دوران تازه رسانه ملی را باید عصری جدید برای این رسانه فراگیر دانست. دورانی که تحول در جای جای سازمان جاری شده و طبیعی است ادارهکل روابطعمومیبه عنوان یکی از بخشهای مهم که پل ارتباطی میان رسانه ملی با رسانهها و هنرمندان و صد البته عموم ملت بزرگ ایران به شمار میرود، یکی از بسترهای مهم در این فضای تحولی است.
ادارهکل روابط عمومی رسانه ملی کوشیده با بازتعریف جایگاه خود در درون و برون سازمان صداوسیما، آن را از جایگاه تأیید یا تکذیب خبر یا صریحتر بگویم بلندگوی یک سویهای که با صدایی گوشخراش تنها بر طبل موفقیتهای سازمان مربوطه میکوبد به محملی برای ارتباط دوسویه میان اقشار مختلف اعم از اهالی رسانه و هنرمندان بدل کند.
شناسایی هنرمندان فراموش شده و پیگیری احوالاتشان پیرو همین بازمهندسی رخ داد. برگزاری جلسات مختلف با حدود ۳۰۰ خبرنگار معاونت سیاسی در قالب ۳۱ نشست با ایشان، میزبانی از چهرههای مختلف فرهنگی، هنری و رسانهای در کنار سر زدن به هنرمندان مختلف هم فرصتی مغتنم و ازجمله وظایفی بود که این ادارهکل انجام داد. نتیجه ۵۰۰ دیدار بیواسطه و بیرودربایستی با هنرمندان، اهل فرهنگ و هنر و مدیران نهادهای مختلف درون و برون سازمانی و همچنین انعکاس آن به مسئولان مربوطه و پیگیری امور مذکور، گواه این امر است.
متأسفانه چنانچه باید در سالهای اخیر، توجه خاصی به سرمایههای فرهنگی که میتوانند در بزنگاههای اساسی تکیهگاه و پشتوانه رسانه ملی باشند، نشده است . این فراموشی و بیتوجهی عواقب مختلفی خواهد داشت که امیدواریم با ادامه این مسیر، این فضا احیا و روند تعاملات رونق بگیرد. حضور عوامل برنامههای مختلف در واحد ارتباط با مخاطبان (162) که خود این واحد روزانه به حدود ۷۰۰۰ تماس و پیام صوتی و پیامک پاسخگوست، برگزاری نشستهای خبری، ارتباط مستمر با رسانهها، انتشار هفتهنامه داخلی صداوسیما با محتوا و شکل متفاوت، طراحی، توزیع و نصب صدها طرح و نماهنگ مخصوص فضاسازی محیطی و تبلیغی، توجه ویژه به مناسبتها و میزبانی رویدادهای مهم درون و برونسازمانی را نیز باید ازجمله فعالیتهای ادارهکل دانست.
ادارهکل روابطعمومی رسانه ملی کوشیده تا عملی و ملموس در جهت تنویر مسیر حرکت دوران تحول رسانه ملی کنار رسانهها گام بردارد و صمیمانه، سریع و صریح، گفتمانی تعاملی را شکل بدهد. در این مسیر حتماً به همین میزان اکتفا نکرده و هر روز در تلاش خواهیم بود تا رشتههای ارتباطی میان خود و خبرنگاران، هنرمندان و فرهنگدوستان را محکمتر کنیم. در تعامل با عموم مردم عزیز ایران نیز در صددیم با بهتصویر کشیدن نمایی از ارتباطات مردمی سازمان در قالب برنامهای تلویزیونی، صحنهای جدید از نقشآفرینی مردم در رصد، ارزیابی، نقد و تشویق برنامههای تلویزیونی و رادیویی را به نمایش درآوریم. همچنین امیدواریم در مسیر پیش رو بتوانیم گامهایی مستحکم در برقراری ارتباطی وثیق میان خود و جوامع نخبگانی برداشته (که حضور رئیس محترم سازمان در دانشگاههای مختلف و پاسخگویی به پرسشهای دانشجویان حاصل همین ارتباط دوسویه است) درنتیجه زمینههای حضور و نقشآفرینی نخبگان و دانشجویان را در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ارتقا دهیم.
روز و مشتاقترم بگویم هفته ارتباطات و روابطعمومیبهانه مبارکی است که بار دیگر از یکایک عزیزان کوشا در این حوزه قدردانی کنیم. عزیزانی که دامنه فعالیت وسیعی دارند و مجاهدانه و شبانهروزی با دوربین و قلم قدم برمیدارند و علیرغم مشکلات ساختاری روابطعمومیبا همدلی و اتحاد و اتفاق کار را جلو بردند؛
حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت
آری به اتفاق جهان میتوان گرفت
توفیقات روزافزون، سلامتی جسم و روان و عاقبتبهخیری را برای تمام همکاران پویای حوزه روابطعمومی از خداوند منان مسئلت میکنم.
حسین قرایی، مدیر کل روابطعمومی رسانه ملی