بیستونهم مهر رادیو اقتصاد شانزده ساله میشود؛ اولین رادیویی که در سال1390 با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت شروع به کار کرد و با هدف اطلاعرسانی مؤثر و در مسیرآگاهیبخشی به یک شبکه سراسری تخصصی در حوزه اقتصاد تبدیل شد. این شبکه رادیویی تلاش کرده بازوی اثربخش رسانه در عرصه فعالیتهای اقتصادی و صدای اقتصاد در حوزههای مختلف کارآفرینی، کسبوکار، کشاورزی و صنعت و... باشد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رادیو اقتصاد در دوره تحولی با تغییر جدول پخش و ساختار برنامههایش، بر مدار سیاستهای تحولی سازمان پیش رفته و رویکرد برنامهسازی متفاوتی را برگزیدهاست. در رویکرد جدید ردپایی از مطالبهگری بر مدار عدالتگستری و شناخت بازار سرمایه و کار بر مدار هویتمحوری دیده میشود. به مناسبت 16 سالگی رادیو اقتصاد به سراغ مدیران وبرنامهسازان این رادیو رفتیم تا از فضای تحول در این شبکه تخصصی بگوییم.
به سوی تحول با ساختارهای متنوع
سید محمدرضا صالحی، مدیر رادیو اقتصاد درباره اینکه رویکرد شما در برنامهسازی رادیو اقتصاد در دوران تحولی چیست، گفت: با توجه به فصل تحول در رسانه ملی، رادیو اقتصاد با بازتعریف و بازاندیشی در موضوعات رادیو اقتصاد، رویکرد خود را متناسب با اجزای سند تحول ترسیم کرد و با نگاه تحولی در رویکرد، محتوا و سازوکار کلیت رادیو اقتصاد را از نو چیدهایم.
وی افزود: یکی از تغییرات زیربنایی در زمینه همین بازاندیشی متأثر از مولفههای جهاد تبیین و گام دوم انقلاب، رهنمونهای مقام معظم رهبری در شعار سال و شاخصهای محتوایی سند تحول، تغییر گروههای رادیو اقتصاد به سه گروه اقتصاد و جامعه، کارآفرینی و کسب وکار و حکمرانی اقتصادی است که در یک سال اخیر برنامهریزی محتوایی به فراخور ماموریتها در این سه گروه برای برنامهها و جدول پخش صورت میپذیرد.
مدیر رادیو اقتصاد با اشاره به مأموریت رادیو اقتصاد در جهاد تبیین متذکر شد: رادیو اقتصاد در سالی که گذشت بر اساس سند تحول و با تاکید بر دو رویکرد مطالبهگری و تبیینی در دو حوزه ساختاری و محتوایی برنامهریزی ویژه داشته و در افق پیش رو همچنان همین ماموریت را پیش خواهدگرفت.
صالحی با تأکید بر دو سرفصل مهم در رادیو اقتصاد افزود: ما در سال 1402 دو سرفصل شعار سال و روایت پیشرفت را در کانون توجه قرار دادیم و بخش مهمی از برنامههای این شبکه رادیویی با محوریت این دو موضوع روی آنتن رفت. برای نمونه 822 ساعت برنامه در شش ماهه اول با موضوع شعار سال روی آنتن رادیو اقتصاد رفتهاست.
وی ادامه داد: تولید برنامههای کوتاه و جذاب و توجه به ساختارهای متنوع به ما در جذب مخاطب کمک خواهدکرد. به طور مثال تولید مستند به شکل برنامه کمربندی در دستور کار این رادیو است. مثلا برنامه عصرگاهی رادیو اقتصاد هر روز به یک مستند اختصاص داده شده و این روند برای حضور در جشنواره«پژواک» به طور مستمر ادامه خواهدداشت.
مدیر رادیو اقتصاد ساختار مسابقه و ترکیبی را از ساختارهای مورد علاقه مخاطبان دانست و گفت: بی شک تولید برنامههای کوتاه و جذاب و توجه به ساختارهای متنوع به ما در جذب مخاطب کمک خواهدکرد. این نکته در سال جدید به طور ویژه در بازمهندسی جدول پخش شبکه مورد توجه گروههای برنامه ساز قرار گرفت که از جمله میشود به اختصاص یک کمربند ثابت هفتگی به برنامههایی با ساختار مستند و در موضوعات مختلف اشاره کرد. ساخت آگهی خدمات اجتماعی در بزنگاهها و تولید مینی فیچرهایی برای ایجاد جذابیت بیشتر در بخشهای مختلف جدولپخش از دیگر نمونههای این اقدامات ساختاری بودهاست. توجه به رویکرد تفریحی و سرگرمی و اختصاص چند بخش طنز کوتاه در جدولپخش و همچنین تاکید بر مسئله آموزش به عنوان یکی از شاخصهای موثر در تحقق عدالتمحوری از دیگر نمونههای تغییرات ساختاری در این شبکه بودهاست. همچنین به ساختار مسابقه با رویکرد آموزشی و در عین حال سرگرمی هم در سال جدید نگاه ویژه داشتهایم تا سبد ساختاری رادیو اقتصاد را متنوع و رنگارنگ و طبق سلیقه تمام مخاطبان بچینیم.
صالحی اصلاح سبک زندگی و ترویج الگوی صحیح مصرف را در جهت عدالتمحوری توصیف کرد و گفت: یکی از موضوعات و ماموریتهای مهم این شبکه، کار فرهنگی بر روی بهینهسازی و اصلاح الگوی مصرف و توجه به سبک زندگی در حوزه اقتصاد بودهاست که برای هر دو این گسترههای موضوعی برنامهریزی ویژه داشتهایم. عموم موضوعات مرتبط با سبک زندگی ایرانی - اسلامی در برنامه«به توان زندگی» دنبال میشود. هر چند در طول جدول پخش متناسب با ماموریتهای هر گروه و برنامه به صورت موردی هم به این موضوعات پرداخته میشود.
وی حضور میدانی رادیو اقتصاد در مجامع مهم و رویدادهای اقتصادی از جمله نشست سخنگوی دولت و حضور در حیاط دولت را اتفاقی نو در کسب خبر دانست و گفت: از اتفاقات مهم و نسبتا نو در دوره جدید رادیو اقتصاد، حضور میدانی این شبکه در مجامع و رویدادهای مهم اقتصادی از جمله نشست سخنگوی اقتصادی دولت و همچنین حیاط دولت است که در حوزه کسب خبر در نوع خود اتفاقی نو است. پوشش زنده و سریع رویدادهای مهم اقتصادی و نمایشگاههای مختلف و تلاش برای ایجاد پویایی در حوزه بازار و اقتصاد خرد و کلان کشور از جمله اقدامات مهم و درخور توجه شبکه اقتصاد در یک سال اخیر است و امیدواریم به همین صورت ادامه یابد.
مدیر رادیو اقتصاد از بازمهندسی جدولپخش پخش در دوره تحولی خبرداد و افزود: قریب به 80 درصد جدول پخش شبکه تغییر کردهاست و هر ماه هم متناسب با مناسبتهای تقویمی و رویدادهای روز، شاهد تغییرات مهم و بهروز در جدول پخش شبکه هستیم و تمام برنامهها با پیوست رسانهای مرتبط با سند تحول روی آنتن میروند. نکته مهم اینجاست که جدول پخش رادیو اقتصاد کاملا پویاست و به جز چند برنامه مشخص و ویژند که مخاطبان وفاداری دارد، بقیه برنامهها به ضرورت بهروز میشوند و این تغییرات جزئی و کلی کاملا در برنامهها مشهود است. افزایش تولید برنامه از نتایج همین بازمهندسی جدولپخش در زمینه مولفههای سند تحول بودهاست.
وی حضور مردم روی آنتن و دیدهشدنشان را یکی از فصول مهم این رادیو برشمرد و افزود: تاکید بر حضور مردم روی آنتن و تعامل نزدیک با آنها و ایجاد حس تعلق در شنوندگان یکی از سرفصلهای مهم این رادیو است. در دوره تحولی مردم باید خود را روی آنتن حس کنند و بدانند که این برنامهها زبان گویای آنهاست. برنامههای ترکیبی«گذر بازار»، «پنجره اقتصاد» و همچنین برنامه صبحگاهی«روزی نو» با هدف برقراری این تعامل طراحی شده و روی آنتن رفتهاند.
مدیر رادیو اقتصاد، رسانه را پل ارتباطی میان مردم و مسئولان دانست و گفت: از دیگر ماموریتهای رادیو اقتصاد مطالبهگری و برقراری ارتباط بین مردم و مسؤلان است. به منظور تحقق نکات موجود در شعار سال، تا حد امکان طوری برنامهریزی شدهاست که صدای مردم مطالبهگر را در جهت رونق تولید و رفع موانع پیشرفت به گوش مسئولان برسانیم. در برنامه به قید فوریت» هر روز به مشکلات کارآفرینان و صاحبان مشاغل سراسر کشور میپردازیم. گاهی مطالبه یک کارآفرین از شهری دور از پایتخت یا روستایی دورافتاده روی آنتن بیان میشود و ما از مسئول مربوطه روی آنتن پیگیر مشکل و راه حل آن میشویم یا در برنامه«روی خط باشید» نیز سوالات و مشکلات حقوقی مخاطبان بیان میشود و مسئولان و کارشناسان مربوطه روی خط پاسخگو هستند.
صالحی با تأکید بر تعامل خوب میان صاحبان کسبوکار و رادیو اقتصاد متذکر شد: ما در حل بسیاری از مشکلات اقتصادی فعالان کسبوکار و رفع موانع تولید از سر راه تولیدکنندگان پیشتاز بودهایم. در یک رابطه دوسویه مطالبهگری را از برخی نهادها برای حذف موانع دستوپاگیر که بر سر راه کسبوکار اصناف وجود داشت، پیش بردیم و به طور متوالی پیگیر مطالبات و خواستههای مرتبط با وظایف بسیاری از دستگاهها شدهایم.
وی توضیح داد: ما با شناسایی مشکلات تولیدکنندگان با دعوت از مسؤلان مربوط تا حصول نتیجه و رفع مشکل کار را پیگیری میکنیم. در برنامه«کنکاش» با حضور مسئولان و صاحبان اصناف، مشکلات طرفین را بازنمایی میکنیم و راهحلهایی برای آنها ارائه میدهیم.
مدیر رادیو اقتصاد به حضور فعال این شبکه در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در دوره جدید ورود مؤثری به فضای مجازی داشتیم. علاوه بر بازمهندسی وبگاه شبکه، با تغییراتی در کانال این شبکه مخاطبانمان را چهار برابر کردیم. ضمن اینکه به تولید پادکستهای جذاب با موضوعات اقتصادی پرداختهایم. این پادکستها علاوه بر آنتن برای پخش در پادگیرهای مختلف تنظیم مجدد میشوند.
صالحی در پایان با اشاره به حرکت رادیو اقتصاد به سمت مرجع شدن در بازار کسبوکار متذکر شد: رادیو اقتصاد به عنوان تنها مرجع رسمی اقتصاد کل کشور در تلاش است در برخی حوزهها به طور انحصاری مرجع سازی کند. یکی از مهمترین این حوزههای چالشی، تغییر و تحولات بازارهای سرمایه است که همواره محل مناقشه برای مردم بودهاست. در همین حوزه به طور خاص روی برنامهای به نام«سرای سرمایه» به عنوان مرجع رسمی اعلام آخرین اخبار و تغییرات این حوزه کار کردهایم و از تمام توان خود در فضای مجازی برای تقویت این راهبرد کمک میگیریم. برنامه«سرای سرمایه» هر روز ساعت 14:00 تا 14:30 با حضور مهمانان معتبر و مرجع در حوزه بازارهای سرمایه روی آنتن شبکه رادیویی اقتصاد میرود. حضور چشمگیر و پررنگ رادیو اقتصاد در جشنوارههای داخلی و عرصههای بیرونی و کسب چندین جایزه در بخشهای مختلف اقتصادی از جمله اتاق اصناف یا بورس و رسانه و همچنین پژواک هم قدمی است در زمینه حفظ مرجعیت این شبکه و معرفی آن به عنوان یک رسانه معتبر در حوزه اقتصادی و برای رسیدن به این هدف در افق پیش رو هم برنامهریزی ویژه کردهایم.
پنجرهای برای آشتی با تولید داخلی
مهدی شیار، مدیر گروه حکمرانی اقتصادی رادیو اقتصاد گفت: گروه حکمرانی اقتصادی ماحصل تلفیق دو گروه کشاورزی و صنعت است که در دوره تحول بیشتر بر موضوعات کسب و کار، بررسی برنامههای توسعه کشور و اقتصاد کلان متمرکز است.
وی افزود: تولید برنامههایی مانند«پنجره اقتصاد» که به تولید داخلی میپردازد، برنامه«کنکاش» که با هدف انعکاس مناظرههای اقتصادی، مسائل روز جامعه مسائل و موضوعات کلان اقتصادی مردم را رصد میکند و در هر قسمت این مسائل را به بحث میگذارد و برنامه«رهیافت» که با حضور کارشناسان با بررسی و ریشهیابی مهمترین مسائل و مشکلات اقتصادی روز راهکارهای عملیاتی در این زمینه ارائه میدهد، نشان از نگاه رادیو اقتصاد به معنای حکمرانی و شعار سال در دوران تحولی رسانه ملی دارد.
شیار با اشاره به مستندهایی که در این گروه تولید میشود، افزود: مستند«ما میتوانیم» با رویکرد تبیین پیشرفتهای کشور در حوزههای مختلف هر جمعه ساعت 9:00 تا 9:25 به روی آنتن میرود. در مستند«پرونده» نیز به مشکلات روز جامعه میپردازیم. در مستند«نبض پیشرفت» نیز در خصوص شعار سال ۱۴۰۲ یعنی«مهار تورم و رشد تولید» با کارشناسان مختلف گفتوگو میکنیم.
مدیر گروه حکمرانی اقتصادی، برنامه«پنجره اقتصاد» را یکی از برنامههای مهم این گروه دانست و گفت: مهمترین اقدام در برنامه«پنجره اقتصاد»، سوق دادن فعالان عرصه تولید به ایجاد توسعه همه جانبه کشور است و از سوی دیگر مخاطبان را برای خرید کالای ایرانی و پرهیز از خرید کالاهای خارجی مشابه ترغیب میکند.
وی ادامه داد: برنامه«رهیافت» به عنوان برنامه گفتوگومحور شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:00 با بررسی و ریشهیابی مهمترین مسائل و مشکلات اقتصادی روز را با ارائه راهکارهای عملیاتی روی آنتن میرود.
شیار با اشاره به توجه رادیو اقتصاد به موضوع واردات و صادرات بیان کرد: برنامه«پنجره اقتصاد» با هدف حمایت از صادرکنندگان و واردکنندگان کالا تولید میشود و تمرکزش بر حمایت رسانه از تولیدات داخلی باکیفیت و قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی است.
وی افزود: در برنامه«پنجره اقتصاد» تلاش میکنیم تا با ساختار جدید برنامهسازی، فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی را در کشور ترویج کنیم. بررسی مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان کالا، معرفی ظرفیتهای صادراتی کشور و ورود هدفمند واردات کالا و بررسی آثار مخرب ورود قاچاق کالا، معرفی توانمندیها و ظرفیتهای تولیدی و صادراتی کشور نیر از جمله موضوعات مورد بررسی در این برنامه است.
فرهنگسازی برای مدیریت اقتصادی و مصرف
مهرگان سوادکوهی، مدیر گروه اقتصاد و جامعه رادیو اقتصاد است که یکی از قدیمیترین گروههای برنامهساز شبکه رادیویی اقتصاد است. از این گروه برنامه ساز برنامههای متعددی به روی آنتن میرود . برنامه صبحگاهی«روزیِ نو»، برنامه عصرگاهی«گذر بازار»، «به توان زندگی»، «روی خط باشید»، «مسابقه بیست»، برنامه طنز«آقای سپرده» و«پلاک 98 »از برنامههای این گروه هستند. سوادکوهی با اشاره به ماموریتهای این گروه گفت: فرهنگسازی اقتصادی، اصلاح سبک زندگی و ترویج رفتار صحیح اقتصادی، مدیریت اقتصادی و مصرف بهینه در خانواده، تربیت کودکان خلاق یا کودکانی که مهارتهای کار و کارآفرینی داشتهباشند، مطالبهگری و پیگیری مسائل اقتصادی معیشتی مخاطبان از مهم ترین ماموریتهای گروه اقتصاد و جامعه است.
وی افزود: جنس موضوعهایی که انتخاب میشود اغلب اقتصادی - اجتماعی، اقتصادی -روانشناسانه و اقتصادی - حقوقی هستند، حتی موضوع بعضی از برنامهها طوری انتخاب میشود که ضمن بیان مطالب اقتصادی برنامه جنبههای طنز و سرگرمی هم داشتهباشد. برنامههای صبحگاهی و عصرگاهی و برخی از برنامههای دیگر طوری طراحی شدهاند که با مخاطبان تعامل خوبی داشتهباشند. حتی شنوندگان با طرح دیدگاه و نظرهای خود به شکل تلفنی یا با ارسال پیامک در برنامه مشارکت و به پیشبرد آن کمک میکنند.
سوادکوهی با اشاره به برنامه صبحگاهی«روزیِ نو» بر وجه اطلاع رسانی آن تأکید کرد و گفت: این برنامه ضمن روایت مهمترین اخبار اقتصادی روز سعی میکند با حال و هوای بانشاط و پر انرژی انگیزه لازم برای کار و تلاش و کسب روزی و رزق حلال را در شنوندگان تقویت کند.
مدیر گروه اقتصاد و جامعه اظهار کرد: در برنامه«به توان زندگی» با حضور کارشناسان و صاحبنظران از مهارتهای مدیریت هزینه در خانوار، تربیت کودکان خلاق و توانمند، مصرف کالای تولید داخلی با مخاطبان سخن میگوییم و در برنامه عصرگاهی«گذر بازار» نمایش طنز و موسیقی و ترانه و گزارش و پرسش و نظرخواهی از مردم درباره موضوعات اقتصادی ناب و جذاب را داریم.
وی گنجاندن برنامهای حقوقی برای پاسخ دادن به سوالات مخاطبان را مهم ارزیابی کرد و گفت: برنامه«روی خط باشید» با ساختار مشاوره تلفنی یکی از پرمخاطبترین برنامههای این گروه است. هدف این برنامه افزایش اطلاعات شنوندگان در حوزههای حقوق اقتصادی خانواده، حقوق کسب و کار، حقوق تجارت و حقوق مالکیت معنوی است.
هدایت به سمت کارآفرینی و کسب و کار موفق
طاهره جولانی، مدیر گروه کارآفرینی و کسب و کار، تمرکز بر رفع نیاز به کسبوکار با توجه به شاخصهای جهانی و آموزش کارآفرینی و مدیریت کسب و کار را مهمترین سرفصل این گروه عنوان کرد.
وی با اشاره به ارتقای بینش و دانش در حوزه کسب وکار گفت: در این حوزه برنامههای متنوعی را تولید کردهایم. برنامه «اوصاف الاصناف» برنامهای گفتارمحور و کارشناسی است که با حضور یکی از پژوهشگران حوزه اصناف به بررسی پیشینه اصناف میپردازد. در برنامه«به قید فوریت» که ساعت 8:00 صبح روی آنتن میرود، با هدف مطالبهگری، به مشکلات تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار رسیدگی میشود.
جولانی با اشاره به تعامل رادیو با اصناف و اتحادیهها گفت: در برنامه«شغل آزاد» به مشکلات اصناف و اتحادیهها میپردازیم و در صدد افزایش اطلاعات و دانش و آگاهی مخاطبان درباره مشاغل و عملکرد هر صنف هستیم. در هر برنامه در گفتوگو با پیشکسوت یک صنف، چالشها، موانع و تجربههای آن صنف نیز بررسی میشود.
به گفته مدیر گروه کارآفرینی و کسب و کار، تبیین و تحلیل آخرین اخبار بازارهای سرمایه در گفتوگو با کارشناسان اقتصادی در برنامه«سرای سرمایه» دنبال میشود و در تلاشیم در آینده این برنامه را به عنوان مرجعی رسانهای در حوزه خبرهای بازار سرمایه قلمداد کنیم.
وی با اشاره به مستندهایی که در این گروه تولید میشود، افزود: دو مستند در جدول پخش رادیو اقتصاد از آن این گروه است. مستند«نوآوران»که روند تولید یک محصول بومی و دانش بنیان را گزارش میدهد و مستند«کلاه سایبری» که به کلاهبرداری در فضای مجازی میپردازد.
جولانی در باره برنامههای سرگرمیمحور تاکید کرد: مجله ترکیبی و نمایشی«عصرانه کاری» در عین حالی که چالشهای مشاغل مختلف را با زبانی طنز معرفی میکند، خانوادهها را در انتخاب شغل مناسب برای فرزندانشان نیز راهنمایی خواهدکرد. این برنامه در گفتوگو با صاحبان مشاغل، با معرفی مشاغل ناشناخته تلاش دارد تا جذابیت تمام مشاغل درآمدزا را به افراد جامعه نشان دهد.
پیشگام در مستند اقتصادی
نازنین کتابچی، تهیهکنندگی را با رادیو گفتوگو آغاز کرده و سالهاست که در رادیو اقتصاد حضور دارد. اواکنون تهیهکنندگی برنامههای «شب آفتابی»، «پرونده» و «نبض پیشرفت» را در رادیو اقتصاد برعهده دارد.
وی با اشاره به برنامه«شب آفتابی» که با محوریت ارائه مشاوره به کسب و کارها روی آنتن میرود، گفت: در یک شبنشینی دو ساعته صمیمانه با حضور کارشناسان کسبوکار به کارآفرینانی که تجربه یا دانش کافی ندارند مشاوره میدهیم و به صورت علمی و عملی موضوعات کاری و چالشهای آن را بررسی میکنیم.
تهیهکننده برنامه«پرونده» که این روزها از رادیو اقتصاد پخش میشود، عنوان کرد: «پرونده» از اولین مستندهایی است که در سال 1400 تولید شد و در همان سال در دو بخش جشنواره«پژواک» به مراحل نهایی جشنواره رفت و در یک بخش جایزه هیئت داوران را گرفت. این برنامه، مسائل روز را با رویکرد اقتصادی همراه با قالب و ساخت مستند بررس
ی میکند. وجود نظرات مردم، مسئولان و کارشناسان همه و همه در کنار هم و ضرباهنگ تندی که این برنامه دارد وجه تمایز آن است.
کتابچی تصریح کرد: در رادیو اقتصاد با ساختاری که موضوعات اقتصادی دارند موضوعات آنها را از چندین بعد بررسی میکنیم، از طرفی در کنار هم قرار دادن مردم، کارگران، کارفرمایان، کارشناسانهای حوزههای مختلف مرتبط مثل شرکتهای دانشبنیان، نانو و... و قالب دادن به آنها وجه تمایز برنامهسازی در این شبکه تخصصی است.
وی با اشاره به برنامه«نبض پیشرفت» که مستندی برای بررسی عملکردها در حوزه شعار سال است، گفت: این مستند در دو رویکرد شعار سال را بررسی میکند. ابتدا به صنایع مختلف و الزامات تحقق رشد تولید و مهار تورم در آن صنعت پرداختیم و پس از آن رویکردمان را از الزامات به اقدامات تغییر دادیم و در اوضاع فعلی عملکرد دستگاههای مختلف را برای مهار تورم و رشد تولید با گوشزد کردن اقدامات لازم و وضعیت موجود بررسی میکنیم.
به گفته کتابچی این برنامه به شکل خاص، موشکافانه و جزء به جزء به موضوع شعار سال پرداخته و این خودش یک رکورد در برنامهسازی با محوریت شعار سال است.