به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، جشنواره ABU معتبرترین جشنوارههای رادیویی و تلویزیونی است که هرسال با حضور تولیدات رادیویی و تلویزیونی رسانههای عضو این نهاد از آسیا و اقیانوسیه در چندین شاخه از جمله تولیدات تلویزیونی، مستند، دراما، رادیو و بخش دیجیتال برگزار و جوایز برگزیدگان همزمان با مجمع عمومی اهدا میشود.
دوره اخیر که از تاریخ 27 مهر الی 2 آبان و با شعار «پیوند هوش مصنوعی، پخش رسانهای و جامعه» برگزار شد، اهداف مختلفی را در برمیگرفت. بررسی راهکارهای بهرهمندی از فناوریهای جدید در ارائه محتوای برودکست و مدیریت صحیح در سازکارهای پیادهسازی و بهرهگیری از فناوریهای نوین در اجرا از اهم اهداف دوره شصت ویکم ABU بود.
در این دوره، معاونت برون مرزی صداوسیمای علاوه بر ارسال آثار منتخب، نمایندگانی در بخش داوران جشنواره و سخنرانی نیز داشت. سیامک کاکایی پژوهشگر و فعال رسانه، مدیر پیشین کانال کردی و مشاور کنونی شبکه جهانی سحر و فاطمه جواهرساز مدیر کانال انگلیسی شبکه ایفیلم به عنوان اعضای هیئت داوران مقدماتی جشنواره رادیو و تلویزیونهای ABU و حسین شیخیان مدیر شبکه سحاب معاونت برون مرزی به عنوان سخنران در دور نهایی حضور داشتند.
به بهانه برگزاری دوره اخیر و آشنایی با آخرین استانداردهای برنامهسازی در رسانههای دیداری و شنیداری کشورهای عضو، با نمایندگان معاونت برونمرزی حاضر در این رویداد مهم همراه شدیم تا با آخرین دستاوردهای فنی، تکنولوژیک و برنامهسازی آشنا شویم.
پژوهشگر و فعال رسانه:
لزوم بازنگری در ساخت آثار و برنامهها
سیامک کاکایی پژوهشگر، فعال رسانه، دکترای روابط بینالملل، مدیر پیشین کانال کردی و مشاور مدیر شبکه سحر به عنوان یکی از داوران اجلاس 2024 ABU در دور مقدماتی حضور داشت که در گفتوگویی کوتاه در خصوص نحوه انتخاب آثار و فضای کلی رسانههای کشورهای عضو نظراتی ارائه داشت.
کاکایی گفت: من به عنوان یکی از چهار داور بخش رسانههای دیجیتال برای دوره مقدماتی انتخاب شدم و داورانی دیگر از کشورهای هنگکنگ، ایتالیا و ژاپن نیز برای انتخاب آثار برتر حضور داشتند.
پژوهشگر و عضو هیئت داوران مجمع اخیر ABU افزود: رسانههای دیجیتال عبارت است از رسانههایی که تولید، مبادله و توزیع محتوا (متنی و تصویری) در آنها تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر است، شامل موبایل، اینترنت، سرویسهای مخابراتی، همچنین رسانههای مبتنی بر حاملهای فیزیکی دیجیتال از قبیل بستههای نرم افزاری رسانهای، بازیهای رایانهای، هنرهای دیجیتالی و مانند آنها که جزئی از رسانههای دیجیتالی محسوب میشوند.
وی ادامه داد: در این دوره 50 اثر دیجیتال از کشورهای عضو حضور داشتند که مورد بررسی هیئت داوران قرار گرفت. یکی از مهمترین ویژگیهای این دوره در بخش دیجیتال استفاده محسوس از «هوش مصنوعی» در ساخت و تولید برنامههای تلویزیونی و رادیویی بود که وجه متمایزی به آن داده بود. در برخی از این آثار هوش مصنوعی در تولید و بازآفرینی برخی از مفاهیم اجتماعی، اسطورهای و تاریخی و نیز در ساخت برنامهها دخالت داشت.
داور بخش مقدماتی مجمع اخیر ABU افزود: در این بخش بیشترین حضور برنامه و تولیدات به کشور چین اختصاص داشت. بدان معنا که این کشور حضور چشمگیری در این بخش داشت و برخی از برنامهها و آثار آنان کیفیت بسیار خوبی داشت.
مشاور مدیر شبکه سحر معاونت برونمرزی افزود: از جمهوری اسلامی ایران هم برنامهای رادیویی «باغ هنر» شرکت کرده و تهیهکننده تلاش کرده بود با بهرهگیری از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در تولید برنامه، خلاقیتی در تولید برنامه ایجاد کند.
کاکایی گفت: فاصله میان برنامهسازان شرق آسیا و غرب آسیا بسیار زیاد است و این نگاهی جدیتر به برنامهسازی رادیویی و تلویزیونی در رسانه ملی را میطلبد و نیز اهالی رسانه باید در بسترهای نوین برنامهسازی حضور یابند و از طرفی باید زیرساختهای آن نیز فراهم شود تا ورود جدیدی به فضاهای دیجیتال و مجازی داشته باشیم که بخش اصلی مخاطبان رسانه در این پلتفرمها قرار دارند.
وی ادامه داد: به تصمیمگیران و مدیران رسانه ملی در سه بخش داخلی، برونمرزی و استانی پیشنهاد میشود که کارگاههای معتبر آموزشی در استفاده از متدهای نوین در ساخت آثار رادیویی و تلویزیونی را برگزار کرده و کمک کنند تا ورودی جدیتر به عرصههای دیجیتال در برنامهسازی رسانه ملی داشته باشیم.
فاطمه جواهرساز مدیر کانال ایفیلم انگلیسی:
ارائه پیشنهاد محکومیت رژیم صهیونیستی در بیانیه پایانی
فاطمه جواهرساز مدیر کانال ایفیلم انگلیسی نیز به عنوان یکی از داوران مجمع اخیر رادیو و تلویزیونیهای آسیا و اقیانوسیه گفت: در روز اول مجموعه داوران بخش رادیو و تلویزیون در یک جلسه جمعی با حضور رییس و مدیران بخش تلویزیون و رادیو ABU به معرفی خود پرداختند و با فعالیت یکدیگر (شبکهها) آشنا شدند. در ادامه مروری بر فهرست آثار راهیافته به بخش داوری در حوزه تلویزیون و رادیو صورت گرفت. داوران بخش تلویزیونی از کشورهای مالزی، برونئی، ترکیه، چین، ژاپن، هنگکنگ و ایران بودند که من نیز به عنوان نماینده کشورمان حضور داشتم.
جواهرساز در خصوص برنامهها بیان کرد: برنامههای رسیده شامل مستند، گزارش خبری، سریال نمایشی، فیلم تلویزیونی، انیمیشن و ... بود و تمام کارها دارای استانداردهای بالایی بودند، از جمله آثار شبکههای تلویزیونی «اناچکی» و «تیآرتی»، که به لحاظ تولید، ساختار، فرم و انسجام امتیاز بیشتری داشتند. با توجه به اینکه از سازمان در بخش تلویزیونی دو اثر در میان راهیافتگان به بخش داوری وجود داشت تلاش کردم از همان ابتدا نظر داوران را نسبت به این آثار جلب کنم، این دو اثر انیمیشن و از دانشگاه صداوسیما بود.
وی افزود: انتظار میرود برای ادوار بعدی مجمع ABU، شبکهها تولیدات فاخر خود را در اختیار اداره کل بینالملل قرار دهند تا در میان آثار شبکههای تلویزیونی دیگر اتحادیه احساس غرور و سربلندی بیشتری داشته باشیم، چراکه اعضای دیگر این اتحادیه بهترین آثار خود را برای این رویداد ارسال کرده بودند.
عضو داوران دور مقدماتی مجمع ABU و مدیر کانال انگلیسی ایفیلم افزود: یکی از نکات حائز اهمیت آثار مستند و خبری بود که با موضوع «غزه» و «فلسطین» توسط شبکههای «تیآرتی» ترکیه و «سیجیتیان» چین ساخته شده بود. شبکه تیآرتی دو اثر با رویکرد فلسطین داشت که یک اثر از این دو جایزه برد. جمعبندی داوران که در (شش مهرماه) برای داوران نهایی ارسال شد تا مورد تایید نهایی قرار بگیرد.
جواهرساز در پایان گفت: من در پاسخ به ایمیل پیشنهاد کردم که در بیانیه داوران با توجه به آثار مربوط به غزه و فلسطین، حمله ددمنشانه و کشتار بیرحمانه رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم کنیم و مقرر شد که مدیر بخش تلویزیون «ایبییو» این پیشنهاد را به داوران دیگر اعلام کنند تا در صورت موافقت آنها در بیانیه داوری گنجانده شود.