کتاب «خبرنگاری کوله پشتی»، محصول دوران پس از اینترنت، پس از وب و پس از تولد شبکه های اجتماعی است.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «خبرنگار کوله پشتی» مثل یک طبیعتگرد تنها، همه وسایل مورد نیاز برای گردآوری، ضبط و ارسال خبر، عکس خبری، گزارش تصویری و ارتباط با منابع اطلاعاتی دیجیتال برای تکمیل گزارشهایش را همهجا همراه خود دارد که عبارتند از: دوربین فیلمبرداری دیجیتال، میکروفن، رایانه روپایی دارای قابلیت اتصال به اینترنت پرسرعت، با نرمافزارهای ویرایش و تصویرآرایی مورد نیاز.
در کتاب حاضر نویسنده که خود یکی از خبرنگاران باسابقه صداوسیماست و عملاً این گونه خبرنگاری را تجربه کرده است، حاصل تجارب و مطالعات و رموز کارش را که در کلاسهای آموزش خبرنگاری تدریس میکند، در اختیار همه علاقهمندان جوان قرار داده است.
نویسنده در این کتاب سعی کرده با استفاده از 3 دهه تجربه در دنیای رسانه و ارتباطات و بهرهگیری از نظر دیگر دستاندرکاران و فعالان رسانه، که به کار خبرنگاری اشتیاق نشان دادهاند، ویژگیهای خبرنگاری کولهپشتی، ماهیت و چیستی آن، کاربردها و دیگر ابعاد این پدیده ارتباطی را با نگاهی موشکافانه مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.
کتاب «رمز و راز خبرنگاری کولهپشتی» در 8 فصل تدوین شده است. بخش اول کتاب پدیده نوظهور خبرنگاری کولهپشتی را تعریف کرده است و آن را از جنبههای اقتصادی، ارتباطی و سرعت بررسی میکند و بخش دوم کتاب نیز برای خواننده بیان میکند که خبرنگاری کولهپشتی از کجا آمده و چه عواملی باعث ظهور چنین پدیدهای در رسانه و فضای ارتباطات شده است.
یکی از نکات مهم این است که اساساً خبرنگاری کولهپشتی مختص کدام رسانه است؟ پاسخ این سوال در بخش سوم کتاب به خوبی بررسی شده است و نویسنده به بیان این مطلب میپردازد که کدام رسانه و کدام آدمها باید از این پدیده استفاده کنند. بخش چهارم کتاب با عنوان «تواناییهایی که خبرنگار کولهپشتی باید داشته باشد» به بیان ویژگیهای یک خبرنگار کولهپشتی میپردازد و بیان میکند که خبرنگار کولهپشتی باید توانایی تصویربرداری، توانایی تدوین و آرشیو، شناخت صدا و توانایی صدابرداری و صداگذاری، توانایی کار در فضای مجازی، توانایی ارسال، توانایی حسی و جسمی و توانایی سوژهیابی را داشته باشد.
بخش پنجم کتاب خبرنگاری کولهپشتی را به یک خبرنگاری چریکی تشبیه کرده است و ویژگیهای این نوع خبرنگاری را بیان میکند و فصل ششم حوزه فعالیت خبرنگار کولهپشتی را در رویداد بحران، رویداد فوری، رویداد محلی، مناسبتها و گزارشهای نرم و لایههای پنهان و مستندسازی واکاوی میکند.
در فصل هفتم نویسنده کتاب از مخالفان و موافقان خبرنگاری کولهپشتی نام برده است و نظرات آنان را بیان میکند و فصل هشتم به بررسی نحوه فعالیت خبرنگار کولهپشتی در هنگام مصاحبه، پشت دوربین، ارتباط زنده، ضبط پلاتو، تدوین و غیره میپردازد.
در بخش پایانی کتاب، نویسنده بیست توصیه و دو تجربه خود را در زمینه خبرنگاری کولهپشتی برای خواننده بازگو میکند تا ابعاد گسترده این پدیده ارتباطی بیشتر روشن شود.
چاپ سوم این اثر در 96 صفحۀ رقعی، شمارگان 500 نسخه و با قیمت 20000 تومان، به همت انتشارات سروش در اختیار علاقه مندان به مباحث این حوزه قرار گرفته است.
علاقهمندان برای تهیه این کتاب میتوانند از طریق فروشگاه با شماره 88310610 و یا فروشگاه اینترنتی با شماره 66415401 تماس بگیرند. همچنین از طریق اینستاگرام انتشارات سروش به نشانی@soroushpub_com ، واتساپ به شماره 09301949130 و یا با مراجعه به سایت سروش www.soroushpub.com، برای تهیه کتاب اقدام کنند.