امروز شنبه  ۷ مهر ۱۴۰۳
در آیین اختتامیه پنجمین دوره‌ آموزشی سکوهای دارای مجوز از ساترا مطرح شد؛
در آیین اختتامیه پنجمین دوره‌ آموزشی سکوهای دارای مجوز از ساترا مطرح شد؛

طراحی هشت راه تعاملی با مجوزگیرندگان و سکوها

مشاهده ۵۵۱
۱۴۰۲/۰۵/۲۹- ۰۷:۳۲
تعداد بازدید:551

آیین اختتامیه پنجمین دوره‌ آموزشی «مدیریت رسانه و مهارت ارزیابی محتوا» ویژه سکوهای دارای مجوز از ساترا با حضور مدیران ساترا و نمایندگان سکوها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رئیس ساترا در این مراسم با بیان اینکه ما هشت راه تعاملی با مجوزگیرندگان و سکوهای صوت‌و تصویر فراگیر در فضای مجازی طراحی کرده‌ایم که توسعه هم پیدا خواهندکرد، گفت: یکی از این هشت راه برگزاری دوره‌های آموزشی چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت مجازی است؛ همچنین تناسب سرفصل‌های ارائه شده در کلاس‌ها با ماموریت‌های ساترا، توقع ما از این دوره‌های آموزشی است؛ راه دوم ایجاد فضا برای گفت‌وگو و تعامل است که از جمله راهکارهای افزایش تعامل، مجمع«رصتا» است، به‌طوری که همه مجوزگیرندگان سکوها بعد از دریافت مجوز به‌طور خودکار عضو مجمع«رصتا» می‌شوند.

وی افزود: راه سوم، موضوع مجوزدهی به طرح و برنامه، تولید و انتشار است؛ درحال حاضر هرکسی که دارای هویت باشد و درخواست مجوز طرح و برنامه خود را در درگاه ملی مجوز ثبت کند، بعد از بررسی‌های لازم موفق به دریافت مجوز می‌شود. اگر درخواست فیلم‌نامه مطرح شود، مجوز به نویسنده اعطا خواهدشد؛ مجوز تولید هم به تهیه‌کننده و مجوز انتشار به سکو اعطا می‌شود.

مقیسه در ادامه گفت: راه چهارم، نظرسنجی‌ها است؛ پنجمین راه نشریه تخصصی «کد» و راهکار ششم برنامه «صمیمانه» است که تاکنون 26 قسمت از آن به اتمام رسیده‌است و رسانه‌ها با حضور در این برنامه ضمن شناخته شدن، امکان گفت‌وگو هم خواهند داشت. هفتمین راه، برگزاری نشست‌های استانی است که تا به امروز چندین نشست از جمله در اصفهان و خراسان برگزار شده‌است.

رئیس ساترا با توضیح درخصوص هشتمین راه برای تعامل با سکوها خاطرنشان کرد: تشکیل نشست‌ها و کارگاه‌های جانبی در نمایشگاه‌ها خصوصا نمایشگاه«رصتا»، راه دیگری است که برای تعامل با سکوهای دارای مجوز از ساترا در نظر گرفته‌ایم. مدیران ساترا و نمایندگان سکوها در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها کنار یکدیگر حضور دارند و این زمان، فرصتی است برای گفت‌وگو.

وی در ادامه به اهداف برگزاری آیین اختتامیه دوره آموزشی سکوها اشاره کرد و گفت: گفت‌وگو و تعامل با ذی‌نفعان و مجوزگیرندگان از ساترا، بررسی تناسب سرفصل‌ها با مأموریت ساترا، معرفی مدرس از طرف مدعوان، اعلام نیازهای آموزشی شامل سرفصل جدید یا دوره جدید، تشکر از استادان، فراگیران و دست‌اندرکاران اجرای دوره‌ها، بحث در زمینه شیوه‌های توسعه دوره‌های آموزشی  به‌عنوان یکی از حقوق  رسانه‌ها، حضور آزاد متقاضیان در دوره‌ها و راه‌اندازی دوره‌های آموزشی مکتوب مبتنی بر مطالعه و آزمون از اهداف برگزاری آیین اختتامیه است.

مقیسه در پایان تأکید کرد: ارتقای دوره‌ها از حضوری به دوره‌های«حضوری - مجازی» همراه با منابع برخط نظیر فیلم و کتاب نیز جزو برنامه‌های ساترا خواهدبود.

 ارتقای سطح دانش، بینش و مهارت فعالان عرصه صوت‌و تصویر فراگیر

حسین زارعی، مدیرکل صدور مجوز و امور رسانه‌های ساترا نیز در این مراسم تصریح‌کرد: یکی از راهبردهای اساسی اداره کل صدور مجوز و امور رسانه‌های ساترا بحث توانمندسازی است و من و تمام همکارانم اعتقاد و اهتمام جدی داریم که این امر به‌خوبی اجرا و به‌روز شود. اگر موضوع آموزش و توانمندسازی به‌طور جدی دنبال شود، بسیاری از سازوکارهای اجرایی که در اداره کل صدور مجوز با آن درگیر هستیم مرتفع خواهدشد.

وی ادامه داد: از طرفی اگر این امر یعنی اهتمام به آموزش از جانب سکوها نیز جدی گرفته‌شود، بسیاری از مسائلشان را حل خواهدکرد و خوشبختانه حل کرده است. لذا ما این راهبرد را جدی می‌گیریم و در سال 1402 نسبت به آن اهتمام بیش‌تری خواهیم ‌داشت.

زارعی تصریح کرد: یکی از اقدامات ساترا در ارائه خدمات توانمندسازی به رسانه‌های دارای مجوز، برگزاری دوره‌های آموزشی«مدیریت رسانه» و«مهارت ارزیابی محتوا در فضای مجازی» با هدف ارتقای سطح دانش، بینش و مهارت فعالان این عرصه است. آشنایی مدیران رسانه‌ای با مقررات و دستورکار‌های سازمان، افزایش اثربخشی و کارایی در ارائه خدمات و محتوا از طریق افزایش مهارت‌های مدیریتی مدیران رسانه‌ها و در نهایت ایجاد توانایی بررسی عدم مغایرت محتوای منتشر شده با مقررات و ضوابط سازمان از مهم‌ترین اهداف این دوره‌های آموزشی محسوب می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: با توجه به اینکه تاکنون 230 رسانه در دوره‌های آموزشی شرکت و مدارک خود را از دانشگاه صداوسیما دریافت کرده‌اند، پیش‌بینی ما این است که باتوجه به حجم درخواست‌ها سکوها به‌منظور دریافت مجوزهای قطعی تا پایان امسال، شش تا هفت دوره را برگزار کنیم.

رابطه دوست‌مدار، بهترین نوع رابطه رسانه و مخاطب

حسن خجسته باقرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما نیز در بخشی دیگر از این مراسم عنوان کرد: تنظیم‌گری محصول نزاع بین بازارگرایان و جامعه‌گرایان بوده‌است و تنظیم‌گری در صدد است تعادلی درست مابین ارزش‌های اقتصادی و  فرهنگی ایجاد کند.

وی به بیان انواع ارتباط رسانه با مخاطبان پرداخت و گفت: رسانه با مخاطب خود سه نوع رابطه دارد: یکی رابطه تجویزی است که همه شبکه‌ها با رویکرد آموزشی جزو این دسته هستند؛ دومین رابطه مشتری‌مدار است که شما جزو این دسته هستید و سوم رابطه دوست‌مدار است به معنای آنگونه که باید باشیم. تفاوت بین رابطه مشتری‌مدار و دوست‌مدار در این است که رابطه دوست‌مدار اگرچه به رضایت مخاطب توجه دارد، اما به خیر و مصلحت او نیز فکر می‌کند، درحالی که رابطه مشتری‌مدار فقط به رضایت مخاطب می‌اندیشد. با این تفاسیر بهترین رابطه، دوست‌مداری است.

وی خاطرنشان کرد: ممکن بود اگر کار تولیدی که شما هم‌اکنون مشغول آن هستید در کشور دیگری بود، خیلی زود برخی کارها را پیش ببرید زیرا امکان استفاده از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های آن‌ها فراهم بود. اما اینجا موضوع متفاوت است چراکه نه تنها شرعا بلکه اخلاقا هم بعضی اتفاقات ممکن نیست. قبل از این در گفت‌وگویی درپاسخ به این سوال که چه مواردی ممنوع است، گفته بودم که در تولیدات هرآنچه برای خانواده خود مورد پسند است، برای مخاطب هم خوب است و هر آنچه که برای خانواده خودتان مورد پسند نیست، برای مخاطب هم مناسب نیست.

 

 

 

امتیاز شما