به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی فقه و رسانه به همت خانه دین و رسانه و با همکاری گروه فقه، کلام و رسانه این اداره برگزار شد. در این نشست تخصصی که با حضور جمعی از پژوهشگران در تالار اندیشه اداره کل پژوهش های اسلامی صداوسیما تشکیل شد، دبیر جلسه، حجتالاسلام دکتر جلالی، مدیرگروه مدیریت، سیاست و اقتصاد اسلامی این اداره کل، توضیح دادند که با برگزاری این سلسله نشستها در پی تبیین مبانی فقهی رسانه هستیم. حجت الاسلام دکتر علی شریفی، در این جلسه از ضرورت گفتوگو در موضوعات انضمامی متناسب با رویکرد اداره کل باهدف بازخوانی ادبیات دینی بهمنظور ورود به آثار تولیدی سخن گفت. در ادامه، سخنران این نشست، حجت الاسلاموالمسلمین دکتر علی شریفی، با بیان اینکه ورود رسانه در عرصه تولید آثار تلویزیونی و سینمایی، از ضرورتهای به روز و اجتنابناپذیر دنیای معاصر است گفت: رسانهای که روایتگری از مهمترین خصوصیات آن است. تأثیرگذای روایتگری نیز در گرو بازتاب واقع گرایانه و رئالیستی محکی است تا در جذب مخاطب، موفق عمل کند. مصداق مواجهه با این روایتِ واقع گرایانه، در نمایش صحنهای خصوصی و تعاملات بانوان با توجه به ضرورتها و موانع دینی تجلی مییابد و راه حلی که ارائه می شود استفاده از کلاه گیس در نمایش این صحنه ها است. عضو هیئت علمی مصطفی العالمیه در ادامه به بررسی منطق فتاوا بر اساس آیات پرداخت و ریشه قرآنی بحث را مبتنی بر آیات 30 و 31 سوره نور توضیح داده و در ادامه بر تفسیر و جهتگیری فقها از این آیه و مراد از حکمت «ماظَهَر منها» ی مطرح شده اشاره کرد و به تبیین هر یک از فروض سه گانه پرداخت. حجت الاسلام شریفی، پس از بررسی فقهی_حِکمی مسئله کلاه گیس، به جواز یا عدم نمایش آن در خصوص پوشش زن در رسانه پرداخت. حجت الاسلام دکتر علی شریفی، تأکید کرد: رسانه، به لحاظ اثرگذاری در فرهنگ عمومی، عهده دار ترویج مسئله حجاب و عفت عمومی در جامعه است و به حکم ثانوی اگر استفاده از کلاه گیس در تولیدات رسانهای باعث ترویج فحشا و بی بند و باری در جامعه شود، کارگزار باید مانع تولید و نشر این گونه آثار بشود.