امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

تبیین نقش و کارکرد رسانه ملی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

مشاهده ۵۲۳
۱۴۰۳/۰۳/۲۲- ۱۶:۵۷

صبح روز یکشنبه بیستم خرداد 1403، تنها ساعاتی پیش از اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده، رئیس صداوسیما در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به تبیین نقش و کارکرد رسانه ملی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی در این نشست با تاکید بر اینکه همه تلاش‌های سازمان صداوسیما چه در برنامه‌های انتخاباتی و چه مناظره‌ها مبتنی بر عدالت رسانه‌ای و ترجیح خطوط سبز بر خطوط قرمز است، فعالیت‌های این رسانه در دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از جمله راه‌اندازی 200 کانال انتخاباتی را از دستاوردهای مثبت و مؤثر رسانه ملی تشریح کرد. خبرگزاری ایسنا، ایرنا، مهر، تسنیم، دانسجو، ایکنا، ایلنا، آنا، موج  و شبکه‌های تلویزیونی سحر برون مرزی، الکوثر، پرس تی وی و شبکه لبنانی المنار نیز در این نشست حضور داشتند. همچنین، محورهای اصلی این نشست در سکوهای مختلف در فضای مجازی به صورت گسترده انتشار یافت. خبر فوری، چند ثانیه، پارسینه، انتخابات، اخبار منتخب، بامداد نو و دیگر رسانه‌های مجازی این نشست خبری را پوشش دادند. مهمترین گزاره‌های این نشست تبیینی که بیشتر  مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود در ذیل آورده می‌شود.

1-اقدام بی سابقه و سنت شکنی
برخی خبرگزاری‌ها از جمله ایرنا و تسنیم، برگزاری نشست خبری پیش از مناظره‌های انتخاباتی را اقدامی‌بی‌سابقه توصیف کردند. خبرگزاری تسنیم نوشت، سازمان صداوسیما تصمیم گرفت در یک اقدامی‌بی‌سابقه و برای اولین بار نشست خبری را تدارک ببیند. این اقدام در طول دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است و رؤسای سازمان صداوسیما از  ضرغامی‌گرفته تا سرافراز و علی‌عسکری نشستی خبری صرفاً برای تبیین رویکرد و اهداف رسانه ملی با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار نکرده‌اند. روزنامه ابتکار نیز در گزارشی با عنوان «رئیس صداوسیما سنت شکنی می‌کند»، نوشت: اغلب گفت‌وگوهای رؤسای سازمان صداوسیما با خبرنگاران در این سال‌ها، در حد گفت‌وگوهای سرپایی بعد از پایان مراسم‌ مختلف و یا در پشت صحنه ساخت برخی پروژه‌های تلویزیونی بوده است که البته این امکان را فراهم نمی‌کرد به تفصیل و با تمرکز بیشتر پاسخگوی رسانه‌ها باشند؛ هرچند در برخی مقاطع برای مثال در دوره‌ی ریاست علی‌عسکری، حتی این گفت‌وگوهای سرپایی هم حذف شده بود. جهان نیوز هم نوشت، رئیس سازمان صدا و سیما برای اولین بار در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با موضوع «تبیین نقش و کارکرد رسانه ملّی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد و به تشریح فرآیند تبلیغات و ساخت برنامه‌های انتخاباتی پرداخت.

2-تعداد و مدت زمان مناظره‌ها  و برنامه‌ها
اکثر رسانه‌های خبری، موضوع مناظرات و مدت زمان آن را به عنوان تیتر اصلی نشست خبری رئیس رسانه ملی انتخاب کردند. خبرگزاری ایرنا به نقل از رئیس صداو سیما نوشت: 5 مناظره انتخاباتی 4 ساعته از شبکه یک پخش می‌شود. رئیس سازمان صداوسیما ادامه داد: دو مستند تلویزیونی و دو مستند رادیویی هم هر کدام به مدت ۳۰ دقیقه برای هر نامزد پخش می‌شود. نامزدها می‌توانند ۳۱ برنامه رو به دوربین برای سیمای استان‌ها تولید کنند. پیشنهاد می‌کنیم نامزدها از همین الان مستندهای‌شان را ضبط کنند. همشهری در گزارشی تصویری با عنوان «جزئیات برگزاری مناظره‌های نامزدها در صدا و سیما | مناظره‌ها از چه ساعتی آغاز می‌شود؟» نوشت، پخش مناظره‌ها بعد از مغرب آغاز می‌شود و پیش‌بینی بر پخش سه ساعت و نیم است و البته این میزان به تعداد نامزدها بستگی دارد. همچنین خبرآنلاین در یک گزارش تصویری، اظهارات رئیس رسانه ملی درباره تعداد و مدت زمان مناظرات انتخابات ریاست جمهوری را برجسته کرد. خبرگزاری مهر هم این عنوان را منتشر کرد، مناظرات از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.  رجا نیوز هم یک گزارش تصویری از اظهارات رئیس رسانه ملی درباره زمان مناظره‌ها منتشر کرد.

3- هیچ رانتی برای نامزدها وجود ندارد
خبرگزاری مهر با تاکید بر این گفته پیمان جبلی که هیچ یک از نامزدها در مناظرات و برنامه‌های انتخاباتی رانت ندارند، نوشت، وی با اشاره به نزدیکی یکی از نامزدها به قائم مقام سازمان صداوسیما و تدابیر لازم برای دوری از تخلف بیان کرد: مصادیق تخلف انتخاباتی درباره مجریان برگزاری انتخابات که صداوسیما هم یکی از آنهاست، کاملا مشخص شده است. هر آنچه رسانه ملی انجام دهد در مقابل چشم همگان است. ما هیچ رانتی نخواهیم داشت. همانطور که گفته شد نتایج نظرسنجی‌ها را هم به ستادها اعلام می‌کنیم و تلاش داریم هیچ حب و بغضی ایجاد نشود.خبرگزاری موج هم نوشت، پیمان جبلیدر خصوص راهکار‌هایی که برای جلوگیری از رفتارهایی که بیانگر جانبداری صدا و سیما از یک کاندیدای خاص ممکن است اتفاق بیفتد، افزود: برای عبور از هنجار‌های بی طرفی در رسانه ملی کار‌های مختلفی صورت گرفته که از جمله آن می

توان به ممناعت از حضور افرادی که شائبه جانبداری از یک کاندیدای خاص را دنبال دارد در جلسات ستاد انتخابات و حتی جلسات روتین سازمان اشاره کرد. کانال تلگرامی انتخابات فوری هم نوشت، جبلی گفت، افراد شائبه‌دار صداوسیما از عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برنامه‌های انتخابات به دور هستند.

4- برنامه‌های انتخاباتی نامزدها(بدون تعارف، رو به دوربین)
خبرگزاری دانشجو (SNN)نوشت، جبلی، رئیس رسانه ملی گفت: هر نامزد محترم می‌تواند با حضور مشاوران خود در میز‌گرد خود شرکت کند و نخبگان با سلایق مختلف دانشگاهی آن‌ها را مورد پرسش قرار خواهند گرفت که میز گردها در حوزه‌های مختلف حکمرانی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجه برگزار می‌شوند. وی اضافه کرد: برنامه صف اول به کارنامه نامزدها می‌پردازد. برنامه گفت و گوی ویژه خبری هم به صورت مفصل به موضوع انتخابات می‌پردازد که هنوز شیوه برگزاری آن مشخص نشده‌است. رئیس سازمان صدا و سیما گفت: هر نامزد در برنامه بدون تعارف هم شرکت خواهند کرد. برای هر نامزد یک برنامه رو به دوربین برای معرفی خود خواهیم داشت که نامزدها به معرفی خود می‌پردازند و البته می‌توانند ۳۱ برنامه «رو به دوربین» برای ۳۱ استان داشته باشند که آنها را ضبط می‌کنند و در اختیار سازمان قرار می‌دهند. برنامه‌های دیگری هم در رادیو و تلویزیون پیش‌بینی شده است که به زودی اطلاع رسانی می‌شود. مشرق نیوز هم  گزارشی تصویری با عنوان«جبلی: هر نامزد در یک برنامه بدون تعارف شرکت خواهد کرد»، اهم محورهای این نشست خبری را منتشر کرد.

5- سامانه تلوبیون با اینترنت رایگان برای نامزدها
خبرگزاری میزان نوشت، دکتر جبلی تصریح کرد، در فضای مجازی نیز سامانه تلوبیون با مخاطب چند ده میلیونی در اختیار نامزدهاست و هر نامزد می‌تواند یک کانال و یک استودیوی اختصاصی داشته باشد که برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی تلوبیون با اینترنت رایگان در دسترس مردم قرار می‌گیرد. ساترا به عنوان نهاد قانونی تنظیم‌گر به سکوها و پایگاه‌های اینترنتی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، کمک می‌کند و مجوز پخش زنده به داوطلبان و سکوها با رعایت قوانین و مقرراتی که ساترا در اختیارشان می‌گذارد، داده خواهد شد.

6- بهره گیری از ظرفیت‌های نخبگان و اندیشکده‌ها
پایگاه خبری الف در تحلیلی با عنوان «جبلی: از ظرفیت‌های نخبگان و اندیشکده‌ها برای انتخابات استفاده کرده‌ایم»، نوشت: جبلی با تاکید بر اینکه همه ماموریت‌های صداوسیما بر اساس راهبرد تحولی رسانه ملی و دو سرفصل هویت محوری و عدالت گستری اتفاق خواهد افتاد اظهار داشت، از جامعه نخبگان کشور در طراحی برنامه‌های انتخاباتی این دوره مدد جستیم. طراحی سوالات بر اساس مسائل اصلی کشور، اسناد بالادستی، معنویات مقام معظم رهبری و برنامه هفتم انجام شد.  عصر ایران در گزارشی تصویری به این بخش از اظهارات جبلی استناد کرد که رسانه ملی قرار است از ظرفیت کارشناسان و مدیران ارشد اجرایی متنوع کشور برای طراحی سوال‌ها استفاده کند. کیهان هم نوشت، طراحی سؤالات جلوی کلی گویی‌ها را خواهد گرفت، سؤالات با کمک چهره‌های دانشگاهی و نخبگان طراحی شده است.

7-  تخلف نظارت بر مناظره‌های زنده انتخاباتی
خبرگزاری آنا نوشت، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در نشست خبری روز یکشنبه خود در جام جم، در پاسخ به این پرسش آنا که به فرض تایید یکی از داوطلبان شاخص انتخابات که با قائم مقام سازمان صداوسیما رابطه درجه یک نسبی دارد، برای پیشگیری از شائبه جانبداری در برنامه‌ها چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ گفت: برنامه‌های انتخاباتی رسانه ملی با نظارت دقیق کمیسیون بررسی تبلیغات در حال انجام است. رسانه ملی مثل یک ساختمان و اتاق شیشه‌ایست و هرآنچه که انجام دهد در معرض دید بیش از 80 میلیون نفر مردم عزیزمان قرار دارد.نظارت بر مناظره‌های زنده انتخاباتی بر عهده کمیسیون نظارت بر انتخابات خواهد بود که اعضای آن در کنار استودیو‌های مناظره حاضر و ناظر خواهند بود.

8- تلاش برای کاهش بسترهای بی اخلاقی و بداخلاقی
کیهان نوشت، رئیس صداوسیما از برخورد قاطع با بی‌اخلاقی احتمالی در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. به نوشته این روزنامه، رئیس رسانه ملی گفت: طبق مطالبه مقام معظم رهبری و مردم به رعایت اخلاق در انتخابات، انتظار داریم امسال کمتر با بداخلاقی‌های انتخاباتی نسبت به دوره‌های قبل مواجه شویم اما در صورت بروز بی‌اخلاقی‌، بخصوص در فضای مجازی باید نهادهای نظارتی مثل دادستانی کل کشور، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات و نهادهای نظارتی کمک کنند.خبرگزاری شفقنا نوشت، رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر عزم رسانه ملی بر جلوگیری از بی اخلاقی داوطلبان اظهار داشت: در تبلیغات انتخاباتی بر «برنامه» داوطلبان تأکید می‌شود، برای جلوگیری از بی اخلاقی داوطلبان ریاست جمهوری در مناظرات برنامه داریم، بسترهای «بی اخلاقی و بداخلاقی» در مناظرات کاهش می یابد. صراط نیوز هم در گزارشی با عنوان «جبلی: با بداخلاقی و لجن‌پراکنی انتخاباتی برخورد قاطع خواهد شد/ عوامل لجن‌پراکنی‌ها و بداخلاقی‌ها افشا خواهند شد و این خواست مردم، رهبری و کاندیداهای انتخاباتی است» نوشت، جبلی تاکید کرد: برای جلوگیری از تخریب و لجن پراکنی انتخاباتی که نه مردم و نه نامزدها می‌پذیرند، از طرف رسانه ملی برخورد قاطع می‌شود.

در مقابله با تخریب‌ها بسیار جدی خواهیم بود و با عوامل تخریب‌ها برخورد خواهیم کرد و آنها را افشا می‌کنیم. رهبر معظم انقلاب هم در فرمایشاتشان به این مساله اشاره کردند و ما حتماً برخورد خواهیم کرد.پایگاه خبری انتخاب به نقل از شفقنا نوشت، پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما گفت: هم در مناظره‌ها و هم در باقی برنامه‌ها تلاش خواهد شد که به جای حاشیه‌های بی مورد، غیر مفید و غیر سازنده، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مستقیماً به برنامه‌های خود اشاره کنند. خبرگزاری ایکنا نیز در یک گزارش خبری به نقل از جبلی نوشت، ترویج اخلاق حسنه انتخاباتی از رویکرد‌های مهم و راهبردی رسانه ملی در انتخابات آتی است. میدان دادن به خطوط سبز به جای تمرکز و محدود کردن خود بر نبایدها و خطوط قرمز مهمترین مبنای ما در برنامه‌های انتخاباتی است.

9- کلی گویی در صداوسیما ممنوع
پایگاه خبری فرارو در گزارشی با عنوان «صداوسیما اجازه کلی گویی به نامزدهای انتخاباتی نمی دهد»، نوشت: رییس سازمان صداوسیما گفت: طراحی سوالات به گونه‌ای است که جلوی کلی‌گویی‌ها را خواهد گرفت و لازم است هر نامزد در ارزیابی دیدگاه بقیه نامزد‌ها رعایت اخلاق عمومی را بکند و تلاش شده که حداکثر ظرفیت برای پاسخگویی نامزد‌ها وجود داشته باشد. کانال تلگرامی تلخند نوشت، جبلی گفت، صداوسیما اجازه کلی‌گویی به نامزد‌های انتخاباتی نمی‌دهد.

تهمینه بختیاری

امتیاز شما