امروز پنج شنبه  ۱۹ مهر ۱۴۰۳
کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای از ویژه برنامه انتخاباتی دور دوم می‌گویند
کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای از ویژه برنامه انتخاباتی دور دوم می‌گویند

آزمون دوباره رسانه ملی برای فردای ایران

مشاهده ۲۳۹
۱۴۰۳/۰۴/۱۷- ۱۸:۵۸
تعداد بازدید:239

با برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در روز هشتم تیر و اعلام نتایجی که براساس آن هیچ‌کدام از نامزدها موفق به کسب اکثریت قاطع آرا نشده بودند، انتخابات دومرحله‌ای شد و به‌این‌ترتیب، رقابت‌های انتخاباتی دونامزد حائز بیشترین آرا برای یک هفته دیگر ادامه یافت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در فاصله یک‌هفته‌ای منتهی به برگزاری انتخابات در روز جمعه، پانزدهم تیر، درکنار سایر برنامه‌های تبلیغاتی خود یک مستند به تلویزیون ارائه دادند، در قالب نطق‌ انتخاباتی با مردم سخن گفتند و از همه مهم‌تر، در دو مناظره انتخاباتی شرکت کردند؛ مناظر‌ه‌های دونفره متفاوتی که در آن امکان چالش و ورود به بحث‌ها ازسوی نامزدها وجود داشت و مجری نیز با طرح سؤالات شخصی‌سازی‌شده براساس مواضع و دیدگاه‌های نامزدها، تلاش کرد نقش‌آفرینی متفاوتی داشته باشد. درباره دومناظره پایانی تلویزیون برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری با چند کارشناس رسانه‌ای و سیاسی گفت‌وگو کردیم که از نظرتان می‌گذرد.

 جذابیت چالش‌ در مناظره‌های دونفره

 مراد عنادی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی جام‌جم و تحلیل‌گر ارشد رسانه با بیان اینکه معمولاً در بسیاری از کشورها مناظره‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری دونفره است که همین امر موجب جذابیت مناظره‌ها می‌شود، گفت: در کشور ما به‌دلیل حضور چند نامزد در مرحله اول این امکان وجود نداشت؛ اما در این مرحله که دو نامزد حاضر بودند، مناظره به حالت چهره‌به‌چهره و رودررو رسید و براین‌اساس، رقبا دیدگاه‌ها و نظرهای خود را در قالب یک گفت‌وگوی چالشی و پینگ‌پنگی بیان کردند که حس‌وحال رقابتی خوبی برای مخاطب ایجاد کرد.

این تحلیل‌گر ارشد رسانه با اشاره به تسلط خوب مجری این مناظره‌ها و اجرای خوبش در مدیریت مناظره‌ها افزود: مجری این مناظره‌های دونفره، فعال و خوب بود و نقش‌آفرینی خوبی در هدایت مناظره داشت و همچنین گردش بحث بین دو نامزد که با هدایت خوب مجری همراه بود، جذابیت بیشتری به آن‌ها بخشید و ازطرفی هم طرح سؤال‌های دقیق ازسوی مجری باعث شد دو نامزد ناگزیر به بیان شفاف مواضع خود شوند؛ به‌گونه‌ای که مناظره‌ها به‌‌شکل چالشی برگزار شد و همین چالشی بودن برنامه برای مخاطب جذاب بود.

 تلاش تحسین‌برانگیز رسانه ملی در پیشبرد مناظره‌ها

 محمد کاظم انبارلویی، فعال رسانه و سیاسی در خصوص مناظره دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دور دوم گفت: اولین مسئله‌ای که در مناظره اول به چشم خورد، ادب گفت‌وگو و رعایت اخلاق از هردو نامزد انتخابات بود و در مرحله دوم، سؤالات کلیدی و دقیق مجری این مناظره بود که ناظر بر مطالبات برحق مردم، نخبگان و خبرگان کشور طراحی شده بود و به‌خوبی توانست از عهده این مهم بربیاید و درواقع، دغدغه‌های جامعه در سؤالات مجری و رسانه کاملاً نمود داشت.

وی افزود: رسانه ملی رسالت خود را به‌عنوان نماینده مردم در این مناظره‌ها به‌خوبی انجام داد و تلاش خوبی داشت. مجری توانمند این مناظره‌ها هم سؤالات خودش را صریح و شفاف مطرح کرد و به‌نظرم درخشید.

انبارلویی ضمن تقدیر از رسانه ملی که در پایان مناظره اول تصویری زیبایی از همدلی و رفاقت دو نامزد را به تصویر کشید، گفت: مفهوم مردم‌سالاری دینی همین است که نامزدها علی‌رغم سلیقه‌ها و رویکردهای مختلف در اصل با همدیگر رفیق و برادرند که این امر در مناظره‌های انتخاباتی آمریکا به چشم نمی‌خورد و در کارزار انتخاباتی اخیر در مناظره ترامپ و بایدن شاهد بودیم که به همدیگر توهین و ناسزا نثار می‌کردند.

 مطلوبیت مناظره‌های دور دوم ازمنظر رسانه‌ای

 سعید امیرکاوه، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما ضمن مطلوب خواندن فرایند برگزاری مناظره‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ازسوی سازمان صداوسیما گفت: انصافاً رسانه ملی در این خصوص نمره قبولی گرفت و نشان داد که در امر برگزاری مناظره‌ها بسیار استادانه عمل می‌کند و می‌تواند در شناخت و انتخاب اصلح برای مردم مفید و مؤثر باشد.

وی همچنین با اشاره به تسلط بسیار خوب مجری مناظره‌ها، به‌خصوص در مرحله اول انتخابات که با حضور شش نامزد برگزار شد، گفت: به‌نظرم در مناظره‌هایی که با حضور شش نامزد برگزار شد، فرایند مناظره‌ها به‌خوبی پیش رفت و توانمندی مجری هم موجب موفقیت درروند این مناظره‌ها شد؛ اما در دو مناظره مرحله دوم انتخابات که با دو نامزد انجام شد، علی‌رغم اینکه مهدی خسروی از مجریان باتجربه و توانمند صداوسیماست و توانسته بود در مناظره‌های اول به‌خوبی روند مناظره‌ها را مدیریت کند، اما به نظر رسید که در این دو مناظره آخر با توجه به چالش‌های زیادی که بین دو نامزد شکل گرفت، فضای مدیریت مناظره‌ها انرژی بیشتری می‌طلبید؛ زیرا درواقع دو نامزد به‌طور ناهماهنگ همدیگر را به چالش می‌کشیدند و توجهی به سؤال‌های مجری نداشتند. پیشنهادم این است که در آینده و در چنین مناظره‌های مهمی‌که در رسانه ملی قرار است برگزار شود، حتماً در رابطه با صحبت‌های چالشی که نامزدها برای مردم می‌زنند، ازسوی صداوسیما یک راستی‌آزمایی روی حرف‌های آن‌ها انجام شود.

این استاد علوم ارتباطات دانشگاه صداوسیما همچنین گفت: طرح سؤال‌ها برای نامزدها ازسوی رسانه ملی بسیار خوب بوده و مجری این مناظره‌ها هم با تسلط کامل توانست سؤال‌ها را برای نامزدها مطرح کند که درواقع مطالبات مردم و جامعه از یک رئیس‌جمهور است.

 هوش بالا و عملکرد فکورانه رسانه ملی در طراحی و اجرای مناظره‌ها

 فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تأکید بر پرفروغ ظاهر شدن صداوسیما در امر برگزاری مناظره‌های انتخاباتی و برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: انصافاً برنامه‌های صداوسیما درزمینه تبلیغات نامزدها بسیار مطلوب بود و ازنظر من نمره 20 را باید به عملکرد سازمان صداوسیما در این امر مهم داد. وی درخصوص پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی نامزدها هم گفت: این امر رسانه ملی که باتوجه‌به رعایت همه موازین اخلاقی و دینی انجام شد، کاری بسیار ارزشمند بود. مناظره‌ها بسیار مؤثر بودند و بازخوردهای خیلی خوبی بین مردم داشتند؛ به‌خصوص مناظره‌های چهارم و پنجم در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری که هوش صداوسیما و عوامل آن را نشان می‌داد که چقدر فکورانه به این مقوله پرداخته‌اند. این استاد دانشگاه آزاد اسلامی‌کشورمان همچنین با اشاره به تأثیر بسیار خوب دو مناظره نهایی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفت: این دو مناظره درواقع جز شاخص‌ترین و مهم‌ترین مناظره‌های انتخاباتی بود و فرصت مناسبی را برای همه اقشار مختلف مردم ایران فراهم کرد تا با دیدگاه‌ها و نظرات نامزدهای در مدنظر خود بیشتر و بهتر آشنا شوند و به‌نظرم در این مناظره‌ها عدالت و انصاف کاملاً رعایت شد. جهان‌بین درباره اجرا و مدیریت مناظره‌ها هم گفت: مهدی خسروی در این مناظره‌ها به‌درستی و با تسلط خوب توانست ظاهر شود و عملکردی خوب  داشت.

 مناظره‌ها خوب پیش رفتند

 رضا طوسی، کارشناس مسائل سیاست خارجی نیز با بیان اینکه رسانه ملی درباره تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خوب عمل کرده است، افزود: به‌نظرم اجرای مناظره‌ها توسط مهدی خسروی خوب و قابل تقدیربود. البته بانوان که قشر بزرگی از جامعه ایران را تشکیل می‌دهند و قطعاً این قشر می‌تواند در مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رأی تأثیرگذار باشد، در مناظره‌ها و در سؤال مجری کمتر مورد‌تأکید قرار گرفتند که امیدوارم در فرصت‌های آینده جبران شود؛ ولی درمجموع، کار صداوسیما در امر برگزاری مناظره‌ها خوب بود. وی افزود: در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری پنج مناظره اول خوب بودند و در دو مناظره نهایی نامزدها چالش‌های زیادی بین دو نامزد شکل گرفت. مسلماً ستادی که در رسانه ملی درخصوص تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و یا هر انتخابات دیگری که در کشور برگزار می‌شود، فعالیت می‌کند، باید هر دوره نسبت به قبل، تقویت شود و قوی‌تر عمل کند؛ اما کار و تلاش رسانه ملی در امر تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قابل تقدیر است و به‌نظرم با مدیریت و اجرای خوب خسروی این مناظره‌ها به‌خوبی پیش رفت

امتیاز شما