به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از تسنیم، دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار میشود. «محسن سوهانی» مدیرکل هنرهای نمایشی شبکه رادیویی نمایش درباره تأثیر برگزاری جشنوارههای رادیویی بر ارتقاء سطح برنامهسازی به خبرنگار تسنیم گفت: همانطور که از درونمایه واژه جشن به معنای مجلس شادمانی و محفل سرور پیداست، جشنوارههای تخصصی نیز فی نفسه نقش بهسزایی در تقویت روحیه، نشاط آفرینی و انگیزهبخشی به سرمایه انسانی ایفا میکنند. همچنین جشنوارهها با تقدیر آثار برتر، شاخصههای محتوای و ساختاری مطلوبی را ارائه میکنند، بنابراین از شأن الگوبخشی و سیاستگذاری برخوردارند. نشستهای تخصصی و کارگاههای آموزشی نیز به عنوان بخشهای جنبی فرصتی برای ارتقاء دانش و مهارت شرکتکنندگاناند.
برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو باید تلاش کرد
وی افزود: برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو باید تلاش کرد و در این راستا پیشنهاد دارم. اول پژوهشمحوری در فرآیند تولید مستندها، دوم توجه متوازن به تنوع موضوعات و ژانرها، سوم توجه به زیر ژانرهای تخصصی مستند به ویژه قومنگاری و مردمشناسی و چهارم پرورش نیروی انسانی متخصص در حوزه مستندسازی رادیویی.
سوهانی در پاسخ به این سؤال که روند رو به رشد جشنوارههای رادیویی را چگونه ارزیابی میکنید گفت: پیشنهاد میشود در افق دورنمای جشنوارههای معاونت صدا، علاوه بر مستند، تمامی ژانرها و قالبهای برنامهسازی رادیو، به ویژه نمایشهای رادیویی مورد توجه قرار گیرند. همچنین بینالمللی شدن جشنواره، ارتقاء قابل توجهی را رقم خواهد زد.
جشنواره محفلی اثرگذار برای همگرایی میان مدیران، برنامهسازان و مخاطبان تبدیل شود
مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش درباره تأثیر برگزاری جشنوارهها بر افزایش همگرایی میان مدیران، برنامهسازان و مخاطبان نیز گفت: قطعاً جشنوارهها به شرط طراحی ساز و کار مناسب، حرفهای و تخصصی بودن میتوانند به محفلی اثرگذار برای هم افزاییها و افزایش همگرایی میان مدیران، برنامهسازان و مخاطبان تبدیل شوند. حتی جشنوارهها میتوانند جایگاه رادیو را در سطوح مختلف کشور ارتقا دهند و این مهم به ویژه با ارتباط فعال میان شبکههای اختصاصی و تخصصی با مخاطبان خاص خود رقم خواهد خورد و نقش و کارکرد این شبکههای رادیویی را در موضوع و زمینههای فعالیت ارتقاء خواهد داد.
وی رقمهای پایین برآورد در رادیو به ویژه در حوزه مستندسازی را یکی از عوامل مهم دانست که باعث شده کمتر به ساختار مستند در رادیو شود و گفت: تولید و ساخت مستند رادیویی فرآیندی دشوار، چالش برانگیز و هزینهبر است وبه پشتیبانی مالی و امکانانی نیاز دارد.
راهاندازی شبکه تخصصی مستند در رادیو اقدام بسیار مهم و استراتژیکی بود
سوهانی همچنین راهاندازی شبکه تخصصی مستند در رادیو را اقدام بسیار مهم و استراتژیکی برشمرد و گفت: افزایش دانش و مهارت و انگیزهبخشی به مستندسازان رادیویی در کنار افزایش معقول و متوازن برآوردها و عمق بخشی محتوایی با پژوهش محورساختن تولیدات میتواند به رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این ژانر کمک کند.
مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش، «پایبندی به حقیقت و واقعیت»، «روایتی جذاب، خوش ریتم و شنیدنی» را انتظارش از یک مستند رادیویی دانست و با تأکید برکشف استعدادهای برنامهسازی در حوزه مستند رادیویی گفت: توجه به عدالت فرهنگی مقوله مهمی است. ایران صرفاً محدود به تهران نیست، بلکه یک جغرافیای فرهنگی فراتر از مرزهای کنونی کشور است. در نظر گرفتن بخش مردمی در جشنوارهها میتواند استعدادهای چشمگیری را در اقصی نقاط کشور معرفی کند. هر کدام از آنها ظرفیتی هستند برای تولید مستندهای شاخص و ماندگاری از فرهنگها و خردهفرهنگهای اقلیم و قومیت خود. مستندهایی که میتوانند چون قطعاتی مستند از یک پازل صوتی، هویت و فرهنگ و جغرافیای ایران زمین را ماندگار کنند.
بینالمللی شدن جشنواره با بالابردن سطح رقابت نقش به سزایی در ارتقاء کیفی خواهد داشت
وی، بینالمللی شدن جشنواره و حضور مستندسازان رادیویی خارجی در جشنواره را در کیفیت و ارتقای برنامههای برنامهسازان داخلی بسیار مؤثر دانست و گفت: بینالمللی شدن با بالابردن سطح رقابت نقش به سزایی در ارتقاء کیفی خواهد داشت و همچنین فرصت مطلوبی برای اعمال دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران و معاونت صدای رسانه ملی در سطح جهان است. بخش بینالملل جشنواره فرصت بزرگی برای شبکهسازی برون مرزی محسوب میشود.
کارگاههای آموزشی بینالمللی با حضور اساتیدی از کشورهای مختلف برگزار شود
سوهانی در پاسخ به این سوال که چه برنامه و پیشنهادی برای بینالمللی شدن جشنواره پژواک پیشنهاد میکنید؟ گفت: اختصاص بخش ویژه بینالملل و دعوت از چهرههای شاخص و برتر شبکههای رادیویی جهان برای حضور در این رویداد، همچنین راهاندازی کارگاههای آموزشی بینالمللی با حضور اساتیدی از کشورهای مختلف و یک بازار تخصصی برای همافزایی و تبادل آثاردر پربار کردن و حرفهای تر کردن جشنواره بسیار مؤثر است.
رادیو کارکرد ویژهای در توسعه مفهوم سرمایه اجتماعی ایفا میکند
مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش درباره نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی گفت: در معادلات حکمرانی، توسعه و پیشرفت در عصرجدید، در کنار سرمایههای انسانی و اقتصادی، سرمایه دیگری به نام «سرمایه اجتماعی» ( (social capital نیز مورد توجه قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی یا بُعد معنوی یک اجتماع، میراثی تاریخی و فرهنگی است که از طریق تشویق افراد به همگرایی و مشارکت در تعاملات اجتماعی، قادر است به حل میزان بیشتری از معضلات و تعارضات موجود در اجتماع، فائق آید و حرکت به سوی رشد وتوسعه شتابان و متوازن اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... را امکانپذیر سازد. برخی از ابعاد، جنبهها و مصداقهای سرمایه اجتماعی عبارتند از: اعتماد، صداقت، حُسنتفاهم، سلامتی نفس، همدردی، دوستی، همبستگی، فداکاری و غیره. بدون شک رادیو به عنوان رسانهای گرم، فاخر و عمیق با تنوع مخاطب اختصاصی و تخصصی نقش و کارکرد ویژهای در روند شکلگیری این ارزشها، هنجارها، رشد و توسعه مفهوم سرمایه اجتماعی ایفا میکند.