در نشست هماندیشی شورای سلامت رسانه ملی و مدیران، برنامهسازان و مجریان شبکه پنج سیما، در خصوص تدوین و اجرای پیوست رسانهای جمعیت در ساختار برنامهسازیهای این شبکه بحث و تبادل نظر شد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نشست هماندیشی مدیران و برنامهسازان و مجریان شبکه پنج سیما و شورای سلامت سازمان با حضور دکتر محمد مهدی قاسمی، دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت سیما، مهندس سعید اشناب مدیر شبکه پنج سیما، مهدی کریمی قائم مقام شبکه پنج، صالح قاسمی عضو ستاد جمعیت رسانه ملی، تهیهکنندگان، عوامل برنامهساز، مجریان و جمعی از مدیران شبکه پنج در سالن آمفی تئاتر معاونت سیما برگزار شد. در این نشست موضوع تحولات جمعیت و فرزندآوری را بررسی کردند.
دکتر قاسمی با بیان اینکه فرهنگسازی و اصلاح سبک زندگی در موضوع جمعیت و فرزندآوری یکی از ماموریتهای ویژه ما در برنامههای رسانه ملی است، افزود: از هم اکنون باید به فکر مدیریت بحران جمعیت باشیم و به طور ویژه و جهادی روی آن کار کنیم و به مقوله اقتصاد خانواده که در این مسئله تاثیرگذار است، بپردازیم.
دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت سیما خاطر نشان کرد: پیامدهای بحران جمعیت در جامعه انسانی بسیار مهم است و از بحران جمعیت به عنوان «بحران خاموش» در جوامع یاد میکنند، چرا که تمام حوزههای اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی، جامعه انسانی را تحت تاثیر قرار میدهد.
دکتر محمد مهدی قاسمی دبیر ستاد سیاستگذاری جمعیت معاونت سیمای رسانه ملی در این نشست با تاکید بر اهمیت موضوع کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور گفت: در ستاد جمعیت رسانه ملی، بهصورت ویژه پیگیر این موضوع هستیم.
مهندس سعید اشناب مدیر شبکه پنج سیما نیز در این نشست، برنامهریزی، فرهنگسازی، تبلیغات و تولید آثار با محور خانواده و فرزندآوری را راهکارهایی برای گذر از این بحران برشمرد.
مهندس اشناب در ادامه افزود: ما باید به عنوان رسانه، تلاش و اهتمام ویژهای درباره بحران جمعیت داشته باشیم و به شکل هنرمندانه اثرگذاری مثبتی در احساس و منافع فردی مخاطب ایجاد کنیم.
صالح قاسمی عضو ستاد جمعیت سیما در این نشست ضمن تشریح مفاهیم شاخصهای جمعیتی، نرخ باروری، پنجره جمعیتی، سیاستهای جمعیتی و... گفت: خوشبختانه گفتمان افزایش فرزند در جامعه شکل گرفته و ستاد جمعیت در رسانه تشکیل شده است، از این رو، تغییر الگوی فرزندآوری در خانواده یکی از ماموریتهای ماست.
قاسمی با اشاره به نقش رسانهها در جامعه گفت: یکی از کارکردهای رسانه، تغییر نگرش در بین افراد جامعه است، از این رو توصیه میکنیم، برنامهها با پیوست جمعیتی تهیه و تولید شوند. این موضوع قابل تعمیم در تمام حوزههای برنامهسازی مانند تولیدات نمایشی، برنامههای گفتوگو محور، سرگرم کننده، مستند محور و... است.
عضو ستاد جمعیت سیما پیشنهاد داد رویه مطالبهگری در همه برنامهها سیما اتفاق بیفتد تا قصور سالهای گذشته مجلس شورای اسلامی و دولت در این زمینه جبران شود.
وی افزود: مطالبهگری از مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون جمعیت و اجرای قوانین جمعیتی از سوی دولت، میتواند راهگشا باشد، همان طور هم که مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: « ما در زمینه افزایش جمعیت، هم نیازمند قانون هستیم و هم نیازمند پیگیریهای اجرایی آن».
قاسمی ادامه داد: اگر هر شبکه یک ویژه برنامه برای تشویق رشد جمعیت در کشور تولید و پخش کند اثر مطلوبی خواهد داشت، این برنامهها میتوانند در قالب آثار نمایشی، مستند، مسابقه، سرگرمی و تفریحی با حضور خانوادهها تولید و روی آنتن برود.
عضو ستاد جمعیت سیما افزود: تاکید به فرزندآوری، تشویق و ترغیب خانوادهها به افزایش تعداد فرزندان، نگرش و آیندهنگری به وضعیت سالمندی و پیامدهای آن و همچنین سیاستهای جمعیتی برای اهداف ملی و... از دیگر موضوعات مهمی است که باید در محتوای بسیاری از برنامهها دیده شود.
در پایان این نشست، گفتوگویی کارشناسی بین برنامهسازان و مدیران درباره موضوع نشست، صورت گرفت.
این سومین جلسهای است که در شبکه 5 سیما درباره موضوع تحولات جمعیت و فرزندآوری با حضور مدیران و برنامهسازان این شبکه برگزار میشود.