بر اساس اعلام نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه از مخاطبان سیما در بهار امسال، ۸۰٫۲ درصد مردم بیننده برنامههای مختلف سیما بودهاند که در مقایسه با بهار ۹۸، تعداد بینندگان ۳٫۸ درصد رشد داشته است. در میان شبکههای مختلف، شبکه سه سیما با ۵۱٫۸ درصد مخاطب در رتبه اول شبکهها قرارگرفته و بعدازآن شبکه یک سیما با ۴۹٫۱ درصد، شبکه خبر معاونت سیاسی با ۴۵٫۲ درصد و شبکه آیفیلم معاونت برونمرزی با ۴۳٫۱ درصد در رتبههای دوم تا چهارم قرار دارند.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، بر این اساس شبکه خبر معاونت سیاسی با ۱۴٫۴ درصد رشد نسبت به میزان بیننده در فصل بهار ۹۸ در صدر شبکههای تلویزیونی از منظر رشد مخاطب قرار گرفت. بعد از شبکه خبر، شبکههای مستند، سلامت، قرآن و معارف، نمایش و یک سیما به ترتیب با ۱۰، ۸٫۱، ۷٫۷، ۶٫۶ و ۵٫۱ درصد رشد نسبت به بهار ۹۸ در رتبههای دوم تا ششم قرار گرفتند.
بر اساس این نظرسنجی «بینندگان» سیما، بهطور میانگین سه ساعت و ۳۰ دقیقه پای برنامههای تلویزیون نشستهاند که این رقم نسبت به بهار سال گذشته هشت دقیقه افزایش داشته است. در بهار ۹۸ میانگین تماشای تلویزیون در بین «بینندگان» دو ساعت و 22 دقیقه بود.
در همین حال، در بهار امسال ۲۵٫۲ درصد بینندگان در شبانهروز «پنج ساعت و بیشتر» تلویزیون تماشا کردهاند که این آمار نسبت به پارسال ۲٫۲ درصد افزایش نشان میدهد.
بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، پربینندهترین ساعت در شبانهروز برای تماشای تلویزیون در بهار ۹۹ و ۹۸ ساعت ۲۱ تا ۲۲ بوده است، با این تفاوت که در بهار ۹۹ به میزان بینندگان ۸٫۶ درصد افزوده شده است. بر اساس نتایج بهدستآمده از این نظرسنجی، پربینندهترین ساعات تماشای تلویزیون در فصل بهار به شرح زیر بوده است:
رتبه
|
ساعت
|
درصد بیننده
|
۱
|
۲۱ تا ۲۲
|
۷۲٫۶
|
۲
|
۲۲ تا ۲۳
|
۷۱
|
۳
|
۲۰ تا ۲۱
|
۶۰٫۹
|
نتیجه نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان میدهد که شبکههای سه سیما، یک سیما، خبر معاونت سیاسی، آیفیلم معاونت برونمرزی و دو سیما بیشترین مخاطب را در فصل بهار داشتهاند که جزئیات آن در جدول زیر ارائه میشود:
رتبه
|
شبکه
|
درصد مخاطب
|
۱
|
سه سیما
|
۵۱٫۸
|
۲
|
یک سیما
|
۴۹٫۱
|
۳
|
خبر معاونت سیاسی
|
۴۵٫۲
|
۴
|
آیفیلم برونمرزی
|
۴۳٫۱
|
۵
|
دو سیما
|
۳۷٫۵
|
۶
|
نسیم سیما
|
۳۶٫۶
|
۷
|
مستند سیما
|
۲۹٫۱
|
۸
|
نمایش سیما
|
۲۷٫۷
|
۹
|
تماشای سیما
|
۲۶٫۷
|
۱۰
|
سلامت سیما
|
۲۱٫۴
|
۱۱
|
قرآن و معارف سیما
|
۲۰٫۲
|
۱۲
|
پنج سیما
|
۲۰
|
۱۳
|
ورزش سیما
|
۱۸٫۹
|
۱۴
|
آموزش سیما
|
۱۴
|
۱۵
|
چهار سیما
|
۱۰٫۶
|
۱۶
|
افق
|
۹٫۹
|
وقتی نظرسنجی مخاطبان سیما در بهار ۹۹ را با نظرسنجی بهار ۹۸ مقایسه میکنیم مشخص میشود که شبکه خبر معاونت سیاسی و شبکههای مستند، سلامت، قرآن و معارف، نمایش و یک سیما بیشترین رشد مخاطب را نسبت به مدت مشابه سال گذشته از آن خود کردهاند. جزئیات این نتایج به شرح ذیل ارائه میشود:
رتبه
|
شبکه
|
درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸
|
۱
|
خبر معاونت سیاسی
|
۱۴٫۴+
|
۲
|
مستند سیما
|
۱۰+
|
۳
|
سلامت سیما
|
۸٫۱+
|
۴
|
قرآن و معارف سیما
|
۷٫۷+
|
۵
|
نمایش سیما
|
۶٫۶+
|
۶
|
یک سیما
|
۵٫۱+
|
۷
|
پنج سیما و آیفیلم برونمرزی
|
۴٫۵+
|
۸
|
آموزش سیما
|
۴٫۱+
|
۹
|
چهار سیما
|
۳٫۸+
|
۱۰
|
تماشای سیما
|
۳٫۱+
|
۱۱
|
افق سیما
|
۲٫۶+
|
۱۲
|
ورزش سیما
|
۰٫۵+
|
۱۳
|
نسیم سیما
|
۱٫۷-
|
۱۴
|
دو سیما
|
۶٫۵-
|
۱۵
|
سه سیما
|
۱۰٫۵-
|
نظرسنجی مرکز تحقیقات نشان میدهد ۴۹٫۱ درصد بینندگان، بیشترین دلیلشان برای تماشای برنامههای تلویزیون «سرگرمی و تفریح» بوده است. بر اساس این نظرسنجی، در میان انواع برنامهها سریالها با ۶۰٫۶ درصد و اخبار با ۵۴ درصد پربینندهترین قالبهای برنامهای تلویزیونی بودهاند.