مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از تصویب 100 طرح برای نگارش فیلمنامه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از تصویب 100 طرح برای نگارش فیلمنامه خبر داد.
حسین اسدی زاده مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی در این نشست با تشریح روند فعالیت این اداره کل و فرآیند بررسی طرحها و فیلمنامههای رسیده به این مجموعه گفت: راهاندازی اداره کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی از جمله اتفاقاتی خوبی بود که سال گذشته در دوره مدیریت جدید صداوسیما رقم خورد و این تصمیم بر پایه مستقل شدن نگارش متن، تولید و پخش صورت گرفت.
وی افزود: بر همین اساس دفتر فیلمنامه ذیل معاونت سیما تشکیل شد و ماموریت آن این است که متون مرتبط با مجموعههای تلویزیونی را رصد و ارزیابی کند.
اسدیزاده تصریح کرد: طی این سالها در عرصه نگارش فیلمنامه، متاسفانه گرفتار سلیقه بودیم اما سعی کردیم در فرآیند رصد متون، از اعمال سلیقههای شخصی بکاهیم و نخستین ماموریت دفتر فیلمنامه را پایش و ارزیابی طرحها، ملاک قرار دادیم.
بیش از ۱۰۰ طرح به مرحله نگارش فیلمنامه رسیده است
اسدی زاده با اشاره به این که بیش از ۸۰۰ طرح از شهریورسال گذشته به دفتر فیلمنامه رسانه ملی ارسال شده است، گفت: در فرآیند دریافت آثار، برای افزایش سرعت کار، مکاتبات کاغذی را حذف کردهایم و همه اتفاقات را دیجیتالی بررسی میکنیم.
وی با تاکید بر این که از میان طرحهای دریافتی، تاکنون بیش از 100 طرح به مرحله نگارش فیلمنامه رسیده است ، گفت: در فرآیند بررسی طرحها، از اولویتهای موضوعی و مضمونی تبعیت کردیم و دغدغه ما این است طرح ها ریشه در باورها و واقعیت انقلاب اسلامی داشته باشد و موضوعات هم تکراری نباشد.
اسدی زاده درخصوص طرح های تصویب شده هم گفت: فیلمنامههای مصوب در حال نگارش است و سعی کردیم نگاه ما مبتنی بر بیطرفی باشد. هرکسی می تواند بر اساس آیین نامه اعلامی، به دفتر فیلمنامه طرح خود را بفرستد تا بعد از بررسی و تصویب ، وارد فرآیند نگارش فیلمنامه شود.
وی همچنین درباره بخش اقتباس در اداره کل فیلمنامه خاطرنشان کرد: در بخش ایده و اقتباس قرار است آثار با واقعیت های انقلاب اسلامی هماهنگ تر باشد البته نه اینکه پیش تر نبوده اما میخواهیم سامان بهتری یابد و در بخش پژوهش هم قرار است رابطه مفاهیم مرتبط با انقلاب اسلامی و فیلمنامهها روشن تر شود.
دفتر فیلمنامه رسانه ملی به دنبال شناسایی فیلمنامهنویسان در سراسر کشور است
مدیر کل دفتر فیلمنامه رسانه ملی با اشاره به دورنمای این اداره کل تصریح کرد: هدف این است که فیلمنامهنویسی را در کل کشور شناسایی کنیم و به آنها هویت بخشیم . به همین منظور طرحی با عنوان «اطلس فیلمنامهنویسان ایران» تعریف کردیم و کارگروههای مختلفی هم در استانهای مختلف برای همین منظور راهاندازی شده است.
اسدیزاده همچنین به شناسایی فیلمنامهنویسان در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: هدف ما این است که استعدادهای فیلم نامه نویسان را در کل کشور شناسایی و جذب کنیم و پس از آن به دنبال یک چشم انداز بلندمدت به سراغ شناسایی استعدادها در جهان اسلام، منطقه و جهان خواهیم رفت.
وی اظهار داشت: در تلاش هستیم دفتر فیلمنامه به یک بنگاه واقعی نگارش متن تبدیل شود. هم اکنون به طور میانگین روزانه ۶ طرح به دفتر ارسال میشود و فیلمنامه نویسان برجسته کشور آنها را ارزیابی میکنند.
اسدی زاده ادامه داد: تعهد دفتر فیلمنامه رسانه ملی این است هفتهای دو فیلمنامه را شروع کند که تقریبا حدود ۲۰ تا ۳۰ هفته طول میکشد یک فیلمنامه در مرحله متن به خروجی برسد و تلاش ما این است این جایگاه را ارتقاء بخشیم تا اهمیت متن خوب، در بطن هر مجموعه تلویزیونی جلوه گر شود.
وی همچنین با اشاره به برخی حواشی درخصوص تصویب فیلمنامهها گفت: هیچ توقف و ممیزی غیرحرفهای در کار وجود ندارد البته کار ما هم نقایصی دارد اما سعی کردیم همه واسطهها و شوراهای غیرکارشناسی را در این روند حذف کنیم.
اسدیزاده در ادامه یادآور شد: بیشتر طرحهایی که به دفتر فیلمنامه رسیده مربوط به دعواهای خانوادگی است و هنوز فکر میکنیم مردم سر ارثیه با هم دعوا میکنند اما جای موضوعات مهم در فیلمنامهها خالی است. به عنوان مثال در کشور، یک اتفاق سیاسی مثل اغتشاشات رخ داده است اما طرحهای مرتبط با این موضوع به ۱۰ عدد هم نمیرسد.
اسدیزاده تصریح کرد: از اینکه فیلمنامهها و سریالها به شخصیتها، روایتها و موقعیتهای خاص محدود شده است خیلی ضربه خوردیم اما به دنبال این هستیم که با تنوع و تکثر موضوعات و سوژهها، بینندگان بیشتری را جذب سریال های تلویزیون کنیم.
مدیرکل دفتر فیلمنامه رسانه ملی ادامه داد: اگر احساس شده تلویزیون در زمینه تولید کمیکند شده، یک دلیلش شرایط بودجه ای رسانه ملی است. فیلمنامههای «سعدی»، «خواجهنصیر» و «پوریای ولی» نگارش شده اما تلویزیون به لحاظ مالی و بودجهای شرایط تولید آنها را ندارد که اگر این مشکل برطرف شود در حوزه سریال و مجموعههای نمایشی اتفاق خوبی خواهد بود.