به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این نشست بهمنظور هماهنگی و همکاری دستگاههای مختلف متولی سیاست خارجی و سیاست رسانهای و تدوین راهبردهای دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران بهصورت ویدئو کنفرانس در روز دوشنبه 26 خرداد، در امور بینالملل صداوسیما با موضوع چین و با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین، رایزن فرهنگی، نمایندگان وزارت امورخارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل امور بینالملل، مدیرکل اخبار خارجی و کارشناسان اداره کل امور بینالملل رسانه ملی برگزار شد. در این نشست، ابتدا آسیبشناسی از وضعیت موجود دیپلماسی عمومی و رسانهای کشورمان در چین باتوجه به اهمیت آن در سیاست خارجی و اقتصادی کشور انجام و بر لزوم فعالتر شدن این حوزه با توجه به زمینههای مشترک و روابط راهبردی دو کشور تاکید شد. سپس راهکارهایی برای ارتقاء جایگاه دیپلماسی رسانهای و عمومی ج.ا.ایران در چین به سمت وضعیت مطلوب با درنظر گرفتن فضای رقابتی بین چین و ایالات متحده آمریکا، ارائه شد.در یادداشت تفاهم همکاری رسانهای با چین برای گسترش روابط رسانهای و ارائه تصویر واقعی از دو کشور نزد افکار عمومی، مقرر شد، سطح روابط در حوزههای مبادله برنامه، تولید مشترک و تبادل هیئتهای رسانهای تقویت و به اخبار و تحولات چین در زمینههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیشتر توجه شود. همچنین با هماهنگی دستگاههای مختلف حوزه سیاست خارجی و رسانهای زمینه برای همافزایی دیپلماسی فرهنگی و رسانهای کشورمان در چین فراهم شود. گفتنی است با قدرتیابی جمهوری خلق چین در دوران کنونی، تاثیرگذاری این کشور بر مناسبات بینالمللی بهطور چشمگیری افزایش یافته است و بر همین مبنا، چین توانسته است جایگاه مهمی را در حوزه روابط بینالملل به دست آورد. رقابت این کشور با ایالات متحده که مصادف با افول هژمونی آمریکا نیز شده، به تنظیم مناسبات جدید این کشور اهمیتی مضاعف بخشیده است. امور بینالملل سازمان صداوسیما در قالب کمیته راهبردی دیپلماسی رسانهای، به بررسی، آسیبشناسی و ارائه راهکار در خصوص دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای گوناگون میپردازد و نشستهای منظمی را در این زمینه برگزار میکند.