رسانه ملی در مسیر تحولی خود تغییرات گستردهای در برنامهها و سریالها ایجاد کرده است. بخشی از این تغییرات در سریالهای تلویزیونی رخ داده و شاهد تولید مجموعههای تلویزیونی با مضامین متفاوت هستیم که به سفارش مرکز سیما فیلم تولید میشوند و مراحل پیش تولید، تولید و پس تولید را سپری میکنند؛ سریالهایی که هرکدام آنها رنگوبوی خودش را دارد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، از همین رو مرکز سیما فیلم بهدنبال احیای برخی ژانرها درسریالهای تلویزیونی است و سریال تلویزیونی «رستگاری» به کارگردانی مسعود دهنمکی مراحل فنی را سپری میکند که قرار است روایتگر عالم برزخ باشد.
البته اگر آثار رسانهملی را رصد کنیم، متوجه خواهیم شد که موج ساخت چنین آثاری به ابتدای دهه ۸۰ برمیگردد و تولید مجموعههای ماورایی نهتنها به تحولاتی در عرصه سریالسازی منجر شد بلکه مردم با علاقه پیگیر تماشای چنین آثاری شدند و مورد توجه قرار گرفت. شاید ابتدا این تصور نبود که این نوع سریالها با اقبال بیش از اندازه مردم روبه رو شود اما علاقهمندی مخاطبان نشان داد اتفاقا چنین سریالهایی را دوست دارند.
شروع این اتفاق در تلویزیون با سریال «کمکم کن بود» و بعد از آن سریالهایی با موضوع شیطان، روح، دنیای برزخ و... ساخته و پخش شد. اما در اواسط دهه۹۰ تعداد تولید این سریالها کاهش پیدا کرد و میتوان گفت حتی تولیدی اتفاق نیفتاد تا این که دو سال پیش سریال «احضار» برای رمضان پخش شد.
اکنون مرکز سیمافیلم که تولید آثار پرمخاطب تلویزیون را در کارنامه دارد، سریال جدیدی در گونه ماورایی تولید میکند که سکانداری آن بهعهده مسعود دهنمکی است. این سریال با نام رستگاری تولید میشود. پیگیریهای جامجم منجر به آخرین اطلاعات اختصاصی از این پروژه شد که در ادامه مطالعه میکنید.
از روستای وردیج تا چهاردانگه
پیش تولید سریال تلویزیونی رستگاری از سال گذشته اتفاق افتاد، چراکه این سریال نیاز به ساخت جلوههای ویژه تخصصی برای به تصویر کشیدن عالم برزخ و دیگر بخشهای سریال داشت. بنابراین گروه سازنده سریال از سال قبل دست به کار شد. تولید این سریال از اردیبهشت امسال آغاز شد و اول آذر تصویربرداری سریال به پایان رسید. ممکن است برای مخاطبان این سؤال پیش بیاید که گروه سازنده سریال رستگاری برای ضبط این اثر به کجا رفتهاند؟ پیگیریهای ما نشان میدهد تصویربرداری این سریال در تهران و اطراف آن رخ داده است.
از روستای وردیج گرفته تا چهاردانگه و... لوکیشنهای سریال رستگاری بودند. باید گفت گروه سازنده با هوشمندی چنین لوکیشنهایی را انتخاب کردند، زیرا روستای وردیج جزو مناطق بکر اطراف تهران محسوب میشود و تپههای سنگی در این روستا جزو مناطق خاصی است که روی سنگها در طول سالیان طولانی، سوراخهایی ایجاد شده که تماشای آن برای هر بینندهای با هیجان همراه است.
حقالناس در عالم برزخ
مسلما سنگ بنای اولیه در هر پروژه، قصه است. پیگیریهای ما حکایت از آن دارد که این سریال قرار است از زاویهای تازه به مبحث عالم برزخ و در قالب یک قصه شنیدنی و پر از گره بپردازند. ضمن این که اعلام شده قصه این مجموعه متفاوتتر از دیگر سریالهای ماورایی بوده که تا امروز تولید و از شبکههای تلویزیون پخش شده است. دهنمکی غیر از کارگردانی، تهیهکنندگی سریال رستگاری را هم به عهده دارد. علاوه بر آن، پیگیریهای ما نشان میدهد ژانر این سریال، وحشت نیست و میتوان گفت معنوی است. مضمون اصلی قصه حقالناس و عالم برزخ است که به موضوعاتی همچون مرگ و احتضار پرداخته میشود. گروه سازنده سریال رستگاری در قالب قصه به موضوعاتی همچون احترام به خانواده به ویژه والدین میپردازند. این کار از گروه تولیدات اجتماعی مرکز سیمافیلم است و به سفارش این گروه تولید میشود.
سرنوشت افرادی که به کما رفتند
وقتی صحبت از روح در آثار نمایشی میشود، مسلما مخاطبان علاقهمندند بیشتر درباره آن بدانند. ازهمین رو وقتی در آثار نمایشی از روح گفته میشود، آدرنالین خون بینندگان بالا میرود و با هیجان قصه را دنبال میکنند. برای علاقهمندان این موضوع باید بگوییم که میتوانند در سریال رستگاری بیننده چنین موضوعی به واسطه جلوههای ویژه باشند که متفاوت از آثار نمایشی با این محوریت است. همچنین در قالب قصه سرنوشت چند شخصیت دیده میشود که در کما به سر میبرند و چند شخصیت هم پس از مرگ در عالم برزخ هستند. همین نشان میدهد بینندگان با قصه ای جذاب و متفاوت روبهرو هستند.
چه خبر از جلوههای ویژه؟
مسلما در ساخت آثاری همچون رستگاری، جلوههای ویژه نقشی به سزا دارد. بنابر این گروه سازنده هم روی این موضوع توجه بسیاری داشته تا بتواند صحنههای این سریال را به واسطه جلوههای ویژه برای مخاطبان باورپذیر کند. مسعود دهنمکی برای ساخت رستگاری از تکنیکهای جدید در جلوههای ویژه در این سریال بهره برده که تا به حال در سینما و تلویزیون تجربه نشده و برای نخستین بار است که کار میشود.
روح شخصیتهای قصه در این سریال بهواسطه همین تکنولوژی متفاوت از دیگر آثار تلویزیونی است که با این محوریت تولید شده و میتوان گفت ارواح در این سریال بهصورت شفاف و شیشهای دیده میشوند. البته باید گفت دهنمکی در فیلم سینمایی رسوایی ۲ بهواسطه جلوههای ویژه، زلزله را طراحی کرده بود.
بهنظر میرسد که در سریال رستگاری هم با بهره بردن از تکنیکهای جدید در جلوههای ویژه، شخصیتها و قصه را برای مخاطبان قابل لمس کند. جلوههای ویژه سنگین برای این اثر به کار برده شده است. پیگیریها نشان میدهد که تولید صحنههای رئال سریال در کار بسیار است. شنیدهها حاکی از آن است که جلوههای ویژه این اثر با دیگر کارهای ماورائی تلویزیون متفاوت است و میتوان منتظر یک اثر خوشساخت دیگر از سیمافیلم بود. همچنین زمان زیادی گروه برای ساخت جلوههای ویژه به کار برد تا کار عجلهای ساخته نشود.
پاکنیت در لباس حافظ
محمود پاکنیت که از بازیگران فعال در تلویزیون محسوب میشود و اخیرا سریالهایی با بازی او با نامهای گیلدخت، تبوتاب، آتش و باد و... ازتلویزیون پخش شده، درمجموعه تلویزیونی رستگاری هم بازی میکند. او از هنرمندان پیشکسوت و توانا محسوب میشود که تا به امروز نقشهای متفاوتی را بازی کرده که برای همیشه در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند. او در سریال نقش متفاوتی را بهعهده دارد که تاکنون چنین نقشی را بازی نکرده و قرار است با این نقش، مخاطبان را غافلگیر کند.
پاکنیت در این سریال نقش حافظ را بازی میکند که نقش اصلی سریال محسوب میشود. او در سریال رستگاری نقش یک پدر کارخانهدار را بازی میکند که بر اثر اشتباهات خودش درگیر حوادثی میشود که او را با مسائل زیادی روبهرو میکند. همچنین مدیر فیلمبرداری این سریال فرشاد گلسفیدی است و از دیگر ویژگیهای سریال رستگاری که میتوان به آن اشاره کرد تعدد لوکیشنهاست که دهنمکی درصدد بوده تا با انتخاب لوکیشنهای متنوع، قابهای متفاوتی را در این سریال ارائه بدهد و میتوان گفت این سریال بیش از ۵۰ لوکیشن اصلی دارد. البته باید به انتظار بنشینیم و ببینیم که دهنمکی در این اثر چطور مخاطبان تلویزیون را غافلگیر کند.
آخرین ساخته این کارگردان با نام «آزادی مشروط» پخش شد که او در این سریال از زبان طنز بهره برده بود. این کارگردان در کارنامهاش سهگانه پرمخاطب و ماندگار «اخراجیها» را دارد که حتی با ساخت «اخراجیها۱» توانست به شهرت زیادی برسد. شهرت او فقط به سینما خلاصه نمیشود و در تلویزیون هم سریالهای پرمخاطب ساخته است که میتوان به معراجیها، دادستان، دارا و ندار و... اشاره کرد.
یکی از ویژگیهای قابلتامل در کارهای دهنمکی این است که او، خودش را محدود به گونه خاصی از فیلمسازی نمیکند و علاقهمند است آثاری با مضامین متفاوت بسازد، به همین دلیل نگاه به مردم جامعه دارد که دغدغههای این روزهایشان چیست و بعد بر آن اساس دست بهکار میشود. از دیگر آثار او مستند «فقر و فحشا»ست که با اقبال زیادی روبهرو شد. این مستند به موضوعات اجتماعی میپرداخت.
از نقشآفرینی ۱۰۰ هنرمند تا چهرههای جدید
در این سریال که در ۳۰ قسمت تهیه میشود، بیش از ۱۰۰ بازیگر صاحبنام ایفای نقش میکنند که میتوان به حمیدرضا هدایتی، علیرضا استادی، رامین راستاد، مهدی سلوکی، رامبد شکرآبی، کاوه سماکباشی، افشین سنگچاپ، حسن اسدی، ماشاا... شاهمرادیزاده، اکبر رحمتی، رضا توکلی، محمدرضا رهبری، سراج مالک، محمود مقامی، نفیسه روشن، پوراندخت مهیمن، سولماز حصاری، ساقی زینتی و... اشاره کرد. یکی از نکات قابلتامل در سریال رستگاری این است که دهنمکی برای ساخت این سریال سراغ چهرههای جدید رفته که قبلا ایفای نقشهای کوتاه داشتند اما در این سریال نقشهای بلند را بهعهده دارند.
کارنامه تلویزیونی مسعود دهنمکی
سال ۱۳۸۹ دارا و ندار
سریال دارا و ندار، روایتگر مردی به نام تیمور گلچین است. او مرد مسن، خودخواه و ثروتمندی است که تمام داراییاش را فروخته و در امر ساختمانسازی در دبی سرمایهگذاری کرده و برای همیشه به آنجا میرود... .
سال ۱۳۹۳ معراجیها
قراراست تعدادی از شهدای گمنام تفحصشده در یکی از دانشگاهها دفن شوند اما گروهی از دانشجویان با تحریک استاد گنجی اقدام به آشوب میکنند. همین آغاز قصهای میشود که گروه دانشجویان مجبور به سفری ناخواسته میشوند... .
سال ۱۳۹۹ دادستان
عماد فاتحی که دانشجوی دانشگاه است ازبالای ساختمان دانشگاه سقوط میکند وهنوز معلوم نیست علت سقوطش چیست. دانشجویی با سماجت سعی در افشای فساد مسئولان ازجمله نمایندگان مجلس دارد و... .
سال ۱۴۰۱ آزادی مشروط
داستان آزادیمشروط از آنجا شروع میشود که بهخاطر بیماری کرونا تصمیم گرفته میشود چندی از زندانیان با حکم آزادیمشروط برای مدتی آزاد شوند تا زندان خلوتتر شود. بههمیندلیل فردی بهنام طاها مرادی... .
سال ۱۴۰۲ رستگاری
این سریال قرار است از زاویهای متفاوت و جدید به موضوع عالم ماورا بپردازد، قصهای که برای مردم باورپذیر و قابل لمس باشد... .
فاطمه عودباشی - دبیرگروه رسانه