دانشبنیان و خانههای خلاق است. یک استاد مسلط در حوزههای مختلف علم و فناوری به همراه دو دانشجو درباره یک محصول یا خدمات دانشبنیان صحبت میکنند و در ادامه برنامه به کارگاه، آزمایشگاه یا دفتر آن مجموعه میروند و با ابعاد دیگر آن محصول تولیدی آشنا میشوند.