امروز پنج شنبه  ۱۵ آذر ۱۴۰۳
‌دست‌اندرکاران از گسترش پر شتاب فناوری ‌اطلاعات در زیرساخت‌های رسانه ملی گفتند
‌دست‌اندرکاران از گسترش پر شتاب فناوری ‌اطلاعات در زیرساخت‌های رسانه ملی گفتند

گوی و میدان مواجهه با چالش‌های سایبری در دستان همکاران فنی

مشاهده ۶۴۸
۱۴۰۲/۰۴/۲۴- ۱۳:۴۸
تعداد بازدید:648

بیست‌ودوم تیر هر سال روز«فناوری ‌اطلاعات» بزرگ داشته می‌شود؛ پدیده شگرفی که همچون همه رسانه‌های دنیا، در رسانه ملی و برای همکارانمان در بخش‌های گوناگون آن نیز از مصادیق کاربردی و اهمیت وافری برخوردار است و به‌نوعی بخش عظیم از لازمه‌های حیات فنی و زیرساختی بسترهای تولید و پخش رادیو ‌و ‌تلویزیون را در دل خود دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  به همین مناسبت تلاش کردیم با دست‌اندرکاران چند حوزه اختصاصی و مرتبط با این موضوع گفت‌وگویی کنیم تا ضمن بیان واضح وظایف این حوزه‌ها و مأموریت محوله سازمانی آن‌ها، روایتگر گوشه‌ای از دشواری‌هایی باشیم که در ساختار جدید بر عهده دارند.

 فرشید بهجت‌محمدی، قائم‌مقام معاونت توسعه‌و‌فناوری رسانه

میدانی برای رویارویی پیوسته با چالش‌های نوظهور

 شاید ۳۰ سال پیش تبریک روز فناوری‌اطلاعات در حوزه رسانه‌ای با محوریت رادیو‌و‌تلویزیون امری غریب بود، اما اکنون با توجه به نزدیک‌شدن بیش از حد این فناوری به فناوری‌های تخصصی چرخه‌های تولید تا انتشار در فضای برودکست و عدم امکان‌پذیری تفکیک فناوری‌اطلاعات از سایر بخش‌های فناوری‌ رسانه، تبریک گفتن روز فناوری‌اطلاعات به همکاران خدوم و فعال و متخصص این حوزه موضوعیتی بسیار جدی دارد. گستره حوزه‌های تخصصی فناوری اطلاعات در سازمان بسیار وسیع است و لایه‌های مختلف زیرساخت سکوها و کاربری‌ها را در ‌برمی‌گیرد.

در تمام این لایه‌ها امنیت سایبری موضوعی بسیار مهم و از جمله دغدغه‌های اصلی رسانه‌های تخصصی به شمار می‌رود. یکی از ویژگی‌های همکاران فناوری‌اطلاعات در معاونت توسعه‌و‌فناوری رسانه که وجه تمایزی مهم به‌شمار می‌رود، التزام به به‌روز نگه‌داشتن دانش و تخصص است. این موضوع بین همکاران فناوری-اطلاعات رایج است که اگر فردی متخصص در این حوزه شش ماه مطالعه در حیطه تخصصی خود نداشته باشد در عمل و به‌تدریج از گردونه فعالیت خارج می‌شود.

این وجه تمایز باعث می‌شود تا همکاران به صورت مداوم با چالش‌های جدید و نوظهوری مواجه باشند. به‌عنوان مثال۱۰ سال پیش کاربری هوش مصنوعی در صنعت رسانه امری مبهم، دور از ذهن و لبه فناوری دنیا محسوب می‌شد، درصورتی‌که اکنون هوش مصنوعی، ابزاری جدی در عرصه اتوماسیون فعالیت‌های تکراری و طولانی انسانی، تحلیل‌‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا امری کاملاً شناخته‌شده و متداول محسوب می‌شود.

با توجه به فعالیت‌های گسترده همکاران فناوری اطلاعات در بخش‌های زیرساخت، نرم‌افزارها و ابزارهای کاربردی و امنیت، این ‌روز را به تمام همکاران تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم با تلاش‌های خالصانه و مجدانه این عزیزان شاهد بهره‌مندی روزافزون سازمان صدا‌و‌سیما از فناوری اطلاعات باشیم که امری ‌تفکیک‌ناپذیر از فرایندهای کاری حوزه‌ رسانه محسوب می‌شود.

 روح‌الله شاطرپوری، مدیرکل زیرساخت و مراکز داده

معماری زیرساخت‌های قدرت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری

 مهندس شاطرپوری، مدیرکل زیرساخت و مراکز داده سخن خود را در خصوص نقش و جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) این‌گونه آغاز کرد: بشر همواره در طول تاریخ از فناوری‌ها به‌عنوان روشی برای تبدیل دانش، مهارت و تجربه خود به قدرت و ثروت بیش‌تر و تسهیل‌ امور خود استفاده کرده‌است. با رشد سریع و بیش‌تر دانش بشر در سده‌های اخیر، مسئله فناوری‌های دانش‌بنیان به یکی از اهرم‌های اصلی قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کشورهای مختلف تبدیل شده‌است.  وی ادامه داد: در این میان فناوری اطلاعات و حوزه‌های مربوط به آن به یکی از پیشران‌های اصلی پیشرفت و تولید ثروت در میان کشورهای جهان تبدیل شده به‌نحوی‌که شرکت‌های فعال در این حوزه همچون گوگل، آمازون و مایکروسافت طی دهه‌های اخیر همواره جزو ثروتمند‌ترین و درآمدزاترین شرکت‌های بین‌الملل محسوب می‌شوند.

شاطرپوری یادآور شد که در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی از عبارت فاوا که مخفف عبارت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است، استفاده می‌شود.

مدیرکل زیرساخت و مراکز داده در خصوص نقش و رسالت زیرساخت در محور‌های گوناگون کاری نیز شش بخش اصلی تشکیل‌دهنده را یادآور شد که مصداق تعریف استاندارد جهانی حوزه‌ فناوری اطلاعات است و این موارد را چنین برشمرد: بخش اول دریافت اطلاعات (recive/capture)، بخش دوم ذخیره‌سازی اطلاعات(Storage) ، بخش سوم پردازش و تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات(process)، بخش‌چهارم انتقال‌و-تبادل اطلاعات(exchange)، بخش‌پنجم حفظ امنیت‌ و‌ محرمانگی اطلاعات (security)، بخش ششم به‌کارگیری و نمایش اطلاعات(view)‌.

او ادامه داد: ترکیب و هماهنگی شش بخش یادشده برای ارائه خدمات مبتنی بر سامانه‌های رایانه‌ای هنر مردان حوزه فناوری اطلاعات است، اما در‌مجموع ذخیره‌سازی، پردازش و انتقال ‌اطلاعات فارغ ‌از نوع، کمّیت ‌و ‌کیفیت آن نیازمند زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و کنترلی است تا مهندسان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوانند بسته به نیاز هر سازمان یا کسب‌و‌کار، فرآیندها و چرخه‌های کاری مربوط به‌آن کسب‌و‌کار را به سامانه‌های اتوماسیونی و مکانیزه تبدیل کنند. ازاین‌رو، سامانه‌‌های نرم‌افزاری بسته به نوع و الگوی کسب‌و‌کاری که قرار است پیاده‌سازی کنند، تنوع و تکثر بسیاری دارند، اما زیرساخت‌هایی که میزبان این سامانه‌های نرم‌افزاری هستند معمولاً الگوهای از پیش تعریف شده‌ای دارند.

شاطرپوری ایجاد زیرساخت‌های پایدار و ایمن به‌منظور ذخیره‌سازی، پردازش و انتقال اطلاعات در محل‌های مناسب (مراکز داده) را از جمله مأموریت‌های اصلی و پایه‌‌‌ای اداره کل زیرساخت معاونت توسعه‌و‌فناوری رسانه برشمرد و در خصوص حوزه زیرساخت سازمان نیز گفت: حوزه‌ زیرساخت سازمان براساس شرح وظایف و مأموریت محوله، متولی برقراری ارتباطات شبکه بین سامانه‌های رایانه‌ای مختلف در سطح سازمان با یکدیگر و همچنین ارتباط این افراد با سامانه‌های مختلف رایانه‌ای است که غالباً در سرور روم‌ها یا مراکز داده موجود در سطح سازمان میزبانی می‌شوند. این زیرساخت متشکل از صدها سرور در مراکز داده و چند ده هزار کاربر در سطح تهران و مراکز استانی سازمان صداوسیماست که باید در یک محیط ایمن و پایدار به یکدیگر متصل شوند و به تبادل اطلاعات بپردازند.

از این مدیر فنی در‌خصوص سکوی خاص و اختصاصی استفاده شده در زیرساخت رسانه ملی جویا شدیم که در توضیح آن تصریح کرد: در حوزه‌ی کاری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، معماری‌های مرجع برای طراحی و پیاده‌سازی‌ مؤلفه‌های زیرساختی توسط نهادها یا شرکت‌های تولیدکننده مطرح جهانی تدوین شده است که معمولاً طراحی و اجرای مؤلفه‌های زیرساختی در حوزه‌ شبکه و مراکز داده منطبق با این معماری‌ها و طراحی‌های مرجع انجام می‌گیرد. نکته مهم در خصوص این معماری‌های مرجع و استانداردها در این است که باید منطبق با نیاز هر سازمان یا کسب‌و‌کار، پیاده سازی و اجرا شود.

مدیرکل زیرساخت و مراکز داده در پاسخ به این پرسش که آیا زمانی‌که صحبت از زیرساخت، توانایی‌ها، قابلیت‌ها، تعدد خدمات و مسائلی از این دست می‌شود، منظور ایجاد یک بستر برای اجرای تفکرات کلان و به‌منظور سرعت بخشیدن برای دستیابی به هدف است،‌ گفت: در حوزه‌ زیرساخت فناوری اطلاعات وظیفه‌ اداره‌کل زیرساخت ایجاد ‌و ‌نگهداری ‌بستری مطمئن، پایدار و ایمن به‌منظور ذخیره‌سازی، پردازش و انتقال اطلاعات و داده‌های سازمانی است که البته ارائه این خدمات زیرساختی خود نیازمند سامانه‌های مدیریتی و نظارتی است که باید خاص مدیریت منابع زیرساختی راه‌اندازی شده‌باشند. وی افزود: باتوجه به اینکه منابع و زیرساخت‌های سخت‌افزاری، منابعی بسیار گران‌قیمت و باارزشند، مهم‌ترین مؤلفه‌ در این مقوله افزایش کارایی و بهره‌وری و استفاده حداکثری از این منابع است. در عین حال امنیت و پایداری این منابع دو رکن دیگر ارائه خدمات زیرساختی هستند که باید در کنار بحث بهره‌وری و کارایی در مد نظر قرارگیرد.

شاطرپوری در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: مسئله مهم دیگر چالاکی و افزایش سرعت در ارائه خدمات زیرساختی به حوزه‌های متقاضی است. باتوجه به اینکه منابع زیرساختی غالباً ماهیت سخت‌افزاری و مانا دارند، ایجاد معماری‌ها و کارکرد‌هایی که بتواند به این زیرساخت‌های ثابت و مانا ماهیت پویاتر و چالاک‌تری بدهد همواره محل بحث و نزاع بوده‌است. لذا بحث نرم‌افزار محوری در همه جنبه‌های زیرساختی یکی از پایه‌های اساسی تفکر پیشرو در حوزه زیرساخت است که علاوه بر افزایش بهره‌وری، سرعت ارائه خدمات را نیز به مشتریان چندین برابر افزایش می‌دهد.

وی همچنین یادآور شد که فناوری‌های مجازی‌سازی و خدمات ابری از مهم‌ترین عناوین مورد بحث در حوزه زیرساخت‌های فضای مجازی است. جایی‌که اشتراک منابع جهت افزایش بهره‌وری از تجهیزات سخت‌افزاری به حداکثر خود می‌رسد و با به‌کارگیری الگو‌های ابری در ارائه خدمات زیرساختی به مشتریان، اغلب خدمات به‌صورت خودکار و برخط و بدون دخالت نیروی انسانی و بر اساس میزان مصرف جاری اختصاص می‌یابد.

شاطرپوری نقش فناوری خصوصاً فناوری‌های IP محور در حوزه‌ کاری خود را اینگونه بیان کرد: زمانی که ما از IP صحبت می‌کنیم منظورمان یک بیانیه ارتباطی است که در بخش انتقال و جابه‌جایی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیانیه IP به علت سادگی و قابلیت توسعه بسیار سریع مورد استقبال بسیار زیاد شرکت‌های تولیدکننده قرار گرفته که تجهیزات تولیدی‌شان جهت نقل و انتقال داده‌های خودشان نیازمند بستر ارتباطی شبکه‌اند، لذا بسیاری از صنایع از جمله صنعت برودکست و رسانه از زیرساخت‌های ارتباطی مبتنی بر بیانیهIP برای انتقال داده‌ها، اطلاعات و پوشه‌های مورد نیاز خود استفاده می‌کنند.

مدیرکل زیرساخت و مراکز داده ادامه داد: باتوجه به اینکه بیانیه IP نقش کلیدی و محوری در بحث ارتباطات شبکه‌ دیتای سازمان ایفا می‌کند، می‌توان گفت که تمام نقل و انتقالات داده‌های سازمان حداقل در بخش فناوری اطلاعات بر اساس همین بیانیه صورت می‌پذیرد. می‌توان تجهیزات فراوانی را نام برد که در اجرای ماموریت خود نیازمند تبادل اطلاعات با تجهیزات دیگر هستند که از جمله آن‌ها دستگاه‌های ارسال و دریافت صدا‌و‌تصویر مبتنی برIP گرفته تا کاربران خدمات، سرورهای پردازشی و دستگاه‌های ذخیره‌سازی و بسیاری دیگر از تجهیزات و ادواتی که نیازمند جابه‌جایی و انتقال اطلاعات هستند، همگی در بخش نقل و انتقال اطلاعات خود از این بیانیه استفاده می‌کنند. لذا تجهیزات و کاربردها بسیار متعدد و متنوع است، اما بیانیه ارتباطی در لایه زیرساخت ثابت و مبتنی بر IP است و این رمز توفیق و ماندگاری بیانیه IP است.

او در خصوص تفکیک مرز میان زیرساخت و حوزه فناوری اطلاعات به دلیل اشتراکات و شباهت‌های کاری نیز به سه حوزه اصلی تعریف شده در معاونت توسعه و فناوری رسانه اشاره کرد و گفت: در ساختار و تشکیلات طراحی شده برای معاونت توسعه و فناوری رسانه از سه حوزه‌ اصلی مربوط به فناوری اطلاعات، حوزه فکر افزار و نرم‌افزار که فرایندها و چرخه‌های کاری سازمان را به سامانه‌های نرم‌افزاری و اطلاعاتی تبدیل می‌کند، برعهده‌ اداره کل فناوری اطلاعات است و ایجاد و نگهداری زیرساخت‌های میزبانی‌کننده از این سامانه‌ها و ارتباطات فی‌مابین آن‌ها بر عهده‌ اداره‌کل زیرساخت است. البته در نظام‌های سازمانی متعالی‌تر یک حوزه بالادستی تحت عنوان حکمرانی فناوری اطلاعات برای هماهنگی و نظم‌دهی همه زیر حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات بر اساس سیاست‌گذاری‌ها و راهبرد‌های متمرکز سازمانی نیز در نظر گرفته می‌شود .

شاطرپوری در خصوص وظیفه حوزه کسب‌و‌کار در ساختار جدید معاونت توسعه‌و‌فناوری رسانه نیز توضیح داد: مرکز داده امام علی (ع) یک مرکز داده اَبَرمقیاس با ظرفیت ظرفیت پرداشی بسیار بالاست که  این حجم از ظرفیت در حال حاضر مورد نیاز کسب و کارهای سازمانی نیست. هدف اصلی این بوده که برای تکمیل، راه‌اندازی و نگهداری این ظرفیت عظیم بتوان از منابع مالی و انسانی حوزه‌های خارج سازمان در قالب طرح‌های مشارکت، تجاری‌سازی و ... استفاده کرد.

شاطرپوری اداره کل زیرساخت را به‌عنوان حوزه‌ ستادی، متولی طراحی، راه‌اندازی و نگهداری زیرساخت‌ها و شبکه‌های فناوری اطلاعات در معاونت‌های مختلف تهران و مراکز صداوسیمای استانی دانست و افزود: ایجاد زیرساخت شبکه برای استان‌های همدان، کرمان و زاهدان جزو طرح‌های در دست اقدام است. همچنین طرحی جهت ارتقای امنیت شبکه‌ LAN و لبه‌ شبکه سازمان در حال اجراست. افزایش پایداری شبکه داده سازمان در نقاط حساس با راه‌اندازی تجهیزات افزونه از دیگر طرح‌های شاخص این اداره‌کل است. طرح‌های ایزوله‌سازی ترافیک کاربران LAN از شبکه‌ اینترنت و راه‌اندازی سامانه ذخیره‌سازی برخط و غیربرخط برای نگهداری نسخه‌ پشتیبان از اطلاعات سازمانی نیز جزو طرح‌ها و اقدامات شاخص این اداره‌کل است.

  سیدحامد نجفی، مدیرکل فناوری اطلاعات

فناوری محورِ توسعه و تحول سازمان‌ها و جوامع است

 سیدحامد نجفی، مدیر‌کل فناوری‌اطلاعات، در ابتدا  نقش و رسالت فناوری‌اطلاعات در مجموعه‌های گوناگون کاری را این چنین تشریح کرد: فناوری‌اطلاعات با محوریت دانش، خرد و تفکرهای انسانی به منظور بهره‌‌گیری از اندیشه و سپردن امور تکراری و غیر‌خلاق به ماشین و همچنین افزایش کارآیی و آزاد‌شدن مهارت‌های انسانی است و در سال‌های اخیر این موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفته‌‌ است.

او تصریح کرد: فناوری به‌عنوان محور‌ توسعه جوامع و سازمان‌ها در جهان مطرح است، بنابراین طراحی ساختار آن نیازمند ژرف‌اندیشی و تأمل، همراه با ارائه الگوی مناسب و بررسی الگو‌های موجود در سازمان صداوسیماست.

نجفی فناوری را حاصل تلاقی الکترونیک، پردازش داده‌ها و ارتباطات مخابرات توصیف کرد که باعث از ‌میان رفتن فاصله‌ها و در کنار هم قرار‌گرفتن رایانه‌ها و کاربران می‌شود و برآیند آن مکانیزه‌شدن سامانه‌های ارتباطی و افزایش ظرفیت‌های انتقال داده است. همچنین به‌کار‌گیری فناوری ‌اطلاعات در هر‌سازمانی، تغییرات بنیادین را در تمام زمینه‌ها نوید می‌دهد. پس به‌طور کلی می‌توان گفت: همان‌طوری که امروزه دنیا را نمی‌توان بدون صنعت ‌برق در نظر گرفت، تصور دنیای بدون فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات نیز غیر‌ممکن است.

از مدیر‌کل فناوری‌ اطلاعات در باره کاربرد فناوری‌اطلاعات در سازمان صدا‌و‌سیما سؤال کردیم که در پاسخ موضوع را به سه بخش تقسیم کرد و گفت: یک بخش عمومی است که سرویس‌ها و سامانه‌های داخل سازمان مانند سرویس‌های مبتنی بر خدمات‌اداری، رفاهی، سرویس‌های تعاملی مانند اینترنت، رایانامه و ... را شامل می‌شود و در خدمت همکاران سازمان برای تسهیل امور روزمره است. بخش دوم در دسته رادیو و تلویزیون قرار می‌گیرد که در حوزه صداوتصویر، ارزیابی برنامه‌ها، جدول پخش، هوشمندسازی چرخه‌ پخش، تولید -محتوا، جست‌وجو و کشف ‌اخبار، بایگانی دیجیتال، تولید و ویرایش برنامه‌ها، مدیریت محتوا و .... تقسیم‌بندی می‌شود و تنوع زیادی دارد. همچنین در بخش‌ دیگر می‌توان به پخش ‌زنده اینترنتی، اطلاع‌رسانی‌ها، مدیریت ارتباط با مخاطب شامل سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی و... اشاره کرد. نجفی تصریح کرد: فناوری‌اطلاعات در صداوسیما علاوه بر کاربردهای فراوان آن در بهبود کیفیت برنامه‌ها، بهبود فرآیند تولید و پخش برنامه‌ها، ارتباط با مخاطبان و مدیریت ارتباط با مشتریان نیز همکار خوبی برای سازمان صدا‌و‌سیماست.

 نجفی در‌ خصوص نقش مهم فناوری‌ اطلاعات برای پیشبرد اهداف سازمان صدا‌و‌سیما هم به نقش‌هایی مهم اشاره کرد که از جمله آن‌ها فراهم‌آوردن امکان انتقال اطلاعات صدا‌و‌تصویر با سرعت و کیفیت بالاست. به‌عنوان مثال، تلویزیون اینترنتی با استفاده از شبکه‌های اینترنت، به صداوسیما امکان می‌دهد تا برنامه‌های خود را به-صورت زنده یا ضبط‌شده در تمام نقاط جهان پخش کند. همچنین، استفاده از فناوری‌های رسانه‌ای نظیر وبگاه، پادکست و شبکه‌های اجتماعی، به صداوسیما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی با مخاطبان خود در تعامل باشد و اطلاعات خود را به‌روز‌رسانی کند. همچنین این فناوری‌ها به صداوسیما کمک می‌کنند تا بازاریابی خود را در صنعت ‌رسانه اجرا کند و بازار خود را گسترش دهد.

مدیرکل فناوری‌اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: استفاده از سامانه‌های مدیریت محتوا (CMS) نیز به صداوسیما کمک می‌کند که محتوای خود را به‌راحتی مدیریت کند و آن ‌را در‌ جایی‌ که باید، نشر دهد. همچنین، استفاده از نرم‌افزارهای تولید محتوا، این امکان را می‌دهد که صداوسیما به‌راحتی محتوای خود را ایجاد و ویرایش کند. به‌طور‌کلی، فناوری‌اطلاعات به صداوسیما در تولید، توزیع و مدیریت محتوا، بازاریابی و ارتباط با مخاطبان کمک می‌کند و نقشی بسیار مهم در پیشبرد اهداف صداوسیما دارد.

نجفی به این پرسش که آیا فناوری اطلاعات می‌تواند به بهبود کیفیت برنامه‌ها صداوسیما کمک کند نیز پاسخ مثبت داد و تأکید کرد: فناوری اطلاعات می‌تواند به بهبود کیفیت برنامه‌های صداوسیما کمک کند. یکی از روش‌هایی که فناوری اطلاعات می‌تواند در این حوزه کارگشا باشد، استفاده از تجهیزات پیشرفته و نرم‌افزارهای تولید و ویرایش صدا و تصویر است که به صداوسیما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های با کیفیت و حرفه‌ای‌تری تولید کند. همچنین، استفاده از فناوری‌های برتر پخش در حوزه انتقال صدا و تصویر، مانند سامانه‌های پخش تصویر در فضای سه‌بعدی، این امکان را می‌دهد که برنامه‌های خود را با کیفیت بالا و با تجربه بصری و صوتی بهتری پخش کند.

وی یادآور شد: علاوه بر این، در بهبود فرآیند تولید و پخش برنامه‌ها، به‌عنوان مثال، سامانه‌های مدیریت محتوا و سامانه‌های حفظ و نگهداری پوشه‌های صوتی و تصویری، به سازمان کمک می‌کند تا به‌راحتی و باکیفیت بالا، برنامه‌های خود را تولید و پخش کنند.

مدیرکل فناوری اطلاعات معاونت توسعه و فناوری رسانه، استفاده از فناوری‌های مختلف در رسانه ملی را ضروری دانست و گفت: فناوری‌هایی نظیر پادکست، وبگاه، نرم‌افزارهای تلفن همراه و ارسال پیامک، به صداوسیما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی با مخاطبان خود در تعامل باشد و از طریق این رسانه‌ها، اطلاعات خود را به مخاطبانش منتقل کند.

او خاطرنشان کرد: استفاده از سامانه‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، به سازمان کمک می‌کند تا با مخاطبان خود در تعامل بیش‌تری باشد و به نیازهای آن‌ها پاسخ دهد. این سامانه‌ها به صداوسیما امکان می‌دهد تا اطلاعاتی را درباره مخاطبان خود جمع‌آوری و با ‌استفاده از این اطلاعات، بهترین راهکارهای رسیدگی به نیازهای مخاطبانش را پیدا کند و با مخاطبانش در تعامل بیش‌تری باشد و نیازهای آن‌ها را تأمین کند.

نجفی طرح‌های شاخص در حال اجرا در اداره کل فناوری اطلاعات را از جمله طرح‌های مهم و ضروری سازمان برشمرد و به برخی از آن‌ها نیز اشاره کرد که ازجمله آن‌هاست: سامانه پرسنلی جامع سازمان با سامانه‌های حضور و غیاب، مرخصی، اطلاعات کارکنان، انجام کار، پاداش، مأموریت و لوح شیفت که در حال توسعه است، سامانه مدیریت طرح سازمان برای ثبت و پیگیری طرح‌های جاری سازمان که در حال بهره‌برداری است، سامانه مدیریت دارایی با هدف جمع‌آوری، رصد و ‌پایش دارایی‌های مشهود سازمان (درحال توسعه و بهره‌برداری)، بازطراحی و پشتیبانی سامانه اتوماسیون اداری، داشبورد تحلیلی رسانه‌های اجتماعی (حکیم) با محوریت رصد و پایش سایت‌های خبری داخلی و شبکه‌های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، توییتر و ... با استفاده از تحلیل متن هوشمند، تشخیص چهره بر روی برنامه‌های تلویزیونی داخلی با استفاده از الگوریتم یادگیری عمیق، طراحی پیشخان‌های هوش تجاری، بازسازی الگوی سه‌بعدی از روی ویدئو با استفاده از یادگیری ماشین، سامانه انتقال صدا و تصویر بر روی NDI، پشتیبانی و نگهداری سامانه‌های سازمانی به‌صورت شبانه‌روزی در امور سرویس دسک سازمان، طراحی، راه‌اندازی و به‌روزرسانی سامانه مرکز دانلود سازمان و تعمیرات تخصصی تمام تجهیزات رایانه‌ای از قبیل لپ‌تاپ ، All in one ، تبلت و ... و همچنین تمام ماشین‌های اداری در لابراتوار تخصصی سخت‌افزار سازمان.

 حسین خرمی، مدیر امور امنیت اطلاعات و عملیات

موظفیم به حفظ و ارتقای امنیت زنجیره تولید تا پخش

 مهندس حسین خرمی، مدیر امور ‌امنیت اطلاعات و عملیات، مقوله امنیت در حوزه‌های گوناگون را یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعاتی دانست که کشورها و ذیل آن سازمان‌ها و افراد با آن روبه‌رو هستند. لذا سازمان صدا و سیما نیز از این قاعده مستثنا نیست و برخی از وظایف آن با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از شاخص‌های فنی، حقوقی، استنتاجی و کالبدی شامل موارد زیر است: 1. شناسایی عوامل چهارگانه ضعف، قوت، فرصت و تهدید موثر بر امنیت سازمان؛  2. احصای آسیب‌پذیری‌های بالقوه و ارزیابی خطرپذیری‌های موجود برای پیاده‌سازی برنامه‌های کاهش تهدیدات بالقوه؛ 3. به‌روزرسانی سامانه‌های موجود امنیتی و طراحی و به‌کارگیری سامانه‌های جدید با رویکرد پدیده‌های نوین در حوزه‌ امنیت؛ 4. بررسی حملات سایبری و انجام دادن کارهای اصلاحی؛ 5. پایش سامانه‌های رایانه‌ایی برای کشف نقاط ضعف و خطاهای امنیتی و برطرف‌کردن آن‌ها؛ 6. اطمینان یافتن از تطابق روش‌ها با استانداردهای ملی و بین‌المللی امنیتی؛ 7. تهیه گزارش‌ و مستندات لازم فنی و امنیتی برای ارائه به سطوح مختف مدیران و کارشناسان.

خرمی اقدامات انجام پذیرفته در حوزه حفظ امنیت فناوری اطلاعات سازمان صداوسیما را شایسته و متعدد برشمرد و به موضوعاتی از جمله حفظ پایداری و ارتقای امنیت زنجیره تولید تا پخش محتوا در دو شیوه همگانی رادیویی و تلویزیونی و خدمت‌محور در فضای سایبری، راهبری مجموعه امنیت فناوری اطلاعات سازمان به منظور شناسایی آسیب‌‌پذیری‌ها، مهار تهدیدات و پایش حملات سایبری، مراقبت حداکثری از زیرساخت‌های بخش‌های مدیریت پیام در رسانه ملی، بررسی مستندات، تهیه و تدوین راهکارها و استانداردهای مناسب امنیتی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و تولید و پخش و ابلاغ آن به واحدهای صف و ستاد سازمان، طراحی، پیاده‌سازی و بهره‌برداری از بهروش‌های امنیتی در سامانه‌های خدمت محور سازمان، حفظ ارتباط مستمر با مراجع امنیت سایبری کشور، توجه به مستندسازی مدون وقایع و اهتمام به تهیه بازبینه‌های (چک لیست) عملیاتی در حوزه امنیت اشاره کرد.

 

امتیاز شما