مجموعه آثار جدید اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،«راهکارهای رسانه ای وحدت مذاهب اسلامی»، « مجموعه مقالات دین، رسانه، کرونا»، « سنتگرایی در هنر»، « فصلنامه دین و رسانه ،شماره 16 – 17، بهار و تابستان 1399 »، «مانور اشرافیگری؛ راهکارهای رسانهای مقابله با فرهنگ اشرافیگری در میان مسئولان» عناوین این آثار هستند.
بنا بر این گزارش نوشتار «راهکارهای رسانهای وحدت مذاهب اسلامی» با توجه به اینکه ،وحدت امت اسلامی، ضروریترین مسئله برای جهان اسلام است و فلسفه این مهم نیز همافزایی نیروهای جهان اسلام، برای رسیدن به تمدن جدید اسلامی است کوشیده است تا با مروری بر آثار منتشر شده در حوزه وحدت اسلامی، راهبردها و راهکارهای رسانهای را برای تحقق وحدت اسلامیپیش روی مخاطبان نهد.
در مجموعه 13گانه مقالات دین، رسانه، کرونا استادان و پژوهشگران حوزه رسانه و ارتباطات با توجه به اینکه پیدایش و شیوع ویروس کووید 19، قلمرو دین و دینداری و عرصه رسانه و ارتباطات را دستخوش تحولاتی کرده است و موضوع بحران کرونا، علاوه بر شرایط کنونی، بشریت را نگران دوران پساکرونایی نیز ساخته است. چگونگی تعامل، برخورد و بازنمایی مفاهیم یادشده در زمینه کرونا. بررسی شده است.
در اثر پژوهشی «سنتگرایی در هنر» نتیجه ویکردی انتقادی به سنتگرایی در مبانی فکری و آراء هنری تبیین شده است. سنتگرایی جریانی فکری است که در اوج تجددّگرایی و در نقد آن در قرن بیستم، تأسیس و به واسطه کوشش اندیشمندان این عرصه گسترش یافت. آنان به دلیل این که هنر را از مظاهر سنت بهشمار میآروند، به رابطه دین و هنر پرداختهاند و ضمن تقسیم هنر به «سنتی و مدرن» و هنر سنتی «هنر قدسی و غیرقدسی» با جانبداری از هنر قدسی، به نقد گسترده هنر مدرن اقدام کردهاند. در این اثر پژوهشی، پس از ذکر مباحث مقدماتی بهمنظور نشاندادن رابطه مستحکم مبانی فکری و آرای هنری نزد سنتگرایان، ابتدا به توضیح و نقد مبانی فکری آنان پرداخته شده و سپس ضمن تشریح آرای هنری، به برخی از نقدها اشاره شده است.
در فصلنامه «دین و رسانه بهار و تابستان 1399» نیز پنج مقاله و نیز ترجمه یک مقاله، با این عناوین سامان یافته است: «بررسی نقش رسانه ملّی در پیشگیری از بروز و مقابله با ترویج شایعه در جامعه با تأکید بر مبانی اسلامی»، «تجربهپژوهی مسیحیت تبشیری در حوزه رسانه و بهرهگیری از شیوههای مطلوب آن در رسانه ملّی»، «بررسی و تبیین جایگاه فرزندآوری در برنامههای شبکه ماهوارهای من و تو»، «درآمدی بر مسئله موسیقی؛ از چالشهای فرهنگی تا راه حل آن»، «راهکارهای ارتقای فرم و محتوای برنامههای کوتاه دینی تلویزیون»
و «دو سوی داستان: اخلاق ارتباطات در جهانهای رسانهای شده».
اثر پژوهشی« مانور اشرافیگری؛ راهکارهای رسانهای مقابله با فرهنگ اشرافیگری در میان مسئولان» راهبردهای رسانه ملی را برای پرهیز از گرایش به روحیه اشرافیگری و تجملگرایی تبیین میکند. امروزه که مردم با رسانهها، زندگی و الگوهای سبک زندگی خود را از آنان تقلید میکنند، نقش رسانهها در موضوع تجملگرایی و اشرافیگری از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ براساس این قاعده هر چه تلویزیون بتواند به صورت یک گروه مرجع مثبت درآید، تأثیر و نفوذ بیشتری بر بینندگان خود میگذارد. این نفوذ از طریق تغیر نگرشها، گرایشها، باورها، ارزشها یا رفتار اشخاص دیگر صورت میگیرد که منجر به تغییر رفتار بر اثر تقلید میشود. از این رو لازم است مهمترین راهبرد رسانه ملی، پرهیز از گرایش به روحیه اشرافیگری و تجملگرایی باشد. این اثر دستیابی به هدف فوق و پشتیبانی پژوهشی از برنامهسازان با مطالعه و بررسی علمیبرنامههای رسانه ملی به رشته تحریر درآمده است.