امروز شنبه  ۷ مهر ۱۴۰۳
طرحی نو در امتداد تحول
طرحی نو در امتداد تحول

شبکه رویا، رویشی نو در عرصه پرورش نیروی متخصص رسانه‌ای

مشاهده ۶۷۳
۱۴۰۲/۰۵/۲۲- ۰۸:۴۹
تعداد بازدید:673

باتوجه ‌به رویکرد تحول‌محور در سازمان صداوسیما همگام با طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین رسالت معاونت فضای مجازی در ارتقای نقش رسانه ملی به‌عنوان بازیگر اصلی صوت و تصویر در فضای مجازی کشور، تعاملات با سایر نهادهای فعال در حوزه رسانه‌ای کشور آغاز ‌شده تا با بهره‌گیری از مجموعه داشته‌های سازمان و آورده‌های دیگر سازمان‌ها بتوان نقشی نو در تاروپود فضای مجازی کشور پدید آورد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «شبکه رویا»، رویشی نو در عرصه تولید دانشجویی است که معاونت فضای مجازی و دانشگاه صداوسیما را به هم پیوند زده‌ است. جوانه‌زدن این بذر امید با افتتاح و پخش آزمایشی آن از تاریخ 16 آبان  سال 1401  آغاز شده‌ است. اکنون با گذشت چندین ماه از پخش آزمایشی این شبکه، بازخوردهای اثرگذاری دریافت شده که تداوم مسیر را مورد تأکید قرار داده‌ است؛ مسیری که علاوه بر تولید و پخش پیام، رسالت پرورش نیروی متخصص رسانه‌ای را محقق خواهد ساخت.

در مسیر تحولی حوزه فضای مجازی رسانه ملی، توسعه هم‌افزای زیست‌بوم محتوای حرفه‌ای و زیست‌بوم محتوای مردمی منجر به توسعه شبکه‌های خطی بر بستر تلوبیون شده‌ است که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی شبکه‌های تلوبیونی کتاب و نما قرآن (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، میراث آریا (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، رضوی (آستان قدس رضوی)، رویا (دانشگاه صداوسیما) و تهران (دانشگاه تهران) توسط معاونت فضای مجازی اشاره کرد. 

بهره‌گیری از این بستر در بلندمدت باعث ارتقای نقش سازمان به‌عنوان بازیگر اصلی صوت و تصویر فراگیر و همچنین توسعه ضریب نفوذ و میزان مصرف محتوای سازمان در کنار نهضت تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی و توسعه محتوای سالم از طریق هم‌افزایی با نهادهای مؤثر خواهدبود.

با عنایت به مفاد«سند تحول معاونت فضای مجازی» در دوره تحول سازمان صداوسیما، زمینه‌سازی برای تولید و پخش برنامه‌های بدیع و خلاقانه در ذیل زیست‌بوم‌های تعریف‌شده در این سند و همسو با سه رکن اصلی رسالت سازمان یعنی«هوی‌ محوری، عدالت‌گستری و شتاب‌دهی به پیشرفت» و همچنین آماده‌سازی نسل جدید برای ورود به میدان جهاد تبیین و نبرد عظیم رسانه‌ای، راه‌اندازی یک شبکه اختصاصی برای دانشگاه رسانه ملی با توجه‌ به فرصت‌ها و امکانات موجود در بستر فضای مجازی، طرحی بدیع بود که با همکاری معاونت فضای مجازی و دانشگاه صداوسیما پیاده‌سازی شد.

دانشگاه صداوسیما با وجود دانشکده‌های تخصصی و ارائه رشته‌ها و گرایش‌های متعدد و متناسب با الگوهای موردنیاز رسانه ملی، هرساله تعداد کثیری از دانشجویان حائز رتبه در کنکور را پس از طی مصاحبه‌های احراز صلاحیت علمی و عمومی و کسب آموزش‌های علمی، معرفتی و مهارتی لازم برای جذب به سازمان معرفی می‌کند تا در بخش‌های مختلف رسانه ملی فعالیت خود را آغاز کنند؛  از این‌رو این دانشگاه به‌عنوان دروازه اصلی ورود به سازمان صداوسیما به‌ عنوان قرارگاه اصلی جنگ نرم و مرکز تخصصی تربیت نیروی انسانی این سازمان از یک فرصت و ظرفیت ویژه با پشتوانه علمی و دانشگاهی برخوردار است که علاوه بر نقش‌های ذاتی خود می‌تواند به‌عنوان یک بازوی رسانه‌ای متشکل از نیروهای جوان، خلاق و پرانگیزه نیز عمل کند. معرفی و بهره‌گیری شایسته از سرمایه‌های انسانی تربیت‌شده در این دانشگاه، می‌تواند نقشی مهم در پیشرفت و تعالی فضای رسانه‌ای کشور ایفا کند که با تلاش و پیگیری معاونت فضای مجازی این امکان به مرحله عملیاتی رسید.

در نتیجه، در کنار تعامل دانشگاه با سایر مراکز سازمان و شبکه‌های سیما مسئله مهم و مغفول، نبود یک بستر یا سکوی پخش آثار تولیدشده در دانشگاه هم به‌عنوان بخشی از آموزش دانشجویان و هم ابزاری برای امیدبخشی و برانگیختن آن‌ها جهت فعالیت‌های مداوم در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای است.

بنابراین، از مزایای راه‌اندازی شبکه دانشگاهی«رویا» می‌توان به تجربه‌اندوزی دانشجویان دانشگاه صداوسیما در زمینه‌های مختلف رسانه‌ای، تعامل و هم‌افزایی نیروهای رسانه‌ای سراسر کشور، استعدادیابی و شناسایی نخبگان حوزه رسانه و تولیدات ارزان‌قیمت، ولی با پشتوانه علمی نام برد.

در بحث تولید و تأمین محتوا برای  این شبکه هم به جهت کمّی و هم به جهت کیفی تمهیدات لازم اندیشیده شده و راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری شبکه با حضور استادان و مدیران متعهد، انقلابی و مجرب رسانه‌ای از دانشگاه صداوسیما و معاونت فضای مجازی در دستور کار قرار گرفت.

از زمان شروع فعالیت آزمایشی شبکه رویا 4100 عنوان محتوای ضبطی و زنده از این شبکه پخش ‌شده‌است. پوشش زنده رویدادهای هفته پژوهش، هفته هنر انقلاب اسلامی، حکمت مطهر، همایش مناسک و رسانه  از جمله این موارد است.

امتیاز شما