به گزارش ر وابط عمومی رسانه ملی، کارگاه آموزشی دوره توسعه و توانمندسازی ویژه مدیران معاونت صدا برگزار شد. مهدی آذری مدرس و مولف کتاب «مستند به زبان آدمیزاد» درباره ساختار مستند بیان میکند: در ساختار مستندسازی، در ابتدا باید «روایت » داشته باشیم و همه آنچه که در مستند استفاده میشود، باید قابلیت استناد داشته باشد و گرنه مستند نیست.
وی در ادامه به انواع ساختار های برنامه اشاره و بیان میکند: در برنامه سازی ساختارهایی همچون مستند، مینی فیچر، psa,csa ،پرومو، آرم استیشن ، جینگل ، نمایش ، آنونس و پادکست ، گفتگو محور،مسابقه، ترکیبی و مجله است. آذری با بیان اینکه مستند عالی ترین ساختار رادیو بعد از نمایش است، ادامه می دهد: رادیوییها از «کلام» و «موسیقی»در برنامه سازی استفاده میکنند و تا زمانی که برای موسیقی استنادی وجود نداشته باشد حق نداریم در مستند از موسیقی استفاده کنیم.
وی تصریح میکند: می توان در مستند از صدای شاهد استفاده کرد، ولی استناد موسیقی باید محرز باشد یا خودتان بتوانید استنادش را ایجاد کنید. آذری با مقایسه مستند با پایان نامه دانشجویی عنوان میکند: چطور نمی توانید در پایان نامه حتی یک صفحه را بدون منبع ذکر کنید در مستند هم نمی توانید از موسیقی برای ایجاد حس و ربط استفاده کنید و اگر اینچنین کنید، برنامه را از مستند به صورت ترکیبی در آورده اید. مستند پایان نامه صوتی است. ضمن این که بنیانهای نظری در تلویزیون با بنیانهای مستند رادیو تفاوت دارد.
این مدرس با بیان اینکه پژواک اتفاق خوبی بود ، تصریح میکند: برگزاری سه دوره از جشنواره پژواک باعث شد که ساختار مستند احیا شود اما هنوز جا دارد. در ادامه استاد با پخش مستندهایی رادیویی میگوید: همه آغاز را خوب می دانیم ولی گره را بلد نیستیم. صدا قابلیت های بزرگی دارد. ما با یک دیالوگ کاملا یکسان می توانیم شخصیت ایجاد کنیم. می توان از ظرفیت های صوتی برای محتوای مستند بهره برد. در بخشی از این کارگاه، آذری درباره بهره بردن از فیچر و مینی فیچر صحبت کرد.