مجموعه مستند «ایرانیش» از تولیدات شبکه افق سیما، رتبه سوم دومین جشنواره ایران ساخت را به خود اختصاص داد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت با معرفی برگزیدگان پنج بخش هنرهای تجسمی، ادبیات، دیداری و شنیداری، رسانههای دیجیتال و ایده بازار برگزار شد بخش دانشآموزی این جشنواره تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت و برگزیدگان آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
در بخش دیداری و شنیداری و در حوزه برنامه تلویزیونی و گزارش خبری، مجموعه مستند «ایرانیش» شبکه افق سیما رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
«ایرانیش» روایتی متفاوت از وضعیت تولیدکنندگان کالای ایرانی است که به تهیه کنندگی روح الله رحیمی در 14 قسمت تولید و امسال از شبکه افق پخش خواهد شد.
این مجموعه مستند در هر قسمت به سراغ یکی از صاحبان برند و تولیدکنندگان کالای داخلی می رود و طی گفت وگو با آنها، علاوه بر نمایش تصویری روشن از توانمندی ایرانی در صنایع مختلف، به مشکلات و موانع پیش روی آنها نیز میپردازد.
«ایرانیش» سعی دارد به مخاطبان خود بگوید کارگران و خط تولیدی کاملا ایرانی هم وجود دارد که در صورت حمایت جدی، میتوانند به برندهای معتبری در سطح منطقه و جهان تبدیل شوند ولی در حال حاضر باوجود بعضی سیاستها و نیز نبود فرهنگ درست استفاده از کالای داخلی، این توانایی از آنها سلب شده است. این مجموعه مستند تنها برندها و تولیدکنندگان مشهور را مد نظر ندارد بلکه در بعضی قسمتها به سراغ تولیدکنندگان کوچک نیز می رود، مراکزی که شاید اسم و رسمی نداشته باشند اما تامین بخشی از مایحتاج بازار بر عهده آنهاست.
در هر قسمت «ایرانیش»، شهرام شکیبا که روایت ماجرا را بر عهده دارد با یک یا چند نفر از مدیران صنایع تولیدی کشور در حوزههای مختلف به گفت وگو مینشیند و بعد از معرفی آنها، شاهد بیان مشکلاتشان از زبان خودشان خواهیم بود مشکلاتی نظیر بوروکراسی و بخشی نگریهای قانونی، قاچاق، نقدینگی، تامین موارد اولیه و دریافت تسهیلات که موجب کندی یا توقف تولید میشوند. پوشاک، لوازم خانگی، مبلمان، کیف و کفش، تجهیزات پزشکی، دارو، مواد غذایی، تجهیزات الکترونیک، ظروف خانگی و تجهیزات آشپزخانه، ملزومات نوزاد و کودک و محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله حوزههایی هستند که مجموعه «ایرانیش» به آنها پرداخته و برای این منظور، فیلمبرداری آن در شهرهای مختلف همچون مشهد، تهران، کرج، قزوین، رشت، یزد، کاشان و قم صورت گرفته است.
همچنین به معضل عدم آشنایی برندهای ایرانی با شیوههای نوین تبلیغاتی هم اشاره میشود که موجب شده اعتماد مردم نسبت به کالای ایرانی افزایش پیدا نکند؛ نشانهگذاری صحیح مسئله برندینگ در اذهان عمومی، موضوع دیگری است که این مجموعه به آن میپردازد.